7. november 2012 kell 21:00

Taskilale said saatuslikuks siinsed olud ja liigne avatus

Tero Taskila, lennundusvaldkonnas fantastilise eruditsiooniga spetsialist, on töötanud mitmes tunnustatud ettevõttes, sh Lufthansa Consulting, Qatar Airways, Gulf Air. Kui Taskila oleks lennuettevõtte juht näiteks Kataris, kus maailma parimate spetsialistide palkamine ja vajadusel meeskonda lisamine ei ole probleem, siis oleks uus, põhjalikult ette valmistatud innovatiivne strateegia kullaga ääristatud, ilma et Taskila oleks pidanud selleks eriti pingutamagi.

Eestis aga ootas Taskilat teistsugune olukord. Firma, kus töötajate arvu oli juba ennegi vähendatud ning mis oli väsinud võitlusest lennuettevõtte ellujäämise nimel ja katkestanud üksustevahelise dialoogi, vajas tugevat eestvedajat ja kreatiivse meeskonnatöö keskkonna loojat.

Meeskonna loojat Taskilast ei saanud. Strateegia valmimine venis ning seetõttu lükkus edasi ka rahasüst, mis oli vajalik lepingu sõlmimiseks õhusõidukite hankimiseks. Samas sundisid turundushuvid lennuettevõtet alustama piletide müügiga ja see toimus ilma, et oleks sõlmitud kindel leping õhusõidukite hankimiseks.Alustati ka CRJ 900 pilootide tüübikoolitusega. Kanada eksporditoetuste agentuur (EDC), mis pidi tehingut finantseerima, ei ole heategevusorganisatsioon. Teades, et Estonian  Air on sundseisus, polnud EDC­­l motivatsiooni soodsaid tingimusi pakkuda. Uute lennukite tellimisega Embraeri lennukitehaselt jäädi hiljaks. Olukorra päästmiseks liisiti Finnairilt neli Embraer 170 tüüpi lennukit. Istekohti on sellel lennukil 76, eelnevalt soetatud CRJ-900-l aga 88, kuid kütusekulu on CRJ 900-l mõningatel lennuliinidel lennates isegi väiksem. Seoses lennukitüübi vahetusega tekkisid ka märkimisväärsed pilootide ümberõppe kulud, seekord Embraerile.

Avatus maksis kätte. Moodsad juhtimisteooriad rõhutavad avatuse tähtsust. Kuid see ei sobi igas kontekstis. Taskila avaldas 2011. aasta juulis infot, et Estonian Air kaalub Soome sihtkohti, sh Oulut, Turut. Juba augustis kuulutas Finnairi osalusega lennuettevõte FlyBe Nordic välja, et alustab vastu talve lende Soome regionaallennuväljadele. Kaetud said kõik magusamad sihtkohad: Turu, Tampere, Oulu, Vaasa. See kitsendas oluliselt Estonian Airi võimalusi. Samal ajal kui Estonian  Air otsustas väiksemate Soome regionaallennuväljade kasuks, katkestas Flybe kõik lennud Tallinnast Soome regionaallennujaamadesse. Ilmselt oli Soome konkurendil, mida karta. Ei pea olema spetsialist, et teada: Oulu on oluliselt suurema potentsiaaliga sihtkoht kui Kajaani.Seekord läks “avatus” päris palju maksma.

Hetkel kuum