19. november 2012 kell 21:00

LOGISTIKA. Riiul – täida end

ABB esitas logistikateo konkursile Kanbani riiulisüsteemi RFIDga lahenduse, mis on ettevõtte efektiivsust oluliselt tõstnud, sest ABB töötajate osalemine tellimisprotsessis muutus peaaegu olematuks, ütles ABB Balti riikide tarneahela juht Peep Tomingas.

Järgneb intervjuu Tomingasega.

Mis on lahenduses uudset? Ferrometali lahenduse teeb uudseks asjaolu, et tuntud kahekastiline Kanbani riiulisüsteem on lahendatud koos moodsate tehnoloogiatega, nagu RFID ja mobiilne internet.

Miks selline lahendus tehti? Kui korraldasime kinnitusvahendite hanke, oli ABB nõue, et hankija peab riiulid täitma vajaduspõhiselt ning tarnekindlus peab olema 100%. Kuidas hankija selle tagab, me ette ei kirjutanud. Ferrometali RFID-ga juhitav Kanbani riiulisüsteem eristus teistest oma lihtsuse ja töökindluse poolest. Lahendus tagab kohese reageerimise nõudlusele ja veatu andmetevahetuse.

Kuidas ise süsteemiga rahul olete? Lahenduse tulemusena saame hankijat täielikult usaldada ja keskenduda oma põhitegevusele. Kuna uudse süsteemi puhul muutus ABB töötajate osalus tellimisprotsessis peaaegu olematuks, siis saavutasime sisemiste tellimisprotsesside efektiivsuse tõusu, mis oli meeldiv lisaboonus.

Kui palju pakkumisi hankele tuli ja kas oli keeruline seda õiget välja valida? Hankel osales kolm Eestis esindatud suuremat kinnitusvahendite pakkujat. Kui alguses oli plaanis valida parima kogutarne hinnaga pakkuja, siis lõpuks kujunes kaalukeeleks hoopis pakutava teenuse kvaliteet.

Kui palju idee ja lahendus maksis? Meile kui tellijale ei maksnud riiuliteenus lisaks midagi. Meie ostame endiselt ainult kinnitusvahendeid, lisandväärtusena saadav teenus on hinna sees.

Mis on selle mõõdetav tulemus? Tarnekindlus tõusis 99 protsendini. Tellimine on täisautomaatne ning tarne reageerib kohes nõudluse muutumisele.

Mida soovitate teistele, kes midagi sarnast kaaluvad? Tuleb kuulata hankijat ja lasta tal soovitada lahendusi. Toote hind ei ole hankija valikul alati määrava tähtsusega. Kui saad sama raha eest ikka parema teenuse, siis on otsustamine ju lihtne.

Selliseid lahendusi võiks kasutada rohkem

Ferrometal Baltic OÜ juhi Maarek Valgi sõnul automaatses riiulilahenduses nende jaoks midagi uudset ja selle on välja töötanund nende Soome emafirma. “Eesti ettevõtted võiksid selliseid teenuseid rohkem kasutada,” leiab Valg.Ferrometal on välja töötanud mitu eri lahendust nii triipkoodi kui ka RFID põhjal. “Pakutav lahendus sõltub ettevõtte suurusest,” leiab Valg. Väiksemale ettevõttele sobib näiteks joonkoodiga lahendus, suurele ABBs toimiv RFID-lahendus ja ettevõtted, kelle kinnitusvahendite kulu on tagasihoidlik, võiks kasutada ehk edasimüüjate teenuseid.“Suurtel tööstustel, kes pidevalt midagi toodavad, on kindlasti kasulik meie riiulilahendusi kasutada,” lisas Valg. Ta tõi välja, et alati on tagatud sobiv varu, keegi ei pea enam tellimisega tegelema. Meeldiv lisaboonus on seegi, et pidevalt käigusolevad kastid, kuhu õlised mutrid ja poldid pannakse, pestakse enne taas kliendi juurde viimist puhtaks ehk süsteem näeb alati puhas ja kena välja.Automaatne süsteem on mugav ka Ferrometalile, tellimused lähevad otse Soome lattu, sest Eestis ladu puudub, ja kohale saabunud kaup tuleb vaid õige kliendi juurde viia.Ferrometali lahendused toimivad online’is ja ka näiteks nutitelefonis. Ettevõtte Kanbani-süsteemi riiulitäienduse tellimine toimub eelnevalt kindlaks määratud parameetrite põhjal reaalajas. Seega ei tellita riiulitäiendust umbkaudse või oletatava vajaduse järgi, nagu ka mitte selle põhjal, kas riiulis on ruumi uue partii jaoks. Igal tootel on kindlaksmääratud kasutuskoht ja täienduse tellimine toimub vastavalt eelnevalt kokku lepitud tellimispunktile ja täienduskogusele.Haldusandmete abil saab reageerida kasutuse suurenemisele, optimeerida lao liikumiskiirust, tuvastada mitteliikuvaid tooteid ja paigutada tooteid ühest kasutuskohast teise. Süsteem tagab, et ei toimuks riiuli ületäitmist.Süsteemi kasutamine muutus veelgi lihtsamaks 2011. aasta suvel, kui nutitelefonid said võimaluse RFID-kiipe lugeda. Tegemist on NFC- tehnoloogia rakendusega (near field communication). Ferrometalis loodud uuendus sai nime FM ONE.Idee seisneb selles, et kliendi riiulile on paigutatud RFID-sildid, mis sisaldavad kõiki toodete andmeid. Klient loeb telefoniga riiulilt toodete tunnused, mida ta soovib tellida. Kui tellimus on valmis, vajutab ta “saada”. Tellimus läheb GPRS- või 3G-ühenduse kaudu automaatselt Ferrometali SAP-süsteemi. Uus tellimus- ja tarnimissüsteem toimib reaalajas. Samal ajal on sellest protsessist kõrvaldatud tarbetu käsitsitöö, mille tulemusena on vähenenud vigade arv.

Mis on mis

RFID-riiuliteenusRaadiosagedustuvastus (radio-frequency identification –RFID) on raadiolaineid kasutav tehnoloogia esemete (aga ka elusolendite) märgistamiseks ja nende automaatseks jälgimiseks.2011. aastal korraldas ABB kinnitusvahendite hanke, mille eesmärk peale soodsama hinna oli tõsta tarnekindlust. Hanke võitis Ferrometal, kes pakkus välja RFID-tehnoloogial ja kahekarbisüsteemil põhineva väiketarvikute riiuliteeninduse.ABB jaoks on uus RFID-riiuliteenus lihtne ja üheselt mõistetav. ABB töötajal tuleb vaid tühi riiulikarp tõsta kogumisalasse, kus karbi küljes oleva kaugtuvastuskiibi abil loetakse karbilt sisuinfo. Tühjalt karbilt loetud info edastatakse automaatse tellimusena hankijale.Uue protsessi tulemusena toimub karpide täitmine ainult vajaduspõhiselt. Kõrvaldatud on väärtust mittelisavad tööetapid, nagu andmete sisestamine, tellimine ja tarneaegade jälgimine.

KanbanToyota tootmisfilosoofial põhinev tootmise juhtimismudel. Tähendab tootmise vajaduse juhitud infosüsteemi. Algselt tähistas papist juhisekaarti. Tänapäeval tähistab see infosüsteemis sisalduvat efektiivset vajaduspõhist materjalihalduse rakendust.Kanban on hõlpsasti kasutatav ja tõhus. Süsteemi põhieesmärk on maksimeerida materjalivoogu ja minimeerida ladustamist. Kõrvaldab üleladustamise ohu.

 

Hetkel kuum