12. detsember 2012 kell 21:00

S&P: USA firmad on alainvesteerinud

Reitinguagentuuri Standard & Poor’s andmeil vähendasid USA korporatsioonid aastail 2009–2011 investeeringuid 175 miljardi dollari jagu. Tänu sellele suutsid firmad enda reserve täiendada ja finantskriisi üle elada, kuid võib tähendada nende konkurentsivõime kahanemist.

Eile avalikustatud uurimuses kirjeldas S&P alainvesteerimist jätkusuutmatuna ning hoiatas, et lühiperspektiivis rahakuhja eelistamine pikaajalistele investeeringutele kahjustab firmade konkurentsivõimet toodete innovatsioonis, tootmisefektiivsuses ja tehnoloogias, kirjutas The Wall Street Journal enne aruande avalikuks saamist. Kulutused väheneseid kõige enam spekulatiivse taseme krediidireitingut omavates firmades, kelle kapitalikulutused kukkusid ajavahemikul 2009–2011 keskmiselt 20%, samas kui investeerimisjärgu reitingut omavates firmades langes see 4% võrra.

Raha kuhjamine lühinägelik. Kriisi ajal kärpisid ettevõtted tugevalt kulusid, mis lubasid sel perioodil rahavoogudel kasvada, mille tulemusel kasvas USA ettevõtete (v.a finantsasutused) rahaliste vahendite hulk 2012. aasta teise kvartali lõpuks rekordilise 1,26 triljoni dollarini.

“Võib ju väita, et see tõstis tehislikult firmade rahalisi vahendeid,” ütles S&P krediidianalüütik Andrew Chang. “Neil firmadel oli raha, et investeerida kasvu, kuid enamik seda ei teinud.”

Tervikuna jõudsid S&P hinnatavad firmad kriisieelsetele investeeringute tasemetele alles 2012. aasta algul. Samas teatas agentuur, et see trend võib pöörduda järgmisel aastal, sest fiskaalkuristiku tundmatus kummitab.

Kuid S&P sõnul oleks see halb samm. “Positiivse rahavooga ettevõtetel on kaks valikut: laiendada enda äri investeeringute või ülevõtmiste kaudu või tagastada raha aktsionäridele,” seisis uuringus. “Meie hinnangul on paljude firmade valitud tee suurendada enda raha hulka kõigest lühiajaline lahendus,” teatas reitinguagentuur. Krediidianalüütik Andrew Changi sõnul võib alainvesteerimise tagajärjeks olla ka madalamad kasumid, sest firmad kaotavad enda turuosa konkurentsivõimelisematele tegijatele.

Hetkel kuum