Autoabi teenust osutava Autoklubi OÜ tegevjuhi Taimar Pärteli hinnangul on inimesed muutunud mugavamaks ning loodetakse pigem selle peale, et küll autoabi aitab külmade ilmade saabumisel sõiduki jälle käima.
Intervjuu Taimar Pärteliga.
Mis on peamised vead, mida inimesed teevad käreda pakasega liigeldes? Kõige olulisem on see, et auto aku oleks töökorras ja autole sobiv. Üks viga, mida tihti tehakse, on see, et ostetakse küll uus aku, kuid siis tuleb välja, et aku on auto jaoks liiga nõrk. Akut ostes tuleb kindlasti jälgida autotootja soovitusi. Muidugi, kui on väga käre pakane, eelmisel aastal oli vahepeal –30 °C, siis ega sellest õigest akust ei pruugi ka piisata. Linnas on sõidud nii lühikesed, et iga käivitus võtab rohkem energiat, kui iga sõiduga suudetakse tagasi laadida. Võib olla ka nii, et on 2–3 pakasepäeva ja aku ongi tühi.
Mis variandid siis on? Kui on ikka väga suur pakane ja autol on tõesti korralik aku, siis üks variant on võtta aku ööseks tuppa laadima. Kui see pole võimalik, siis võib teha pikema sõiduotsa, 10–20 kilomeetrit, ja üritada akut veidi laadida. See tuleb tõenäoliselt veidi soodsam kui hommikul autoabi kutsumine. Ega väga palju rohkem võimalusi ei olegi.
Kas meenub ka mõni ekstreemsem juhtum? Tegelikult oleme kõigiks nendeks situatsioonideks valmistunud. Eks kõik need väljakutsed on omamoodi ekstreemsed, eriti just klientide jaoks. Kui suur külm peale tuleb, siis on üldjuhul tööd väga palju ja kliendini jõudmise aeg venib. Klient peab seal külmetama. Kõik on ekstreemsed juhtumid, inimesed erinevates situatsioonides, mõni on kusagil maanteel 30 külmakraadiga, midagi teha ei saa – eks see ongi juba see kõige ekstreemsem, külma käes ootamine.
Kas teil on kaasas ka soojendus/turgutusvahendid külmetavatele inimestele? Inimesed saavad meie autos ennast üles soojendada. Üldjuhul me paneme tööle kõik autod ja inimesed saavad suhteliselt kiirelt sooja.
Kas inimeste teadlikkus käreda pakase ajal liiklemise suhtes on kasvanud või pigem vastupidi? See on aastaid üsna samasugune olnud. Eks see olukord on üsna ootamatu, oma autot ju usaldatakse, eriti kui tegemist on uue autoga. Tee peale jäämine ja see, et auto ei käivitu, on alati ootamatu. Isegi minul endal on seda sel talvel paar korda juhtunud. Kutsusin siis enda firmast mehed appi. Kui talvel jääb näiteks makk käima või tuli põlema, on suhteliselt kindel, et aku saab tühjaks. Teadlikkus on inimestel sama, vaevalt iga inimene akut tuppa laadima ka veab, pigem ollakse mugavad ja kutsutaksegi hommikul autoabi. Inimesed on mugavamaks muutunud.
Mis vahemikus on Eestis autoabi väljakutsete hinnad? Meie hinnad algavad 35 eurost. Meie rõhume kiirusele ja kasutame töös ainult profivahendeid. Nagu igas eluvaldkonnas on ka siin kindlasti odavamaid pakkujaid, aga nende puhul ei tea kunagi, kuidas ja kas üldse auto käivitatakse, ja see võib olla ka autole ohtlik. Meie hind on turu keskmine või veidi üle selle. Meie suuremate konkurentidega on see samal tasemel, väikegaraažidega me konkureerida ei suuda. Kuid kui meie paneme auto käima, siis auto aku peab vastu ka edaspidi ega teki edasisi probleeme, mis võivad mitu korda kallimaks osutuda.
Tasub teada
Külma ilma saabumiseks tasub valmis olla
Selleks, et külmade ilmade saabudes auto käivituks, tuleb autoomanikul selleks juba varem valmistuda.Amservi spetsialist Mäido Villems jagab näpunäiteid, kuidas oma auto krõbedaks pakaseks ette valmistada.
1. Kontrolli vedelike külmakindlust. Suvised vedelikud vaheta talviste vastu, lisaks tuleks jälgida ka talvise klaasipesuvedeliku külmumistemperatuuri (soovitatavalt min –20 kraadi).2. Veendu aku töökindluses. Kontrolli ka siis, kui käivitamisel pole veel probleeme ilmnenud. Aku võib olla töökorras, kuid aeg-ajalt võib kasutuseripärast tulenevalt olla vajalik aku lisalaadimine. Kindlasti peaksid akut kontrollima need, kes teevad lühikesi linnasõite.3. Määri lukud. Oluline nii uutel kui ka vanematel autodel. Eriti hoolas tasub olla pärast autoga pesulas käimist. Kui kasutatakse masinpesu (automaatpesula teenuseid), on soovitatav varuda autosse pihustatavat lukuõli (soovitatavalt sünteetilise õli baasil, mis tagab külmemate ilmadega lukkude kergema liikuvuse). Lukkude õlitamisel tasub silmas pidada, et vaja on määrida nii ukse käepidemel olevat võtmega keeratavat südamikku kui ka lukumehhanismi ukse küljel.4. Silikoonita ukse- ja pakiruumi tihendid. Hõlpsaim on seda teha spetsiaalse aerosool-silikooniga.5. Kontrolli tulede valgustugevust. Tuhmunud reflektori või tuleklaasi tõttu ei ole tulede valgustugevus piisav ja halva nähtavuse korral on see üsna ebameeldiv. Paljudel puhkudel on põhjus tuhmunud tuleklaasid ja abiks võib olla tuleklaaside poleerimine.6. Kui auto läbisõit on aastas alla 15 000 kilomeetri või väiksem kui autotootja ettenähtud õlivahetuse välp, siis on mõistlik ajastada õlivahetus külmade saabumise eelsele perioodile. Värske õliga on auto käivitamine lihtsam ja see tagab mootorile parema õlituse ning pikema tööea.7. Diiselmootoriga auto omanikele on suur risk külmade saabudes talvisele diislikütusele üleminek. Siin on hea soovitus kasutada sügis-talvisel perioodil kütuselisandit, mis alandaks hangumistemperatuuri ja seoks vett. Oluline on siinjuures see, et korraga ei kasutataks mitut erinevat lisandit.
Krõbeda külma saabumise järel pea silmas:1. Enne sõitma asumist lase autol mõni minut kohapeal soojeneda. Eriti oluline on see auto mootorile, sest külma mootori koormamisel kohe sõidu alustamisega lüheneb mootori tööiga.2. Lühikesel sõidul ära kasuta korraga kõiki elektroonilisi ja elektrilisi lisasid. (esi- ja tagaklaasi soojendus, istme-, peegli- ja roolisoojendus). Auto aku taastumine temperatuuri langedes pikeneb. Lühikesed linnasõidud ja pidevalt sisselülitatud elektritarbijad võivad koos põhjustada olukorra, kus aku laetus järk-järgult alaneb ning ühel hetkel tabab meid ebameeldiv üllatus – aku ei ole suuteline enam autot käivitama.3. Aeg-ajalt lase autol soojas üles sulada. Selleks sobib eriti hästi mõni (kaubanduskeskuse) parkimismaja.4. Ära tõsta klaasipühkijaid varrastest. See võib põhjustada vedrude “väsimist”, mille tulemusena ei hoia klaasipühkijad enam sama tihedalt vastu klaasi. Kasuta puhastamist lihtsustavaid klaasikaitsevahendeid või varu autosse spetsiaalne aerosool klaasilt jää sulatamiseks.5. Hoia paak kütust täis. Suurte temperatuurierinevuste tulemusena (auto üles soojendamine või hoidmine köetud garaažis) tekib paagi seintele kondensvesi, mis suuremates kogustes võib mootori töös tõrkeid tekitada. Selleks tuleks sõiduki kütusepaak hoida pidevalt temperatuurile vastavat kütust täis, sest see vähendab kondensvee tekke võimalust.
Üks küsimus
Mida autokasutajad valesti teevad?
Mäido Villems, Amserv Auto ASi Amserv Tähe müügijärgse teeninduse juhtOlen sageli kohanud, et autokasutajad ei kipu talvisel ajal kasutama konditsioneeri/kliimaseadet, kui see autol olemas on. Siiski soovitan kindlasti talvisel perioodil kliimaseadet/konditsioneeri kasutada, sest see on parim viis vähendada autos niiskust, kuna lumisel ajal tekib seda jalgadega sissekantava lume sulamisest paratamatult. Väga oluline on konditsioneer sisse lülitada vahetult pärast auto käivitamist, kui soojendussüsteemi puhurid on suunatud esiklaasile ootusega see sõidu alustamiseks võimalikult ruttu puhtaks sulatada. Siinjuures ei soovita kindlasti suunata õhu ringvoolu siseõhu režiimile.
Seotud lood
Suurel osal tuleohutusülevaatuse kohuslastest on jätkuvalt ülevaatus tegemata. Päästeamet on viimasel ajal saatnud ettevõtetele hoiatusteateid. Foruse praktika näitab, et tihti pole ettevõtete juhid ja hoone haldjad kursis, millised tuleohutusnõuded peavad olema täidetud ning mis regulaarsusega tuleb seadmeid kontrollida. Valdavalt on murekohad objektidel sarnased.
Enimloetud
4
Lembit Lump: ei tohiks keegi kuri olla
5
Omanik kaebas Viimsi valla kohtusse
Viimased uudised
Ka Michali Reformierakond on vasakkursil
Hetkel kuum
Ennustab riigivõlakirjadele vähest kauplemist
Omanik kaebas Viimsi valla kohtusse
Tagasi Äripäeva esilehele