Novembris Tero Taskila asemel Estonian Airi juhatuse esimehe kohale asunud Jan Palmér tuli tööle koos kahe nõunikuga. Arvatavasti kulutab Eesti riik uuele ajutrustile veelgi enam kui endisele juhile Tero Taskilale makstud kurikuulsad 33 300 eurot.
See arvamus põhineb tõsiasjal, et Palméri kuupalk Estonian Airis on 21 500 eurot ja isegi siis, kui uued konsultandid küsiksid oma teenuste eest lennunduse mõistes ülitagasihoidlikud 6000 eurot kuus, ületaks uue meeskonna töötasu Taskila palka.
Konsultantide palkamist põhjendas lennufirma sellega, et Estonian Airis toimuvad intensiivsed muutused, millele nõunikud oma konsultatsioonidega kaasa aitavad.
Juhatuse esimees Jan Palmér kinnitas, et temaga kaasa tulnud konsultant Kjell Fredheim on töötanud suurte lennukompaniide ja regionaalsete lennuettevõtete juures. Teisel konsultandil, Mikael Wångdahlil, on seevastu laialdane töökogemus: ta on olnud nii insener kui ka mitme Rootsi lennundusettevõtte peadirektor, märkis Palmér.
Vastuseid nõunike tööülesannete kohta napib. Majandusministeerium oli asjaga päri. “Estonian Air on ka varem kasutanud ning kasutab ka edaspidi välisnõunike teenuseid küsimustes, milles enda kompetentsi napib,” ütles ministeeriumi avalike suhete juht Kalev Vapper.
Ärileht Delovõje Vedomosti saatis majandusministeeriumile ja Estonian Airile infopäringu selle kohta, milliseid konsultatsioone on plaanis saada, kui arvestada, et lennufirma ei kavatse laieneda, uusi lennukeid osta ega uusi liine avada; missuguste ülesannete täitmiseks siis lennufirmal endal pädevaid spetsialiste ei jagu, ning miks töötajate koondamist ja Estonian Airi muutmist kümne lennuliiniga ettevõtteks ei saanud usaldada selle endisele juhile, vaid oli vaja palgata kolm uut spetsialisti.
Majandusministeerium aga küsimustele ei vastanud. “Ettevõte ei saa sõlmitud lepingute sisu avaldada, sest neis on andmeid meie partnerite ettevõtlustegevuse kohta,” märkis Vapper. Vastuste saamine konsultantidelt endalt ei kandnud konfidentsiaalsusnõuete tõttu samuti vilja.
Sooviga saada mingitki selgust, pöördus Delavõje Vedomosti Palméri poole. Viimane ei saanud aga summat nimetada, sest avalikustamise kord kehtib vaid juhatuse liikmete palkade kohta, nõunikud töötavad aga kommertslepingu alusel, mille sisu kolmandatele isikutele avalikustada ei tohi.
Seotus Ukraina lennunduskuningaga
2011. aasta augustis ostis Ukraina miljardär Ihor Kolomoiski kontrolli all olev Küprose firma Mansvell Enterprises Taani lennufirma Cimber Sterlingu. Uue ostu juhtimine usaldati Jan Palmérile. Cimber Sterling Group AS loodi 2008. aastal, kui ühinesid Cimber Air ja pankrotis Sterling. Pärast ühinemist kavatses Cimber Sterling lõpetada odavlennud ja hakata täisjõuga tööle.2012. aasta mais teatas Cimber Sterling pankrotist ja lõpetas lendamise. Mõni nädal hiljem teatasid pankrotist kaks Rootsi lennufirmat, mis kuulusid samuti Kolomoiskile: Skyways Express ja selle tütarfirma CityAirline AB.Skyways Holding ABd on juhtinud ka Palmér (aastatel 1993–2007), Palméri ajal lisandus Skywaysi aktsionäride ringi Scandinavian Airlines (SAS). 2009. aastal Skyways restruktureeriti, 2010. aastal müüs SAS oma osaluse Kolomoiski firmale Mansvell Enterprises.
Äriline kolmik
Wångdahli ja Palméri koostöö mitmes firmas
SKY4u AB on registreeritud 2012. aastal ning tegeleb õhutranspordiga. Wångdahl on nõukogu liige, Palmér juhatuse esimees.Föreningen Svenskt Flyg Intresseaktiebolag pakub reklaami ja PR-konsultatsioone. Juhtorganites on nii Palmér kui ka Wångdahl.Svenska Flygbranschen Service AB nõustab finants- ja juriidilistes küsimustes. Palmér on nõukogus, Wångdahl oli nõukogus veel hiljuti.Summit AB korraldab konverentse ja üritusi. Palmér on juhatuse liige.Palmér International AB pakub lennundusalaseid konsultatsioone.Juhtorganites on Jan ja Monika Palmér.Fredheim International AB nõustab lennunduse ja lennutööstuse valdkonnas.Firma kuulub Kjell Fredheimile. Partner on Palmér International AB.
Kes on kes?
Jan Palméri, Kjell Fredheimi ning Mikael Wångdahli töökogemused
Jan Palmér on lennunduses töötanud üle 20 aasta. Suurtes rahvusvahelistes lennufirmades pole ta varem töötanud. Palméri karjäär algas 1989. aastal Malmö Aviation AB direktorina. 1993. a alustas ta tööd Rootsi kohalikus lennundusfirmas Skyway. 2004. a asus ta suure regionaalse kaubavedaja Amapola Flyg eesotsa, mida juhtis 2010. aastani. 2011. a asus ta juhtima lennufirmat Cimber Sterling, kuni firma 2012. a pankrotti läks. Praegu kuulub talle lennundusalast nõustamist pakkuv Palmér International AB.
Kjell Fredheim töötas aastaid SASi juhtorganites ja on tuntud julge kärpijana. 1986. a sai temast SAS Intercontinentali asepresident ja peamänedžer. 1990. aastal kärpis ta efektiivsusprogrammi raames firma kulutusi 20% ja koondas 3360 inimest. Talle kuulub lennundusalast nõustamist pakkuv firma Fredheim International AB.Mikael Wångdahl pole varem töötanud üheski suuremas lennufirmas. Mõnda aega juhtis ta lennufirmat AirÅland, mis lendab Mariehamni ja Helsingi vahet. Firmal on kaks 33kohalist lennukit.Regionaalne lennufirma Skyways, mille peadirektor ta oli kümme kuud, läks tema juhtimise ajal pankrotti.Wångdahl on töötanud erinevates valdkondades – arvutite ja tarkvara müügist kuni kaatrite ja spordiinventari müügini.
Seotud lood
Augusti lõpus hakkas Saue vallas Laagris tööle rahvusvahelise toiduainetööstuse Solina uus 15 000 ruutmeetrine moodne tootmiskompleks. Selleks, et tehase logistika oleks sujuv, kiire ning turvaline, tegi Forus koostöös ettevõttega GoSwift nutika turvalahenduse. Lisaks hoolitseb Forus kogu territooriumi turvalisuse ja nõrkvoolusüsteemide hoolduse eest.
Enimloetud
4
Panus oli suurel renoveerimiskaval
5
Ennustab riigivõlakirjadele vähest kauplemist
Viimased uudised
Ettevõtjad ei leia ka ise üksmeelt
Hetkel kuum
Lagarde: euroala majandus liigub vastutuult
Panus oli suurel renoveerimiskaval
Kas keegi läheb ka vangi?
Tagasi Äripäeva esilehele