Eesti Post teatas eelmisel nädalal, et nende maksikirja mõõtmed vähenevad alates märtsist oluliselt. Eesmärk on lõpetada pakkide kirjana saatmine ja mahutada kirjaga saadetud läkitused postkasti.
Rulluisud, kampsunid, talvejope, trennipall on vaid väike osa loetelust, mida inimesed praegu “kirjana” saadavad. “Pärast muudatusi saab maksikirjast selgelt vaid sõnumite ja õhemate trükiste edastamiseks mõeldud teenus,” ütles Eesti Posti postiteenuste divisjoni juht Jaan Vainult. “Asjade saatmiseks pakutakse laia valikut pakiteenuseid. Soodsaim, innovaatilisim ja mugavaim viis saadetisi edastada on Post24 pakiautomaatide vahendusel.”
Eesti Posti kommunikatsioonijuhi Inge Suderi sõnul jõuab nendeni iga nädal maksikirju, mis kuidagi saaja postkasti ei mahu ja mis annavad pigem paki mõõdu välja. “Kirjateenus on ikka mõeldud selleks, et kiri järgmisel päeval postkasti jõuaks,” selgitas Suder. Suuremate mõõtmetega maksikiri ei mahu postkasti ja siis peab postiljon jätma teate kirja saabumise kohta, et klient saaks sellele järele minna. Lihtmaksikiri pole ka jälgitav ja kirja kadumisel on kaebused kerged tulema.
Suder tõi välja, et seevastu pakiteenuse puhul saab saadetist jälgida ja täpselt teada, kus see hetkel on. Ajalooliselt loodi maksikirja formaat selleks, et saata suuremaid ebastandardseid dokumente, nagu joonised, kataloogid jne. Digirevolutsiooniga on sellised dokumendid kolinud veebi ja liiguvad nullide ja ühtedena, kuid maksikiri on jätkuvalt populaarne kauba saatmise viis.
Veebipoodnikele muudatus ei meeldi. Uus maksikirja mõõt tekitab peavalu paljudele veebikaupmeestele, kes teenust kasutavad.
LensExpressi kontaktläätsi müüva veebipoe omaniku, Helinet Grupp OÜ juhatuse liikme Liivi Kiisleri sõnul on muutus neile suur probleem. “Mõõtsime, et meie toodetest mahub vaid 2–3 nimetust uude ümbrikusse, kuid sageli tellivad inimesed läätsi koos hooldusvahendiga ja seega on saadetis suurem,” rääkis Kiisler. Umbes pool veebipoest ostetud kaubast läheb praegu veel teele maksikirjana. “Inimesed eelistavad seda lahendust, sest see on väga mugav. Ka pakume seda kliendile tasuta,” lisas ta. Helinet Grupp kasutab ka pakiautomaatide teenused.
Tõenäoliselt peavad kliendid edaspidi Kiisleri sõnul postikulu tasuma hakkama.
Pärlipoodi pidava Perline Estonia OÜ juhatuse liikme Maarit Ridalaane sõnul eelistab 80–90% nende veebipoe klientidest kaupa kätte saada maksikirjaga. “Muutus on meile suur probleem ja klientidele kindlasti suur pettumus,” ütles Ridalaan.
Eriti keeruliseks muudab käsitöökaupu müüva poele pakisaatmise toodete spetsiifika. “Näiteks lõng on suuremahuline, aga samas väga kerge ehk suur pakk, mis kaalub vähe. Sama kaalukogus pärleid on jälle väga väike pakk,” selgitas Ridalaan.
Edaspidi peavad kliendid Pärlipoe kauba saatmise eest rohkem maksma. Kui palju, ei oska Ridalaan veel öelda, sest nädalas sadu pakke saatev ettevõte pole veel optimaalset lahendust välja mõelnud. Pood on siiani klientidelt küsinud transpordi keskmist hinda ehk sama hinda maksavad nii suure ja kerge kui ka väikese, aga võib-olla raske paki tellijad. Ridalaan ei näe hea lahendusena pakiautomaate, kuna paljud nende kliendid elavad maapiirkonnas, kus teenus puudub ja lähimasse linna lõngapaki järele sõitmine poleks enam majanduslikult otstarbekas.
EheEesti.ee ehtepoodi pidava Annraam OÜ omaniku ja juhi Anne Perteli sõnul läheb pea 85% nende kaubast välja maksikirjaga, kasutatakse ka pakiautomaate. 1. märtsil kehtima hakkav muudatus on ka neile suur probleem, sest kuigi kõrvarõngad ja muu pudi-padi mahub ka väikemasse ümbrikusse, on see nende käibest väike osa.
“Tellitakse ikka kampsuneid ja kindaid. Üks paar kindaid mahub ümbrikusse, aga teise paariga läheb keeruliseks,” ütles Pertel. Edaspidi tuleb suuremad asjad pakiga saata. “See, kes ikka osta tahab, sel pole ehk postikulu takistus,” lisas ta. Postiautomaatide suurimaks miinuseks peab ka Pertel seda, et neid väiksemates kohtades pole.
Lelufarm.ee veebipoes mänguasjade müügiga tegeleva OÜ Caliel kaasomanik Siret Olle suurt probleemi ei näe, kuigi suuremad mänguasjad enam tulevikus maksikirja ei mahu. “Smartpostiga saata on lihtsam. Isegi kui elatakse väiksemas kohas, on aeg-ajalt asja suuremasse asulasse, kus saab paki järel käia,” lisas Olle.
Suured asjad pakiautomaati. Ka uute mõõtmetega maksikirja ümbrikusse mahuvad samas väiksemad kaubad ära. “Oluline on, et kiri mahuks postkasti,” rõhutas Suder.
50 pakiautomaati asuvad 26 linnas. Mullu kasutas Post24 teenuseid üle 100 000 inimese.
Post24 kasutajate arv jõudis 100 000ni
Post24 kasutajate arv jõudis möödunud aastal 100 000ni, teatas Eesti Post. “Kui 2011. aastal alustasime 38 pakiautomaadiga, siis peagi näitasid kõik analüüsid, et soov pakiautomaatide teenuse järele on oluliselt suurem,” selgitas Eesti Posti logistikadivisjoni juht Ansi Arumeel. “Detsembrikuu mahud näitasid selgelt, et ka 50 automaati jääb väheks: võrreldes aasta esimeste kuudega kasvasid viimases kvartalis rohkem kui neli korda,” ütles ta. Ööpäev läbi avatud pakiautomaatide võrgustik rajati 2011. aastal. Praeguseks on Eestis käigus 50 automaati 26 linnas.Laienemine puudutab eelkõige linnasid, kus inimesi elab rohkem, ning piirkondi, kus nõudlus teenuse järele on suur. Pakiautomaatide ja e-teenuste populaarsuse kasvu üks põhjuseid on interneti hea levik Eestis. “Hea interneti ligipääs tagab kiire ja mugava võimaluse tegeleda e-kaubandusega. Kui inimene on juba sellega harjunud, et tooteid saab tellida ükskõik millisel kellaajal, siis on arusaadav, et ta tahab ka oma pakki mis tahes kellaajal kätte saada,” kommenteeris Arumeel. “Selle tõttu valivad kliendid pakkide kättesaamiseks kanali, kus saab ise otsustada, kuhu ja millal oma saadetisele järele minna,” selgitas ta.Enamasti on pakiautomaati jõudev kaup tellitud interneti vahendusel e-poodidest ja suurematest kataloogikaubamajadest. Peamiselt eelistatakse e-poodidest soetada raamatuid, riideid ja kosmeetikat. Praegu valmistuvad inimesed juba kevadeks, automaatidesse jõuab üha enam aianduskaupu. Muust Euroopast eristab Eestit peamiselt see, et tehnikakaupu tellitakse vähem.Koos Post24 pakiautomaatidega on Eesti Postil ligi 400 pakkide saatmis- ja väljastuspunkti üle riigi. Lisaks Eestile laieneb Post24 võrgustik ka teistesse Baltimaadesse. Mullu avati Leedus 35 Post24 pakiautomaati, Lätis on avatud 29 automaati. 2013. aasta märtsist saab pakke saata ja vastu võtta nii riigisiseselt kui ka Balti riikides omavahel.Ainulaadse võimalusena maailmas on Post24 pakiautomaatidest võimalik kombineerida kulleri, postkontori ja pakiautomaadi kanaleid. Post24 pakiautomaadi teenus pälvis postimaailma nn Oscari - World Mail Award mainekaima auhinnaga jaevõrgu kategoorias.
Tasub teada
Maksikirja kaal ja mõõtmed:
Maksimaalne kaal: 2000 gMinimaalsed mõõtmed: 90 × 140 mm (pikkus × laius) või rulli keeratuna pikkuse ja kahekordse läbimõõdu summa 170 mm; pikim mõõt 100 mmMaksimaalsed mõõtmed: pikkus, laius, kõrgus kokku 900 mm; pikima külje mõõt 600 mm või rulli keeratuna pikkuse ja kahekordse läbimõõdu summa 1040 mm, pikim mõõt 900 mmMaksimaalsed mõõtmed alates 01.03.2013: 230 × 330 × 20 mm
Kommentaar
Konkurent loodab kasu
Risto Eelmaa, Itella SmartPOST OÜ tegevjuhtSiiani on paljud erakliendid – aga ka e-kaupmeestest ärikliendid – kasutanud väiksemate toodete kättetoimetamisel kas maksikirja- või isegi kirjateenust. Et pakiteenuste seas on pakiautomaat aga soodsaim tarneviis, toob see kindlasti kaasa pakimahtude kasvu. Leiame, et kui klient hindab lisaks soodsale hinnale ka aastaringset mugavust ja ilmastikukindlust, siis on tal kindlasti põhjust senise maksikirja teenuse asemel SmartPOSTi kasuks otsustada.
Seotud lood
Intressiotsus avaldatakse täna õhtul kell 21
Kulla hind hüppas selle nädala alguses uute rekorditeni, tõustes kolme päevaga ligi 3 protsendi võrra. Peamiselt on kullal aidanud tõusta ootuste muutumine Föderaalreservi intressilangetuste osas – kui varem peeti tõenäoliseks 25protsendipunktilist kärbet, siis nüüd on tõenäolisem 50punktine kärbe. Intressiotsus avaldatakse Eesti aja järgi täna õhtul kell 21.
Hetkel kuum
Lisatud vigade vältimise juhend
Tagasi Äripäeva esilehele