• OMX Baltic0,02261,66
  • OMX Riga1,33877,47
  • OMX Tallinn−0,161 694,11
  • OMX Vilnius0,15987,68
  • S&P 5001,365 482,23
  • DOW 301,5540 969,2
  • Nasdaq 1,3216 910,8
  • FTSE 1001,098 270,84
  • Nikkei 225−0,4836 215,75
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,00100,08
  • OMX Baltic0,02261,66
  • OMX Riga1,33877,47
  • OMX Tallinn−0,161 694,11
  • OMX Vilnius0,15987,68
  • S&P 5001,365 482,23
  • DOW 301,5540 969,2
  • Nasdaq 1,3216 910,8
  • FTSE 1001,098 270,84
  • Nikkei 225−0,4836 215,75
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,00100,08
  • 03.02.13, 13:31
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sõiduautoga võib edasi sõita

Kui juhiluba jääb viie aasta möödudes pikendamata, siis A- ja B-kategooria sõidukitega võib sama loaga edasi sõita, kuid mitte veoauto või bussiga, selgitas maanteeameti eksamiosakonna juhataja Toivo Kangur.
Järgneb intervjuu Toivo Kanguriga.
Mis on iga viie aasta tagant juhiloa vahetamise mõte?
Alates 19. jaanuarist on Euroopa Liidus kehtestatud ühtne juhiloa kehtivusaeg: A- ja B-kategooria juhiluba kehtib kümme aastat - on lubatud ka 15aastane kehtivusaeg -, C- ja D-kategooria juhiluba kehtib viis aastat.
Viimane oli vajalik, et ühtlustada juhilubade vormi, ja ka sisu ning nendest arusaamist, ning nende kehtivusaegasid.
Euroopa Liidus on kasutusel umbkaudu 110 erinevat juhiloa mudelit, mis on erineva kehtivusajaga ja erineva kujundusega, samuti on mõnes riigis ka erinevad kategooriad või klassid. Näiteks Saksamaa, Austria ja meie naaber Soome väljastavad nn eluaegse juhiloa, mis kehtib isiku 70. eluaastani. Samuti on riigiti erinevalt reguleeritud tervisekontrolli läbimine ja selle sagedus. Hakkab kehtima üldine nõue, et juhil tuleb alati tervisekontroll läbida juhiloa uuendamisel või teatud juhtudel ka sagedamini.
Meil Eestis niipalju muudatusi ei ole, sest meil väljastati ka minevikus juhiluba kümneks aastaks ning ka perioodilise tervisekontrolli läbimise nõue on kogu aeg olnud. Uuendus on, et C- ja D-kategooria juhiluba väljastatakse nüüd viieks aastaks. Viieaastane kehtivusperiood ühtib ka juhi kutsetunnistuse kehtivusperioodiga, mis on samuti viis aastat. Samuti kehtib viis aastat digitaalse sõidumeeriku kaart. Seega on neid dokumente tulevikus võimalik ühendada ja vastav projekt on ka Euroopas käivitatud, kuid sellega läheb veel aega.
Kui juhiluba jääb viie aasta möödudes pikendamata, kas siis jääb juhile alles ainult A- ja B- kategooria?
Isik tohib juhtida siis ainult A- ja B-kategooria sõidukeid, C- või D-kategooria kehtivus tähtpäev on möödunud - see on märgitud juhiloa tagaküljel olevasse lahtrisse 11 - ja isik ei tohi veoautot või bussi juhtida.
Kas viieaastane nõue kehtib ka enne 19. jaanuari väljaantud juhilubade kohta?
Enne 19. jaanuari 2013 väljastatud juhiload kehtivad nende kehtivusaja lõpuni, seega ei ole vaja neid ringi vahetada. Kelle juhiluba, ka C-kategooria, kehtib näiteks veel üheksa aastat, siis võib isik oma juhiloa ära vahetada juhiloa kehtivuse lõppemisel ning võib ka veoautot selle ajani juhtida.
Kas täienduskoolituse peavad kõik juhid läbima?
See täiendkoolitus on ainult kutselistele juhtidele, see on nende ametikoolitus. Siiani on samamoodi olnud, et praegu anti juhuluba kümneks aastaks, aga juhid, kes töötasid raha eest, pidid iga viie aasta järel läbima juhi ametikoolituse ja neile väljastati kutsetunnistus, mis kehtib viis aastat ja on ka neil veel lisaks olemas.
Näiteks riikidel oli võimalus valida, kas anda neile, kellel on C- ja D-juhtimisõigus antud, üldse juhiluba 5 aastaks, aga me otsustasime siis, kuna neid kes töötavad veoauto- ja bussijuhtidena, neid on 10% ringis, et nemad peavad siis ära vahetama. Teised saavad ikkagi 10 aastat juhtida. Juhul kui neil tekib vajadus, et nüüd ma pean veoautoga sõitma ja 5 aastat on läbi, siis ta peab tõesti juhiloa ära vahetama. Suuremal osal inimestest jääb ta vahetamata, sest suurem osa ju ei sõida veoautoga. Juhiloa vahetus maksab 25,56 eurot.
Autor: Kadri Põlendik, Ave Lepik, Tanel Raig

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.09.24, 09:00
Kolme ettevõtte kogemus Foruse kõnekeskuse teenusega: kuidas koostööpartneri abiga kulusid kokku hoida?
Kõnekeskuse ja klienditoe teenus läbi välise partneri kogub viimastel aastatel populaarsust – see on hea võimalus kokku hoida tööjõukuludelt. Kui teised sarnase teenuse pakkujad vastavad vaid klientide kõnedele, teeb Foruse eriliseks operatiivsus reageerida kiirelt kohapeale patrullekipaaži ja tehnikutega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele