Tänane Äripäev toob avalikkuse ette mittetulundusühingu Eesti Pakendiringlus ja selle äripartnerite kummalise raharingluse, mille toimetus avastas keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannuse isale kuulunud Autorollot uurides.
Riik on loonud küll pakendijäätmetega tegelevatele MTÜdele soodsad tegutsemistingimused ja -reeglid, kuid pole vastu nõudnud äripartnerite ja finantstegevuse avalikustamist. See olukord vajab muutust, sest juba 2009. aastal võis riigikontrolli hinnangul pakendite turuletoomise ja taaskasutamise andmete kontrollimatuse tõttu riigile laekumata jääda 64 miljonit eurot.
Peale selle tekib Autorollo skeeme lahti harutades kahtlus, kas Eesti Pakendiringlusega seotud avalikkusele suhteliselt tundmatu ettevõte Autovaal, kus pole ühtegi töötajat, on Eesti Pakendiringluse turjal istuv puukfirma. Pakendiringluse juht Aivo Kangus ei vastanud mitmele olulisele Pakendiringlust ja Autovaala puudutavale küsimusele. Näiteks, millal toimus konkurss, mille Autovaal võitis. Seadus kohustab Pakendiringlust valima partnereid konkursiga, et saada parimad tingimused.
Ka on Äripäeva andmetel Autovaala müügitulu aruannetes näidatud tegelikust väiksemana, ka ei ole ettevõte esitanud 2011. aasta majandusaasta aruannet ehk rikub kehtivat seadust.
Suletud süsteem. Kuid kujunenud olukorral pole toimetuse hinnangul midagi tegemist kogemata juhtunud eksituse või juhusliku kahe silma vahele jätmisega. MTÜ Eesti Pakendiringlus ajuks peetav Anti Tammeoks on olnud heades suhetes riigikogulasena keskkonnakomisjoni kuulunud Rain Rosimannusega. Võib-olla tasub sellest infost otsida ka põhjust, miks on keskkonnaministeeriumi kinni jäänud pakendiseaduse muudatus, mille ajendas riigikontrolli audit ning mille esialgne variant oleks sundinud Eesti Pakendiringlust oma tegevust läbipaistvamaks muutma.
Aasta tagasi kirjutasime, kuidas kaks pakendite taaskasutusorganisatsiooni üritas maksumaksjate liitu kattevarjuna kasutades pakendiseadusesse suruda endale soodsat muudatust. Plaanist juhuslikult teada saanud konkurent sekkus ning siis tuli ka ilmsiks, et maksumaksjate liidu kaudu tehtud ettepanek on salastatud. Ministeerium põhjendas seda toona näpuveaga.
Kelmuseskeemi organiseerimise kahtluse on saanud praeguseks IRList lahkunud Anti Tammeoks, kes oli üks Pakendiringluse asutajaid ja peab MTÜs tootmis- ja logistikajuhi ametit. Tammeoks kuulub IRLiga lähedalt või kaudselt seotud sõpruskonda, mille esindajatega on mehitatud Keskkonnainvesteeringute Keskuse ja Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse nõukogud. Autovaala omanik on samasse sõpruskonda kuuluv Toomas Tauts.
Põhieesmärgist eemaldunud. Läbipaistmatus, varjatud lobitöö ja avalikkuse eest peidetud finantstegevus ei sobi mittetulundusühingule, mille tulude teenimiseks on riik loonud soodsad tingimused. Loodud süsteemi mõte ei seisne ju mitte hämarate skeemide võimaldamises, vaid keskkonnahoius: selle eesmärgiga on Pakendiringlus, mille teenuseid kasutab üle 2000 ettevõtja, loodudki.
Oma põhilisest eesmärgist on Pakendringlus praeguseks aga eemaldunud, olles muutunud läbipaistmatuks monstrumiks.
Seotud lood
Äripäeva andmetel liikus Eesti Keskkonnateenuste enamusosaluse müügist teenitud raha Hollandis registreeritud firmasse Dommel B.V. See Anti Tammeoksa kontrolli all olev ettevõte on aga ilmunud välja mitmes teises tehingus.
Endine IRLi liige ning EASi nõukogusse kuulunud, jäätmeäris toimetav Anti Tammeoks sai koos kaasosalistega süüdistuse ligi 660 000 euro väljapetmises EASilt ja KIKilt.
Kõnekeskuse ja klienditoe teenus läbi välise partneri kogub viimastel aastatel populaarsust – see on hea võimalus kokku hoida tööjõukuludelt. Kui teised sarnase teenuse pakkujad vastavad vaid klientide kõnedele, teeb Foruse eriliseks operatiivsus reageerida kiirelt kohapeale patrullekipaaži ja tehnikutega.
Hetkel kuum
“Kas nad äkki murravad mingeid salajasi lubadusi?"
Sõidame superrikastele mõeldud särtsuautoga Eesti teedel
Tagasi Äripäeva esilehele