Levira viimase kümne aasta areng on hästi peegeldanud muutusi kogu meediamaastikul.
Ühelt poolt on analoogtelevisiooni asendumine digitaaltelevisiooniga toonud kaasa olulise teenusevaliku laienemise – Eestis on õhu kaudu võimalik aastakümnetaguse kolme telekanali asemel vaadata 30 kanalit – kui ka vastavate teenusehindade neljakordse vähenemise. Teiselt poolt on muude teenuseplatvormide (kaabel-TV, IPTV, internet) kiire areng vähendanud õhu kaudu telepilti vastu võtvate perede osakaalu – aastal 2005 oli see ca 50%, praegu 20%.
Kui Levira tegi veel kümne aasta eest tööd põhiliselt ühe eesmärgi nimel, edastades rahvusringhäälingu tele- ja raadioprogramme, siis nüüd on see osa firma tegevusest vaid umbes 15%.
Muu töö. Levira muude tegevuste osa on kasvanud – eelkõige on nendeks telekanalite saatepäeva tehniline koostamine ja väljastamine ning edastamine Skandinaavia, Balti ning Kesk-ja Ida-Euroopa klientidele. Uute arenevate teenustena on lisandunud serverimajutus ja pilveteenused.
Riik soovib Levirat kiiresti arenemas näha, kuid mööngem, riigil puudub piisav kompetents selle arengu suunamiseks. Ilmselgelt on mitmel teisel investoril selleks võimalike omanikena palju paremad eeldused. Selles olukorras on Levira müügi kaalumine igati põhjendatud.
Levira puhul on üleval küsimused, mis on olnud läbi aegade samad kõigis neis riikides, kus on kaalutud sama tüüpi ettevõtte müüki: TV- ja raadiolevi teenuse jätkuvus, olulise turujõuga ettevõtte kontrollimine, riigi julgeolek.
Suurbritannias, Prantsusmaal, Saksamaal ja enamikus teistes Euroopa riikides on Levirale sarnased firmad erakätes. On ka neid näiteid, kus riik on endiselt omanik, kuid neid jääb järjest vähemaks.
Riigi valikud. Eelnev ei tähenda, et müük ühemõtteliselt selge oleks. Vastukaaluks võib tuua asjaolu, et Levira on siiski olulise turujõuga ettevõtja üleriigiliste raadio- ja teleprogrammide edastamisel. Kui riik enam omanikeringis ei jätka, kas siis on olemas oht, et seda olulist turujõudu kuritarvitatakse? Ja kui see juhtub, kuidas seda ohjeldada?
Oluline on eristada riigi kui omaniku ning riigi kui järelevalve teostaja ja tururegulaatori rolli. Need funktsioonid on riigis selgelt eraldatud ja Levira kliendid on võimaliku olulise turujõu kuritarvitamise eest samamoodi kaitstud nii enne kui ka pärast ettevõtte erastamist. Taustaks: kõigis riikides, kus Leviraga sarnased ettevõtted on erastatud, on sellised hirmud vaid hirmudeks jäänudki.
Seotud lood
Kõnekeskuse ja klienditoe teenus läbi välise partneri kogub viimastel aastatel populaarsust – see on hea võimalus kokku hoida tööjõukuludelt. Kui teised sarnase teenuse pakkujad vastavad vaid klientide kõnedele, teeb Foruse eriliseks operatiivsus reageerida kiirelt kohapeale patrullekipaaži ja tehnikutega.
Enimloetud
6
Näeb häid objekte Eestis ja väljaspool
Hetkel kuum
Näeb häid objekte Eestis ja väljaspool
Rõtov, Mandel ja Lang ettevõtete maksustamisest
Tagasi Äripäeva esilehele