Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Soomukihooldajaks sobis vaid bussifirma

    Umbes 10 miljoni eurose mahuga kaitseväe soomukite hoolduse ja remondi hankele klassifitseerus vaid bussifirma Sebe. Ülejäänud kaheksa kandidaadi dokumentatsiooni peeti puudulikuks. Nende hulgas oli ka soomukite tootjat ja senist hooldajat esindav Patria Land Services OY.

    Kuna kaitsevägi ootas vähemalt kolme pakkuja kvalifitseerumist, anti teistele taotlejatele võimalus kuu aja jooksul dokumendid korda ajada.
    Sebe juhatuse liige Kuldar Väärsi sõnul tuli ka neile üllatusena, et nad ainsana n-ö latist üle said. Kvalifitseerumine ise küll Väärsi sõnul üllatus ei olnud, sest ettevõttel on aastatepikkune kogemus bussiveo riigihangetel osalemistes ning Sebel on ka korralik töökodade võrgustik üle Eesti.
    Sebel kaitseväega lähem side. Samas on teada, et bussiettevõtte palgal on ka endine kaitseväe logistikaosakonna ülem Raivo Tamm, kes on praegu Sebe Tallinna piirkonna juhataja ja lisaks ka kaitseministri nõukoja liige. Väärsi ütles, et hankel osalemise edu taga ei ole Tamme palkamine. “Ei, kindlasti mitte,” lausus ta.
    Äripäevale viidati, et kui eelmise aasta augustis toimus hanketeemaline infopäev, siis ei jäänud esitlusel silma busside hoolduse ja remondi kogemuse arvestamine. Küll oli see kirjas hanke detsembri alul teatavaks tehtud dokumentides.
    Kaitseväe logistikakeskuse kinnitusel rõhutati ka tookordsel Eesti kaitsetööstuse liidu palvel toimunud üritusel korduvalt, et hanketingimustest ei räägitagi, vaid tutvustatakse üksnes soomukit.
    Buss ja soomuk ühes kategoorias. Väärsi ütles, et nemad kusagil lobistamas ei ole käinud ning seda polegi vaja – busside hoolduse ja remondi kogemuse arvestamine on sellel hankel loogiline, kuna sama alusvankri tõttu on bussi ja raskeveoki remontimine nagunii ühes kategoorias.
    Ka hankel osaleva ASi Baltiflex juhatuse liige Heino Priimägi ei olnud seda meelt, et hankel kedagi eelistatakse. “Seda kellegi paremat juurdepääsu võib alati kahtlustada ja kindlasti mõnel ka on parem juurdepääs, aga lõppkokkuvõttes on hankedokument avalikustamise järel kõigile täpselt ühesugune. Ja seal oli piisavalt aega vaielda nende tingimuste üle,” märkis ta. Baltiflex ei kvalifitseerunud, kuna ühel nende esitatud töötajal ei olnud kutseõppeasutuse lõpudiplomit.
    Ka ülejäänud sobimatuks osutunud taotlejate juures peeti dokumentatsiooni puudulikuks. Üllataval kombel ei sobinud ka senise soomukite hooldaja Patria Land Services OY paberid.
    Maht 2,5 miljonit eurot aastas. Ainult ühe kvalifitseerunuga oleks kaitseväel tulevastel hinna­läbirääkimistel väga nõrk positsioon. Oodati vähemalt kolme kvalifitseerunut. Seepärast anti osalejatele veel kuu aega dokumente korrastada.
    “Minu jaoks on see arusaadav. Selleks et konkurentsi tagada, peaks kvalifitseerunuid olema rohkem ja midagi eriskummalist siin ei ole,” ei teinud Väärsi teistele hankel osalejatele veel ühe võimaluse andmisest probleemi. “Meil endalgi on parem, kui konkurendid on kõrval,” märkis ta.
    Soomukite hooldaja ja remontija valitakse neljaks aastaks, hankijal on aga võimalus seejärel lepingut pikendada veel järgmiseks neljaks aastaks. Kaitseväe logistikakeskus hindas hanke rahaliseks mahuks aastas 2,5 miljonit eurot, nelja aasta peale seega 10 miljonit eurot. Hanget on ette valmistatud pikka aega ning selle olulisust näitab ka see, et kaitseministeerium hoiab toimuval pingsalt silma peal. Alguses pidigi hanke korraldama ministeerium, kuid siis anti see üle kaitseväe logistikakeskusele. Praeguse seisuga loodab hankija võitjaga lepingu sõlmida juulis.
    Kaitsevägi: bussihooldajad sobivad
    Kaitseväe logistikakeskuse teabeohvitseri kapten Marek Miili sõnul võivad hankel osaleda firmad, kellel on kogemused muu hulgas busside hoolduse ja remondiga.Intervjuu Marek Miiliga.
    Miks ei vastanud kaheksa taotlust kvalifitseerumistingimustele? Esimeses taotluste voorus ei kvalifitseerunud kaheksa ettevõtet, kuna nende taotluste kvalifitseerimisdokumentatsioon oli puudulik. Uues taotluste esitamise voorus saavad osaleda kõik ettevõtted ehk siis ka need, kes ei esitanud oma taotlust esimesel korral.
    Kas vastab tõele, et hanke infopäeval esitletud materjalides ei olnud sees infot, et hankeobjektiga seotud valdkonnana käsitletakse ka busside hooldus- ja remonditöid? Sellel esitluspäeval näidati Eesti Kaitsetööstuse Liidu palvel soomukit Pasi kui sellist. Üritusel rõhutati korduvalt, et hanke tingimustest  seal ei räägita.Hankija käsitleb hanke­objektiga seotud valdkonnana riigihanke menetluses busside või ratassoomukite või traktorite või liikurmasinate või veoautode (tühimass üle 7,5 tonni) või sisepõlemismootorite või jõuülekannete hooldustööde, remonditööde ja ehitustööde lepingute täitmist taotleja poolt.Ehk siis hange ei hõlma busse, küll aga sobisid meie jaoks firmad, kellel on kogemused busside, ratassoomukite, traktorite, liikurmasinate või veoautode (tühimass üle 7,5 tonni) või sisepõlemismootorite või jõuülekannete hooldus-, remondi- ja ehitustöödega.
     
    Kes on kes
    SISU XA-180 ja XA-188 hoolduse ja remondi hankel osalejad
    Kaitseväe logistikakeskuse ülema käskkirja järgi kvalifitseerusAS SEBE
    Ei kvalifitseerunudMelg-Auto OÜSkuba Eesti OÜSilberauto Eesti ASFFG (Flensburger Fahrzeugbau GmbH)Instigo Arsenal OÜAS BaltflexBaltic Defence & Technology OÜ ja EAFT Emder Anlagen- und Fahrzeugtechnik GmbH (ühistaotlejad)Patria Land Services OY (soomukite tootja esindaja)
     
    Kommentaar
    Logistikakeskus on niigi hirmul
    Heino Piirsalu, ASi Baltflex juhatuse liige, Eesti reservohvitseride vanematekogu liige, kaptenMeie ei kvalifitseerunud, kuna ühel meie töötajal on küll nõutud tase olemas, aga ta ei ole lõpetanud kutseõppeasutust. Meie läheme hankega edasi ja teeme dokumendid korda. Iga pakkuja peab võtma hanke­dokumendi ja kui tema arvates on seal midagi sellist, mis on kusagil lobistatud ja talle ei sobi, siis selleks on olemas riigihangete vaidlustuskomisjon. Pärast kahtlustada või taga rääkida – see on minu arvates mõttetu tegevus.Lõppkokkuvõttes hakkab see ka logistikakeskuse käitumisele mõjuma, nad on juba nii hirmul, kui sa neilt midagi küsid. Et kas jälle ei kahtlustata neid ühes või teises patus. Võtaks seda asja ikka terve mõistusega.
    Tingimused on kõigile jõukohased
    Kuldar Väärsi, Sebe juhatuse liigeKaitsevägi suunab sellist remonti ja hooldust üha enam erasektorisse ja soovib erasektorit riigikaitsesse kaasata. Olles sügavalt Eesti juurtega ettevõte, saame me sellesse ka panustada. Tegemist on kõige suurema kaitseväega seotud remondi ja hoolduse hankega.Meie tugevused on remondi ja hoolduse kompetents, meil on üle Eesti viis töökoda. Teiseks on meil riigihangetel osalemise pikk kogemus. Selle hanke tingimused ei ole küll sellised, mida ei oleks võimalik täita. Need on jõukohased ka kõigile teistele Eesti tegijatele.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.