Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lõikame valimiskandidaadid omavalitsuste plakatilt välja
Tallinna tänavapildist on hästi näha, kuidas pikalt pealinnas võimul olnud Keskerakond on ajanud sassi linna ja partei rahakoti. Seetõttu toetab Äripäev hiljuti Reformierakonna riigikogule esitatud eelnõu, mis keelaks omavalitsustel kolm kuud enne valimispäeva esitada oma reklaamides ja reklaamikampaaniates kandidaatide isikuid. Samuti oleks keelustatud omavalitsuste mainekampaaniad.
Reklaamipiirangu vastased on öelnud, et tegemist on Reformierakonna enda valimiskampaaniaga, eelnõu esitamise ajastus on vale ning see idee on toores, sest näiteks kolm kuud enne valimisi pole teada, kes üldse kandideerivad. Seetõttu ei pruugi selline piirang tööle hakatagi.
Omavalitsuste mainekampaania keelustamine võib tunduda ka liigse ülereageerimisena, mille ainus ajend on Keskerakonna tegevus Tallinnas. Kas me peame ikka hakkama ühe ülbelt maksumaksja raha laristava poliitiku pärast seadusi täiendama?
Leppida ei ole võimalik. Seadustesse sellise piirangu kirjutamine pole loomulikult kõige parem lahendus, aga paremat abinõu tulevikus maksumaksja raha raiskamisele ei oska toimetus välja pakkuda. Vale oleks aga toimuvat lihtsalt pealt vaadata ning sellega leppida. Eelnõus võib olla puudusi, kuid see ei tähenda, et idee piirangutest oleks vale.
Võib ka öelda, et kui valijatele omavalitsuses võimul olevate poliitikute käitumine ei meeldi, siis nad neid valimistel ei toeta ja võimule saavad ausamad ning eetilisemad inimesed. See on aga naiivne lootus, sest reklaamitegevus mõjutab valimistulemusi. Seetõttu on kavandataval piirangul veel teinegi positiivne tulem. See muudab valimisvõitluse ausamaks.
Kui ühel poliitilisel jõul on võimalik enda huvides kasutada linna rahakotti, siis me ei saa rääkida ausast valimisvõitlusest ning seetõttu on sekkumine omavalitsuste reklaamitegevusse ka õigustatud. Kuigi ajendiks on Keskerakonna käitumine Tallinnas, aitab sellise piirangu seadustamine hoida maksumaksjate raha kokku teisteski omavalitsustes.
Aus konkurents on pärsitud. Riigikogus esindatud suuremad erakonnad on niigi valimiste eel eelisolukorras, sest saavad riigilt ehk maksumaksjatelt toetust. Nendega on uutel poliitilistel jõududel keeruline ausalt konkureerida.
Keskerakond on ka varasematel valimistel paistnud silma massiivse reklaamikampaaniaga, kuid siis on selle finantseerimiseks kasutatud varjatud ning legaalselt saadud toetusi. Viimastel aastatel on aga prokuratuuril õnnestunud Keskerakonna varjatud rahastamise skeemid päevavalgele tuua ning seetõttu on kuivanud kokku ka Edgar Savisaare juhitava partei rahaallikad. Kasutades oma ainuvõimu Tallinnas, on Keskerakond asunud tühja parteikassat kompenseerima linna rahaga.
Rahakotid on segi läinud mujalgi. Tallinna linna reklaamikampaaniad ei ole aga ainus näide sellest, kuidas Keskerakonna ja Tallinna linna rahakott on segi läinud. Suvel esitas Tallinna linnavalitsus Äripäeva vastu kohtule hagi artiklite suhtes, mis tegelikult kajastasid keskerakondlaste korruptsioonikuritegusid pealinnas.
Kolmapäeval otsustas Harju maakohus, et ei hakka seda hagi menetlema, sest Tallinna linnale ei ole liiga tehtud. Hagi oleksid pidanud esitama ja sellega seotud kulud ka katma Keskerakond või Edgar Savisaar. Tallinna maksumaksja kahjuks peab aga Tallinna linn tasuma Äripäeva õigusabikulud.