• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Et kingist ei saaks pettumus

    E-keskkondadest toodete või vautšeriportaalidest kingituste ostmisel tasub uurida müüja tausta ja ostutingimusi.

    Pühadehooaeg läheneb, viies mõtted sellele, mida tänavu lähedastele kinkida. Mugav on kingitused osta kodust väljumata e-poodidest või vautšeriportaalidest, kust leiab lisaks erinevatele kaupadele ka elamuskingitusi ja pakkumisi eri teenustele.
    Neist keskkondadest kingituste ostmisel tuleb aga meeles pidada, et see ei ole päris sama, mis tava­poest ostmine. Tasub enne põhjalikult uurida, kellelt osta, millised on võimalused ebakvaliteetse teenuse puhul raha tagasi nõuda ja millise aja jooksul on võimalik seda teha.
     
    Taust
    Peamised mured e-keskkondadest ostmisel
    Sagedasem mure e-poodidest ostmisel on see, et tarbija maksab kauba eest enne selle kättesaamist, kuid müüja talle kaupa ei saada ja raha ei tagasta.Teine levinud probleem on, et tarbija saab küll kauba kätte, kuid kaup ei vasta kokku lepitud tingimustele. Kui tarbija seejärel kauba tagasi saadab, ei tagasta kaupleja talle raha või viivitab sellega.Vautšeriportaalidest ostmisel on esinenud probleeme, et tarbija ei saa ostetud vautšerit realiseerida.
    Näiteks ei saa tarbija soetatud vautšeri eest toodet ostes kaupa kätte või ei osutata talle teenust. On olnud ka juhus, kus vautšeriportaal pakkus vautšerit teenuse ostmiseks, kui teenuseosutaja oli pankrotis.Mõnikord on probleemid tingitud ka tarbija hooletusest, kui vautšeri kasutamine on ajaliselt piiratud, aga tarbija pole seda märganud.
     
     Tasub teada
    Mida pidada silmas e-poest ja vautšeriportaalist ostmisel?
    1. E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave: müüja nimi, asukoha ja e-posti aadress, kuhu probleemide puhul pöörduda; lepingust taganemise, kauba tagastamise ja pretensioonide esitamise tingimused; kuidas ja millal peab kauba eest maksma; kui kaua võtab aega kauba kohalejõudmine ja kui suur on postikulu, samuti see, kes kannab tagastamiskulud.2. Enne e-poest kauba tellimist peaks endale selgeks tegema, kas pood kuulub juriidilisele või füüsilisele isikule. Seda saab teada, kui vaadata, kelle pangakontole tuleb raha kanda. Seejärel tasuks kontrollida, kas ettevõte või füüsilisest isikust ettevõtja on registreeritud äriregistris. Kui müüja on eraisik, siis ei laiene ostjale üldised tarbijaõigused, nt 14-päevane taganemisõigus, ning ostja ei saa probleemide korral pöörduda abi saamiseks tarbijakaitseameti poole.3. Kindlasti tasub otsimootorite abil vaadata lisainfot  ka müüja varasema tegevuse ja ostjatega käitumise kohta. Samuti võib üle vaadata tarbijakaitseameti kodulehel (www.tarbijakaitseamet.ee) oleva musta nimekirja e-kauplejatest, kes ei järgi seadusi, ei täida oma kohustusi tarbijate ees või keelduvad täitmast tarbijakaebuste komisjoni otsuseid.4. Enne vautšeri ostu tuleb kontrollida nii vautšeriportaali kui ka selle kaupleja tausta, kes kaupa müüb või teenust pakub. Vautšeriportaalid on enamasti ainult vahenduskeskkonnad ning kupongi alusel pakuvad kaupa või teenust teised ettevõtted. Firma registrikoodi ja kontaktandmeid saab uurida äriregistrist (Ametlikest Teadaannetest leiab registrikoodi abil üles selle firmaga seotud kohtuotsused jms), samuti tasub infot otsida Krediidiinfost ja maksu- ja tolliameti kodulehelt (maksuvõlglaste otsingust saab vaadata, kas firmal on maksuvõlgu).5. Kontrollida võiks ka seda, kas kaupleja või teenuseosutaja on oma pakkumise vastavasse keskkonda üles pannud. Selleks piisab, kui teha telefonikõne kauplejale või teenusepakkujale, kelle vautšerit portaal pakub, ning küsida, kas nad on toimuvast kampaaniast teadlikud.6. Samuti tuleb meeles pidada, et kui pakkumine tundub liiga hea, et olla tõsi, siis enamasti see ka nii on. Nt liiga soodsa hinna eest ei saa kvaliteetset kaupa, kuigi pildil paistab asi väga ilus ja korralik. Hoolimata vautšeriportaali soodsa hinna lubadusest tuleks teha väike turu-uuring, kui palju maksab pakutav toode või teenus otse ettevõtjalt või mõnest muust e-poest või teenusepakkujalt ostes.7. Kindlasti tuleb läbi lugeda vautšeriportaali kasutustingimused. Neis peab näiteks olema kirjas lepingust taganemisega seonduv ja see, kes sellisel juhul ostjale raha tagastab. Läbi tuleb lugeda ka konkreetse pakkumise tingimused, nt vautšeritel on sageli piiratud kasutusaeg või peab vautšeriomanik teenuse saamiseks eelnevalt kindlaks tähtajaks registreeruma.
    Millised on ostja ja müüja õigused ja kohustused?
    8. Kuna e-poes pole võimalik tootega tutvuda nii põhjalikult kui tavapoes, võib tarbija vastavalt võla­õigusseadusele sidevahendi kaudu sõlmitud lepingust taganeda 14 päeva jooksul ajast, mil toode temani jõudis. Teenuse ostu puhul algab tähtaeg lepingu sõlmimisest.9. Kui kaup, teenus või vautšer on ostetud kingituseks, siis tuleks teada, et lepingust saab taganeda see inimene, kes kauba, teenuse või vautšeri ostis.10. Sageli maksab toote tagastamisega seotud postikulud e-kaupleja, samas võib kaupleja panna selle kohustuse ka tarbijale, kuid siis peab see olema kirjas tellimistingimustes. Tarbijalt nõutav kauba tagastamisega seotud kulu ei tohi ületada kümmet eurot.11. 14-päevane tagastamisõigus ei kehti kõigi kaupade ja kõigi vautšerite puhul. Näiteks ei saa tarbija tagastada kaupa, mis on valmistatud tema isiklikke vajadusi arvestades (nt tema mõõtude järgi), samuti ürituste piletite vautšereid ei pea firma tagasi ostma.
    Kas ja millised on võimalused ebakvaliteetse toote/ teenuse puhul raha tagasi saada?
    12. Kui tarbija on interneti vahendusel tellitud kauba kätte saanud ja sellel ilmneb puudus, siis on tal õigus esitada müüjale kaebus kahe aasta jooksul alates kauba kättesaamisest. Teenuse korral on õigus esitada teenusepakkujale pretensioon kahe aasta jooksul alates teenuse kättesaamisest. Pretensioon tuleb esitada hiljemalt kahe kuu jooksul puuduse ilmnemisest, vastasel juhul on kauplejal õigus pretensiooni mitte lahendada.13. Kui toode/teenus või toote/teenuse kinkekaart või vautšer on ostetud kellelegi kinkimiseks, siis võib kaebuse kauplejale esitada kingi saaja, kui kaupleja seda aktsepteerib ning kingi­saajal on olemas ostutšekk, arve vm ostu sooritamist tõendav dokument. Samas on kauplejal õigus nõuda, et kaebuse teeb isik, kes kauba/teenuse eest tegelikult maksis. Kui vaidlus lõpeb raha tagastamisega, siis on kauplejal õigus raha tagastada samale pangakontole, millelt toimus esialgne maksmine.14. Kaebuse esitamiseks tuleb otsida üles kauba/teenuse ostu­tšekk, leping või mõni muu ostu tõendav dokument ja pöörduda viivitamatult kaupleja või teenuse­pakkuja poole. Lisaks ostutšekile oleks hea, kui alles oleks kogu ostuga seotud teave ja kirjavahetus.15. Kaupleja peab kaebusele vastama kirjalikult 15 päeva jooksul. Kui ta seda ei tee, keeldub kaebust lahendamast või tarbija pole tema pakutud lahendusega nõus, võib esitada kaebuse tarbijakaitseametile. Seda juhul, kui kaup/teenus on ostetud juriidiliselt, mitte eraisikult.
    Kelle poole probleemide korral pöörduda, kui on ostetud vautšer?
    16. Kaebusega toote või teenuse kvaliteedi kohta tuleb pöörduda kaupleja või konkreetse teenuse osutanud teenusepakkuja poole. Samal ajal on vautšerite puhul alati kasulik kaebuse koopia saata ka vautšeriportaalile, kes võib aidata vaidlust lahendada.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Martin Mark: ideebörs peab nüüd olema elavam kui kunagi varem
Pandeemia tõttu valitsev pöördeline olukord annab uutele ideedele võimaluse esile kerkida ja edukaks saada, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, If Kindlustuse Balti erakliendi üksuse juht Martin Mark.
Pandeemia tõttu valitsev pöördeline olukord annab uutele ideedele võimaluse esile kerkida ja edukaks saada, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, If Kindlustuse Balti erakliendi üksuse juht Martin Mark.
Euroopa aktsiaturud taastuvad suurest langusest
Euroopa aktsiaturud on pärast reedel toimunud enam kui aasta suurimat langust taastumas, investorid ootavad nüüd infot selle kohta, kui tõsist ohtu kujutab endast koroonaviiruse Omikroni tüvi majanduse taastumisele, vahendab Reuters.
Euroopa aktsiaturud on pärast reedel toimunud enam kui aasta suurimat langust taastumas, investorid ootavad nüüd infot selle kohta, kui tõsist ohtu kujutab endast koroonaviiruse Omikroni tüvi majanduse taastumisele, vahendab Reuters.
Kingi oma kolleegidele emotsiooni!
Kuidas hoida meeskonnavaim kõrgel? Üheks suurepäraseks vahendiks on ühised koosviibimised, mis avaldavad positiivset mõju kogu töökeskkonnale. Kalev Spa pakub äriklientidele erinevaid sportlikke ning lõõgastavaid meeskonnaürituste korraldamise võimalusi.
Kuidas hoida meeskonnavaim kõrgel? Üheks suurepäraseks vahendiks on ühised koosviibimised, mis avaldavad positiivset mõju kogu töökeskkonnale. Kalev Spa pakub äriklientidele erinevaid sportlikke ning lõõgastavaid meeskonnaürituste korraldamise võimalusi.
Raamatupidamisbüroode TOP 2: uisuta sinna, kus litter saab olema, mitte sinna, kus ta oli
BDO Eesti tegi tänaseks edu toonud põhimõttelised muudatused ära kolm-neli aastat tagasi, ütles firma juhtiv partner ja tegevjuht Sulev Luiga.
BDO Eesti tegi tänaseks edu toonud põhimõttelised muudatused ära kolm-neli aastat tagasi, ütles firma juhtiv partner ja tegevjuht Sulev Luiga.