28. november 2013 kell 21:00

Eestlaste isu soosib toidutootmist

Tänavust TOP 100 edetabelit iseloomustab toiduainetööstuste esilekerkimine. Sektori kiire kasv seljatas isegi ehituse, mis kaubanduse kõrval on muidu üks edukamaid valdkondi.

Käibelt 500 suurima firma seast leiab tänavu 30 toidutööstuse ettevõtet, kelle koondkäive kasvas aastaga ligi 40% võrra, 1,4 miljardi euroni. Valdkonna ettevõtjate sõnul paistab toiduainetööstus teistest edukam innovatsiooni ja investeeringute tõttu. Järgmise aasta märksõnad on hinnasurve ja konkurents.

“Kolme aasta jooksul oleme müügitulu kasvatanud kuus korda, see on suur arv,” märkis kalatöötlemisega tegelev Spratfil ASi juhatuse liige Peeter Loim. Ettevõtte müügitulu suurenes eelmisel aastal kolmandiku võrra, 835 000 eurole, lõhetoodangu kasvu tõttu. “Sel aastal kasvab see veelgi,” sõnas Loim. Ettevõte kasvab ekspordi toel, lisaks Saksamaale, Prantsusmaale ja Belgiale veetakse toodangut Jaapanisse.

Ettevõttele toob müügiedu messidel käimine, tänavu näiteks Jaapanis. “Meil on isiklikud kontaktid, mis vahepeal olid soikus. Nüüd on need taastatud ja üles soojendatud. 23 aastat tagasi panime jaapanlastega üles esimese krabiliini,” rääkis Loim.

Müüki Jaapanisse loodabki ettevõte suurendada. “Ühe silmaga vaatame Ameerika poole, seal ei ole meil edusamme veel ette näidata. Tegemist on omapärase maaga ja see vajab teistsugust lähenemist. Turu avanemise tingimused on teistsugused,” sõnas Loim. “Jälgime ka pingsalt, mis toimub ­Venemaa turul.”

Toidutööstuste edu põhjustena nimetab Loim oma valdkonnale keskendumist ning sisetarbimise kasvu. “Võib-olla on ostja hakanud rohkem eelistama kodumaist,” märkis ta. “Oleme viinud oma kvaliteedi sellisele tasemele, et inimesed saavad aru, et saab süüa ka kodumaist. Tõrjume välja importtoodangu.”

Vedelpärmi pagari- ja kondiitritööstustele tootva Salutaguse Pärmitehase tegevjuhi Tiina Valgu sõnul soosib sektori kasvu tarbijate suurenev huvi tervislikuma eluviisi vastu.  “Uudis- ja nišitoodete vastu on aina rohkem huvi, samal ajal nn tavakauba sektoris on suur surve hindadele ja efektiivsusele,” märkis Valk. Tema juhitav ettevõte kasvas mullu täismahuga tootmise, uuenduste, tööviljakuse ja ekspordi toel kümnendiku võrra.

“Tuleb töötada 25 tundi päevas, tõusta üks tund varem,” annab rapsiseemne hulgimüügiga tegeleva A-Grain Eesti OÜ juht ja ettevõtte omaniku esindaja Jüri Bolotskiy nõu, kuidas müüki kasvatada. Mullu suurenes ettevõtte käive 4,2 korda, 43,8 miljonile eurole.

Alustades lihtne tempot hoida. Kuigi ettevõte alustas tegevust alles 2011. aasta lõpus, maksab see 2012. aasta eest juba dividende – 25 000 eurot. Ettevõtte omanik on Pavlo Ovcharenko, kes on Ukraina naftasaaduste tootja-müüja Ukrtatnafta PJSC juhatuse esimees. Ukrainas tuli tal mõte tegeleda äriga ka Eestis.

Bolotskiy sõnul näitas ettevõte mullu kiiret kasvu alustamise eripärast. “Teisel aastal oli lihtne kasvada,” selgitas 2010. aastal asutatud firma juht. Ettevõtte peamised tarnijad on Ukrainast, Valgevenest ja natukene ka Venemaalt. Peamised tarbijad on Lääne-Euroopas ja natukene ka Eestis, Prantsusmaal ja Saksamaal. “Enamik meie toodetest läheb eksporti,” märkis Bolotskiy. Selle aasta käive kasvab samuti tempokalt – eesmärk on teenida 60 miljonit eurot.

Kiireim kasvaja: see on alles algus. Käibe kasvu edetabeli ja septembris ka Äripäeva ja teemaveebi Best Sales korraldatud konkursi, mis selgitas välja ettevõtte, mille ekspordimüük suurenes kõige rohkem, võitja Ideab Project Eesti juht ja omanik ­Galina Nikitina nimetab oma ettevõtte edu võtmeks meeskonnavalikut. “Kaader otsustab palju. Teiseks on klientidele huvitavate toodete pakkumine,” märkis Nikitina. “Turg on täis igasugust kaupa, mis ei ole täiuslik ega huvitav või on ennast ammendanud. Klient otsib midagi originaalset. Oleme umbes viis aastat uusi tooteid välja töötanud, et olla huvitav ja erineda konkurentidest. See on õnnestunus, aga see on alles algus.”

Kasvaja peatas tegevuse. Käibe kasvu pingerea teise koha – metallide ja metallimaakide hulgimüügiga tegelev Monoflu OÜ – käive kasvas mullu 9,31 korda, 21 miljonile eurole. Sel aastal peatas ettevõte tegevuse teadmata ajaks. Aastaaruandes selgitas ettevõtte juhtkond, et põhjused on kulla ja vase hinna langus maailmaturul ning vasekontsentraadi müügi litsentsi kehtivuse lõppemine.

Neljandal kohal asuv mobiiltelefone müüv Union Mobile OÜ kasvatas käivet 4,8 korda. Firma omaniku Vitali Oleiniku sõnul ei aja ta äri Eestis ja öelda, et ta on Eesti üks edukamaid käibe suurendajaid, ei ole päris õige. “Eesti jaoks oleks see lihtsalt formaalsus,” märkis ta. “Töötan Euroopa turgudel ja ka väljapool Euroopat, Eestis on ettevõte lihtsalt registreeritud.” Oleinik ei soovinud rääkida, kuidas tal neil turgudel müük läheb.

Seitsmendal kohal asuv mootorikütuseid Eestisse toov ja nende hulgimüügiga tegeleva Revail-Oil OÜ juhatuse liikme Mare Kolsari sõnul sõltub nende käive turuolukorrast. Firma ostab Venemaalt, Valgevenest ja Leedust kütust ning müüb selle Eestis Mark Oilile.

Lipulaev: süüakse rohkem

Toiduainetööstuses  oli eelmisel aastal suurima käibega Eesti üks suuremaid piimatööstusettevõtteid Valio Eesti AS, mis kerkis TOP 100s 38. kohale ehk tõusis 125 kohta. Ettevõtte käive suurenes eelmisel aastal kaheksandiku võrra, 62 miljoni euroni.

Ettevõtte tegevjuhi Maido ­So­lovjovi sõnul on toiduainetööstus püsiva nõudlusega, sest inimeste arvukus aina kasvab ning raha kulutatakse toidule järjest enam. Valio kasvas toodete ja heal tasemel tehnoloogiate toel. “Edu on komplekt mitme asja heast koostoimimisest,” sõnas ta. Kasvu näitab Valio müük ka tänavu. Lisaks Valiole jõudis TOPi viis piimatööstust.

 

Tasub teada

Müüb kollane silt

Trendid ja ootused toitootmises 2014. aastaksSisetarbimine ei kasva kiiresti.Müüb ikka soodushind ehk kollane silt.Efektiivsuse ja tootmise tõhustamine.Investeeringute vajalikkus.Eksport sõltub partneritest, proovitakse minna uutele turgudele.Suured tööstused saavad veel suuremaks ja tugevamaks.Ettevõtetes on suurem surve palkadele, puudu on spetsialistidest.Koostöö teadlastega ja toodete valiku suurendamine.Toorainete hind võib tõusta.Tarbijad on endiselt tundlikud hinna suhtes. Sama või väiksema raha eest tahetakse rohkem kaupa saada.Tervislik ja naturaalne toit pole mitte kõigile kättesaadav Samas oodatakse, et naturaalsete toodete osatähtsus suureneb.Sotsiaalne vastutus ettevõtetes suureneb veelgi.

Allikas: Salutaguse Pärmitehas tegevjuhi Tiina Valk, Tartu Mill juht Uuno Lausing, Valio Estonia tegevjuht Maido Solovjov, Kalev ja AS-i Põltsamaa Felix juhatuse esimees Kaido Kaare

 

Kommentaar

Venemaale suured ootused

Sirje Potisepp, Eesti Toiduainetööstuse Liit juhataja

Pika traditsiooniga toiduainetööstus on Eestis üks olulisemaid töötleva tööstuse sektoreid, mis on suunatud eelkõige siseturgu teenindama.Meil olid suured ekspordi kasvu ootused, kui Venemaa sai Maailma Kaubandusorganisatsiooni (WTO) liikmeks. Kahjuks peame veel ootama, aga ootused on ettevõtetel endiselt kõrged.Venemaa on meie jaoks oluline ekspordipartner ja sealsel turul on väga suur potentsiaal: elanike arv on suur, raha on ning turg asub meie lähedal. Näiteks Peterburi ja Moskva elanikel on maitsemeele mälu, nad mäletavad Eesti toodete maitset ja hindavad seda kõrgelt.Soome on samuti meie jaoks oluline partner. Sinna on muidugi lihtsam eksportida, samuti on meil soomlastega sarnased maitse-eelistused.

 

Üks küsimus

Kuidas müüa rohkem?

Uuno Lausing, Tartu Milli juhtKäive kasvas 1,25 kordaTuleb ikka kõvasti vaeva näha, kuid peab olema valmis ka tagasilöökideks.

Maido Solovjov, Valio Estonia tegevjuhtKäive kasvas 1,13 kordaKasvu tagab erinevate tegurite koosmõju. Kuna oleme tegevad toiduainetööstuses, peab iga ettevõte silmas pidama kaht aspekti: maitset ja kvaliteeti. Kui maitse ja kvaliteet vastavad tarbijate ootustele, kajastub see positiivsena ka müüginumbrites. Selle nimel, et pakkuda eestimaalastele just neile tingimustele vastavaid häid uusi tooteid, käib meie majas pidev arendustöö.

Tiina Valk, ASi Salutaguse Pärmitehas tegevjuhtKäive kasvas 1,2 kordaUudistoodete vallas tuleb kõvasti tööd teha ja teavet levitada. Ikka otsitakse midagi uut, huvitavat või toodet, mida teistest toodetest kergem kasutada või mille puhul on tulemus paremini näha. On vaja klientidega tihedalt suhelda ja just nende probleemile lahendusi leida.

Kaido Kaare, ASi Kalev ja ASi Põltsamaa Felix juhatuse esimeesKäive kasvas 1,22 korda Kõige olulisem on toodete kvaliteet, millesse oleme viimastel aastatel väga palju raha ja energiat panustanud. Olulised on ka sihtrühmade võimalikult hea tundmine ja tugev turundustegevus.

 

 Tasub teada

Kiireim kasvas teistest oluliselt nobedamalt

TOP 100 käibe kasvu esikümme

72 kordaIDEAB Project Eesti AShoonestusprojektide arendus 2012. a käive 30,3 mln eurot

9,31 kordaMONOFLU OÜmetallide ja metallimaakide hulgi­müük2012. a käive 21 mln eurot

6,95 kordaKMG Inseneriehituse AStaristu ehitus2012. a käive 16,6 mln eurot

4,8 kordaUnion Mobile OÜmobiiltelefonide müük2012. a käive 43,6 mln eurot

4,2 kordaA-Grain Eesti OÜteraviljatoodete hulgimüük2012. a käive 43,7 mln eurot

4,06 kordaPetromaks Container Services OÜlogistikateenused2012. a käive 20,5 mln eurot

4,01 kordaReval-Oil OÜkütuse hulgimüük2012. a käive 98,6 mln eurot

3,71 kordaArte Bunkering OÜvahendab kütust laeva­omanikele2012. a käive 73 mln eurot

2,95 kordaALSTOM Estonia ASelektrijaamade ehitamine2012. a käive 113 mln eurot

2,9 kordaSkinest Rail ASraudteeveeremi rendi ja müügiga­ tegelev firma2012. a käive 290 mln eurot

Hetkel kuum