Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lemminkäinen seljatas riigi

    Eile loobus prokuratuur Harju maakohtus 3,5 miljoni euro suurusest nõudest Lemminkäineni vastu, riigi kanda jäävad menetluse õiguskulud.

    “Tegemist on väga haruldase juhtumiga. Minu praktikas ei ole ette tulnud, et prokurör poolte vaidluste ajal süüdistusest loobub. See kaardipakk vajus neil lihtsalt kokku,” rääkis Lemmikäineni esindaja, advokaadibüroo Lextal partner ja vandeadvokaat Üllar Talviste pärast istungit.
    Talviste hinnangul loobus prokuratuur mõistlikel põhjustel. Ta selgitas, et kogu süüdistus seisnes suures kelmuses, mille sisuks oli, et Lemminkäineni ehitatud teelõigul kasutati vale materjali ja sellega justkui peteti riiki. Kordusekspertiis aga kinnitas, et kasutatud materjal vastas hanke tingimustele.
    Närvikulu ei kompenseeri keegi. Lemminkäinen Eesti juhatuse esimees Sven Pertens uskus kogu aeg, et vähemalt riigikohtu tasandil tuleb õigeksmõistev otsus. “Kogu asi oli pehmelt öeldes põhjendamatu ja raiskas hirmsasti meie kõigi aega ja raha,” hindas Pertens. Ta lisas, et kuigi kohus mõistab riigilt ­õiguskulud tagasi, oli protsess täis aja- ja närvikulu, mida keegi ei kompenseeri.
    Prokuratuur esitas Lemminkäineni vastu nii kriminaal- kui ka tsiviilsüüdistuse. Suurusjärk, mida riik ettevõttelt tahtis, oli kolm ja pool miljonit eurot.
    Pertens ütles, et riigi nõue tundus absurdne – ette­võte ehitas teelõigu tervikuna valmis 15–20 miljonit eurot odavamalt, kui riik oli alguses eeldanud, ning 6–7 miljonit eurot odavamalt, kui keegi teine oleks ehitanud. Ta kinnitas, et tee on kindlasti korralik ja kestab kaua. Odav on tema sõnul üldse suhteline mõiste. “Tellijale ei olnud kindlasti ka see praegune rahakulu odav, ent mõistlik ja põhjendatud,” möönis ta.
    Pertensi hinnangul on Eesti õigussüsteem liiga kriminaliseeritud. Ta märkis, et kui Soome emafirmas probleemist juttu tehti, olid sealsed üllatunud, sest igal pool mujal maailmas olnuks tegu tsiviilõigusliku juhtumiga.
    Kitsaskohad riigiametnike töös. Lemminkäineni poolt vaadatuna käitus aga prokuratuur Pertensi sõnul siiski korrektselt. Samuti õnnestus vältida skandaali ajakirjanduses, mis oleks börsifirmale probleem olnud.
    Talviste nentis, et riigi töös oli siiski puudujääke, nimelt pani ta tähele, et ametnikud ei ole asjasse süüvinud või lihtsalt ei valda teemat.
    Tema hinnangul võib probleem olla tekkinud ka sellest, et ametnikud ei julgegi hakata uurimisversiooniga ise vaidlema, kartes ebaõnnestuda. “Tunnistajad ütlesid, et selle ameti puhul on tunda, et ei osata determineerida, mida siis tahetakse,” nentis Talviste.
    Ka Pertens kinnitas, et probleem algas sellest, et tellijal puudus piisav tehniline teadmine. “Võeti aluseks ühe projekteerija väljapakutu ja sellesse süvenemata hoiti sellest viimase komani kinni, mõtlemata, kas see on põhjendatud või ei ole. Tekitati probleem definitsioonis, lingvistikas,” nentis Pertens.
    Pertens ja Talviste täheldasid, et keegi ei vaielnud selle üle, kas materjal, mida teelõigul kasutati, parameetritelt ja funktsionaalsuselt tingimustele vastas. Pertensi sõnul on väga hea, et kohtuasi ei läinud edasi järgmistesse astmetesse, kuna see oleks tublisti kohtukulusid kasvatanud.
    Riigil tuleb kanda menetluskulud. Talviste sõnul on Lemminkäineni õiguskulud kokku ligi 140 000 ja 150 000 euro vahel.
    Lemmikäinenil oli kolm kaitsjat, mis on menetlusseaduse järgi ka maksimaalne võimalik arv. Pertens märkis, et suur meeskond oli abiks seepärast, et saada parim võimalik õiguslik abi ja et tekiks mitu erinevat vaatepunkti. “Süüdistuse või võimaliku karistuse määr oli piisavalt suur, me ei saanud siin mingeid riske võtta,” ütles Pertens.
    Prokurör Inna Ombler lõpetas kohtuistungi sõnadega: “Loodame, et me ei ole käitunud nagu Rooma keiser, et pärast meid tulgu või veeuputus.”
    Kohus mõistab Lemminkäinen Eesti ASi õigeks esmaspäeval.
     
    Tasub teada
    Lemminkäineni ja riigi kohtuvaidlus
    Süüdistuse esitas prokuratuur septembris.Lemminkäinen rikkus süüdistuse järgi lepingutingimusi Virumaal Jõhvi–Kukruse teelõigu ehitusel, kasutades graniitkillustiku asemel odavamat materjali, asfaldipuru.Kohtuekspertiis seda ei kinnitanud, materjalid vastasid nõuetele.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.