Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pakenditootja: masu mõjus positiivselt
Pakenditootja AS A&R Carton ekspordib lähiriikide kõrval näiteks USAsse ja Gröönimaale. Ekspordile andis hoogu hiljutine majanduskriis.
A&R Cartoni Tabasalus asuvast tehasest käib aastas läbi umbes 4000 tonni kartongi (25 miljonit poognat) ja töötajaid on kokku 41 inimest. Aktsiaseltsi juht Margus Üürike kiidab, et nende tegevus liigub tõusutrendis.
Olete üleeuroopalise A&R Carton grupi tütarettevõte. Miks on kasulik pakendeid toota just Eestis?Tegutseme juba aastast 1994, kui leiti, et siin on arenev turg ja tööjõukulud madalad. Sealt edasi on meie käive aasta-aastalt kasvanud. Masu oli meile positiivne. Euroopas hakati aina enam kulude kokkuhoiu peale mõtlema ja meie mahud aina suurenesid.
Masu ja kasv ühes lauses, kõlab kummaliselt. Sektori eripära?Pigem hakati suuremates riikides vaatama, kuidas kulusid optimeerida. Langeval turul oli võimalik veel siin, Eestis kasumit teenida. Rootsis ja Norras toimus tõsine tootmise kokkutõmbamine ja väljaviimine odavamate tootmiskuludega piirkondadesse. Tegelesime efektiivsemaks muutumisega, näiteks masinaparki tõime paar olulist masinat juurde. Samal ajal vähendamise töötajate arvu ja tootlikkus ühe töötaja kohta kasvas. Hüppeliselt kasvas ka kasum.
Masust räägitakse minevikuvormis. Kuidas on teie konkurentsieelisega?Meil on jätkuvalt edumaa. Isegi oma vanemate masinatega suudame teha paremaid tulemusi kui lähiriikide konkurendid, küsimus on töö efektiivsuses. Analoogne hüpe on lähiriikides veel olemata.
Kuidas üldse väliskliente leiate?Meil on rahvusvaheline müügiorganisatsioon. Eri riikides on esindajad, kes müügipakkumisi vahendavad. Näiteks Rootsi müügimees vaatab, et on kolm tehast, kes suudaks teda pakkumise täitmisel aidata. Ta mõtleb: mul on nüüd selline toode, kui palju ma kasumit teeniks… Valib kasumlikuma variandi.
Peamised sihtriigid on Skandinaavia riigid. Ent mida viite näiteks Gröönimaale või USAsse?Gröönimaale kalatootepakendeid. Tegelikult on pigem nii, et klient asub Norras, aga ütleb: saatke kaup Gröönimaale, võtame sealt laevaga peale. USAs on suur ostjafirma, mis vajab kommikarpe.
Eesti turu osakaal teie läbimüügis pidevalt väheneb. Keskendute rohkem ekspordile?2007. aastal oli eksport 25 protsenti, möödunud aastal 85-87 protsenti. Välisturgudel on küpsemad ja suuremad ettevõtted. Seal on ka rahulikum ja stabiilsem. Nad saavad aru tooteplaanidest, mille põhjal on võimalik planeerida. Kuna oleme orienteeritud masstootmisele, sobivad nende mahud meile.
Aga uued sihtriigid. Kas näiteks idanaabrite turule ei tahaks püüelda?Venemaa on jätkuvalt piiriala. Enne WTOd oli sinna viimine kaitstud 15protsendilise tollimaksuga, nüüd justkui peaks WTO lepingud kehtima, aga reaalsuses nõuab see rohkem aega. Näiteks olukord, kui klient tahaks kauba kätte saada kahe nädala pärast, aga siis härra Putin arvab jõulude ajal, et paneme nüüd autod piiril seisma… Igasugune tarbekindlus sellises valguses on sisuliselt võimatu.
Eestis olete kartongpakendite tootmises jätkuvalt turuliider (ligi 50protsendilise osaga). Konkurente napib?Eestis ei ole rohkem firmasid, kes tegeleks vaid pakendiga. Tegeletakse muude asjade kõrval. Näiteks Printcenter, aga neil on suur osakaal ka reklaamitoodetel. Meie konkurendid on Soomes, Lätis ja Leedus.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.