Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallinna Sadam läheb praamide teemaga edasi märtsis
Tallinna Sadama juhatus püüab leida lahendust mandri ja saarte vahelisele laevaliiklusele, jätkates konsultatsioone praeguste praamide omanikuga ning võimalike laevaehitajatega.
Teisipäeva õhtul ligi poolteist tundi kestnud Tallinna Sadama nõukogu koosolekul arutati võimalust kasutada praamide hankimisel riigi abi, samuti võeti vaatluse alla majandusministeeriumi ja rahandusministeeriumi koostatud hankedokumendid. Teisipäeval ühtegi otsust vastu ei võetud, vaid pandi paika konsultatsioonide pidamise tähtaeg 5. märts.
Omaniku tahet kirjas veel pole. Tallinna Sadama nõukogu liige Remo Holsmer ütles, et praamiliikluse korraldamine mandri ja saarte vahel ei ole praegu Tallinna Sadama põhitegevus, seda ei ole strateegias ega arengukavas. “Me peame siin lähtuma sellest kui ärist ehk kokkuvõttes peab see olema tasuv,” selgitas ta.
Tema sõnul võib lõplik otsus tulla ka järgmisel, 11. märtsil toimuval nõukogu istungil, kuid selleks peaksid konsultatsioonid olema viljakad ja koosolekul õhku jäänud küsimused peavad leidma vastuse.
Holsmeri sõnul pidas majandusministeerium laevade ostmiseks poolteist aastat läbirääkimisi praeguste praamide omanikega, kuid need jooksid rappa. Nüüd jätkab läbirääkimistega Tallinna Sadama juhatus.
Nõukogu liikme sõnul ei saa Tallinna Sadam äriettevõttena otsustada praamihanke tegemist teadmata, mida praamidega tehakse või kus nendega sõidetakse. “Nõukogule on omaniku tahe küll ülimuslik, kuid riik ega üldkoosolek ei ole seda kirjalikus vormis väljendanud,” lisas ta. Holsmeri sõnul osalesid koosolekul kõik nõukogu liikmed, kellele lisandusid ministeeriumi esindavad kantsler Marika Priske, siseturu asekantsler Merike Saks ja õigusosakonna juhataja Eva Vanamb.
Riigikogu Reformierakonna fraktsiooni esimehe Jaanus Tamkivi sõnul on erakond praamide hanke teemat arutanud ning toetab võimalikult soodsat lahendust. “Põhimõtteliselt on ministri (majandusminister Juhan Parts – toim) suund õige, kui soovida vähendada kapitalikulusid. Need võiksid olla väiksemad ja väljenduda ka riigi makstavas dotatsioonis,” ütles Tamkivi. Tema sõnul peab kindlasti säilima teenuse kvaliteet.
Tamkivi sõnul on variantidena võimalikud nii uute praamide ehitamine kui ka praegustega jätkamine, sõltumata kehtiva lepingu tähtajast. Kui peaks juhtuma, et 2016. aastaks ei jõuta uusi praame ehitada, kuid soov ikkagi säilib, võib riik sõlmida Vjatšeslav Leedo laevafirmaga lepingu kuni uute praamide tulekuni.
Eelmisel nädalal teatas riigikogus majandusminister Juhan Parts, et laevade soetamine riigi poolt oleks maksumaksjale märgatavalt odavam kui praeguse süsteemiga jätkamine.
Kommentaar
Hinna langetamine vähendab kvaliteeti
Tõnis Rihvk, Saaremaa Laevakompanii juhatuse esimeesPraamide riikliku tellimushinna langetamine toob kaasa ka teenuse kvaliteedi alanemise.Saaremaa Laevakompanii on kvaliteedi nimel teinud palju tööd ja suuri investeeringuid. Kulubaasi vähendamise teise variandina näen piletitulu suurendamist hinna tõstmisega. See otsus on seaduse järgi majandusministeeriumi, mitte operaatori teha. Kui reisijate oma osa kasvab, siis koormus eelarvele kindlasti väheneb. Minister viitab ministeeriumi analüüsile, aga me ei ole kahjuks seda näinud.