Apple’i paradoks

29. jaanuar 2014, 00:00

Maailma kõige kallim tehnoloogiafirma Apple võis küll läinud kvartalis püstitada uue käibe- ja kasumirekordi, kuid investorid pole ikka rahul.

Kas Apple’i paradoks seisneb selles, et firmalt oodatakse liiga palju, samal ajal kui aktsia on alahinnatud? Mida oleks üldse õigust ette heita firmale, mis müüs kvartalis 51 miljonit iPhone’i, 26 miljonit tahvelarvutit, ligi 5 miljonit arvutit ja sama palju muusikamängijaid? Kuigi nutitelefonide ja tahvelarvutite müügis tehti isegi rekord, on soov üks – firma oleks võinud veel rohkem müüa.

Apple tuli esmaspäeva hilisõhtul välja majandusaasta esimese kvartali tulemustega. Wall ­Street ootas iPhone’i müügimahuks ligemale 55 miljonit ühikut, aga müüdi 51 miljonit. ­Kuna ­iPhone on Apple’i peamine tulu- ja kasumiallikas, pööravad analüütikud ja investorid sellele üha rohkem tähelepanu. Seetõttu ei maksa imestada, et järelturu kauplemises müüdi Apple’i aktsia pärast tulemusi 8% miinusesse.

Rekordmüügile vaatamata andis firma turuosas tagasi. Apple’i majandusaasta kvartal on tavapärasest ühe võrra ees, mis tähendab, et nende esimene kvartal on just kõige magusam aeg. Tavapärane pühade aeg, mis Põhja-Ameerikas algab oktoobri lõpus Halloweeniga ja kestab aasta­vahetuseni, pakub kaupmeestele võimaluse müüa tavapärasemast rohkem. Lisaks lõikas Apple kasu sügisel turule toodud kahest uuest iPhone’ist ja iPadist.

Uutele telefonidele vaatamata on Apple’i kasv nõrguke, võrreldes turu üleüldise kasvuga. 2013. aastal kasvas iPhone’i tarnete maht 13%, samas kui üleüldine nutitelefonide turg kasvas 41%, teatas uuringufirma Strategy Analytics. Lisaks vähenes Apple’i nutitelefonide turuosa 19% pealt 15%-le. Peamine konkurent Samsung haaras enda kontrolli alla 32% turust.

Tegu ei ole päris ootamatu uudisega, sest kallimate nutitelefonide turg on küllastunud. Kasvu­võimalusi on vähem ja olekski totter oodata selliseid kasvunumbreid, mis olid kaks-kolm aastat tagasi.

Lihtne pole ka liidri Samsungi elu. Läinud nädalal teatas firma aeglaseimast kasumi kasvust pärast 2011. aastat, sest odavamate toodete turul haaravad nende ees võimu Hiina firmad Lenovo ja Xiaomi.

Suuri uuendusi pole olnud. Investorid, analüütikud ja ilmselt kõige rohkem fännid ootavad Apple’ilt uut toodet. Üha enam hõõrutakse firma juhtkonnale nina alla tõsiasja, et Apple pole pärast iPadi turule toomist 2010. aastal teinud midagi uut. Ebakindlust lisab tõik, et toona oli firma kaasasutaja ja visioonilooja Steve Jobs elus, aga pärast tema lahkumist pole firma justkui midagi uut teinud.

Jobsi järglane ja praegune tegevjuht Tim Cook pole etteheidetega nõus. Pärast tulemuste avalikustamist rääkis ta konverentsil, et innovatsioon pole firmas kunagi olnud nii suur kui praegu. Detsembris ütles Cook töötajatele saadetud tänukirjas, et firmal on 2014. aastaks suured plaanid, mis klientidele kindlasti meeldivad.

Mina istusin aasta tagasi Apple’i peakontoris aktsionäride üldkoosolekul ja kuulasin, kuidas Tim Cooki lubas, et neil on suured asjad käsil ja tulekul. Mis siis 2013. aastal tuli? Uuendatud sisu, aga eelkäijaga sama välimusega iPhone 5s, plastikust iPhone 5c ja kaks uuendatud iPadi. Lisaks veel natuke pudi-padi. See muudab mind skeptiliseks, kuigi loodan ainult parimat.

Pärast tulemusi peetud konverentsikõnes ütles Cook, et nad arendavad mobiilimaksete süsteemi ja samm selle valmimise poole tehti ­iPhone 5s-i sõrmejäljelugejaga. Kuigi see tehnoloogia muudab kindlasti taas kord kogu valdkonda, ei eruta see ilmselt tehnofriike ega ka aktsionäre.

Liiga suured ootused hoiavad aktsia odava. Wall Streetil on levinud arusaam, et Apple’i käibe, kasumi, raha, turuväärtuse ja palju muu juures on firma aktsia alahinnatud. Keskmine hinnasiht on 608 dollarit ja analüütikute keskmine soovitus aktsiale on ostusoovitus.

Firma 150 miljardi suurune rahahulk on investor Carl Icahni viinud nii kaugele, et ta on ostnud Apple’is 3,6 miljardi dollarilise osaluse ja nõuab üha valjemalt, et Apple tagastaks investoritele dividendide ja aktsiate tagasiostudena rohkem raha.

Apple paistab olevat nõiaringis. Analüütikute prognoosidele ei suudeta vastata, sest aastaid löödi neid nii pikalt, et analüütikud jäid lausa häbisse. Wall Street ootab nüüd liigagi palju ja aktsia ei suuda kallineda. See hoiab väärtpaberi odava, kuigi rekordtulemused lubaksid sel kõrgustesse lennata. Üha rohkem hakkab tunduma, et Apple ei murra sellest nõiaringist välja enne, kui suudetakse turule tulla uue tootega. Kuid kas see juhtub aastal 2014?

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    28. January 2014, 18:38
    Otsi:

    Ava täpsem otsing