Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hansapank ja Skype  panevad idusid kasvama

    Paljude Eesti idufirmade loojail ja töötajail on varasem kogemus Hansapangast või Skype’ist, mida nad peavad oluliseks verstapostiks oma karjääris.

    Mullune Äripäeva aasta ärimees Kristo Käärmann, kes pälvis tiitli koos Taavet Hinrikusega TransferWise’i eest, märkis detsembris Äripäevale antud intervjuus, et väga oluline panus nende Londonis baseeruvasse idufirmasse on tulnud Hansapangast ja Skype’ist. Nimelt on töötajad sealt saadud kogemused toonud kaasa TransferWise’i.
    “Täna on meil teine generatsioon Hansapanga maffiat, millest osa on saanud Skype’i maffiaks ja on tulevikus võib-olla TransferWise’i maffia,” ütles Käärmann toona.
    Hansapanga ja Skype’i nn maffiat on teisteski Eesti idufirmades. Esmalt läks palju Hansapanga töötajaid Skype’i. TransferWise’i kaasasutaja Taavet Hinrikus oli lausa Skype’i esimene töötaja.
    Teine osa kunagisi hansapankureid asutas tarkvarafirma Codeborne. Üks seltskond Skype’i ekstöötajaid lõi suhtlusprogrammi Fleep. Teine seltskond samast ettevõttest on kodulehtede valmistaja Edicy taga. Seda nimekirja võiks pikalt jätkata.
    Mis aga on nende kahe ettevõtte puhul nii erilist, et sealt on teatud mõttes välja kasvanud sedavõrd oluline osa uusi idufirmasid?
    Isiklik panus. Kunagine Hansapanga töötaja, nüüd e-teenuste arendamist pakkuva Ziraffi asutaja Margus Simson on töötanud lisaks Hansapangale teisteski suurettevõtetes, näiteks Eesti Energias ja vahetult enne Hansapanka ka SEBs. Tema hinnangul on pangast tulnud oluline väärtus see, et Hansapank oli tugevalt orienteeritud tulemustele, mille saavutamine oli igaühe enda otsustada. “See andis mulle kui noorele juhile teistsuguse käekirja. Ma sain aru, et lahendus seisab minu peal – ma pean võimalikult palju teistega suhtlema ja arutama, et leida parim lahendus, aga kuidas konkreetselt ma tulemuse ära toon, on vaid minus endas kinni,” kirjeldas Simson töökultuuri.
    Ta märkis, et SEBs oli siis erinev töökeskkond, kus rohkem tehti otsuseid konsensuslikult. Samas rõhutas ta, et see ei teinud ühte organisatsiooni teisest halvemaks või paremaks, vaid suhtumised olid erinevad. Lisaks tõi Simson välja kaks hansapangast õpitud aspekti, millest juhindub siiani. Esmalt arusaam, et isegi kui olukord on keeruline ja on miljon põhjust, miks midagi teha ei saa, tuleb leida sellele olukorrale lahendus. Teisalt näitas pank, mismoodi asjad maailmas käivad, ja õpetas, kuidas need asjad võiksid käia.
    Skype Eesti endine juht Tiit Paananen peab oluliseks Hansapangast saadud suhtlusvõrgustikku, mis oli abiks inimeste palkamisel Skype’is. “Teisalt nad ei ole väga võrreldavad, Hansapank oli mõneski mõttes organisatsioonina oluliselt täiskasvanum kui Skype,” märkis ta.
    Teatud mõttes oli mõne hiljem Skype’is toimunud protsessi kohta kogemus Hansapangast olemas, kuid Paananeni hinnangul olid ettevõtted tema seal töötamise ajal mikro-makro skaalal väga erinevad ja pigem sellist oskusteabe uuesti kasutamist ei olnud.
    Peamine on kiirus. “Mõlemad ettevõtted olid kiire kasvu faasis, oluliselt tähtsam teadmistest oli nende omandamise kiirus ja tööriistade valimise võimekus. Põhimõtteliselt – kui oli vaja probleem lahendada, oli olulisem see, kui kiiresti sa suutsid probleemist aru saada ja vahendid ja meetodid valida, selle asemel, et hakata midagi vana juurutama, millesse sul oli usku,” rääkis Paananen.
     
     
    Taust
    Endised tööandjad
    Hansapank/SwedbankSkype, suhtlusprogrammCodeborne, tarkvaraettevõteZiraff, e-teenuste arendajaFits.me, virtuaalne riietusruumPrimefish Solutions, süsteemid kalakasvatusteleGuardTime, ajatempliteenus
    SkypeFortumo, mobiilimaksete pakkujaInkspin1, videokõnede tehnoloogiaEdicy, kodulehtede valmistajaAmbient Sound Investments, investeerimisfirmatargetAPI, sisu suunamise kalkuleerimineDefolio, veebidisaini abilineMooncascade, mobiilitarkvara arendaja
    Skype, HansapankTransferWise, rahvusvahelised ülekandedFleep, suhtlusprogrammIcefire, IT-süsteemide arendusPipedrive, müügitarkvara
     
     
     
     
    Kommentaar
    Selged põhimõtted
    Rain Lõhmus, Hansapanga üks asutajaid, ettevõtjaMinu jaoks oli ka kõige tähtsam ülikool Hansapank. See oli koht, kus sa kõige rohkem õppisid ja mis kujundas mõtlemist ja käitumist.Mis seal Hansapangas nii väga oli – ta oli selline suhteliselt hierarhiavaba ja aus. Seal ei sallitud vassimist ja mänge, oli hästi pragmaatiline, uuenduslik ettevõte ja ma arvan, et inimesed, kes seal keskkonnas üles kasvasid, on niimoodi mõtlema jäänud. Mingisugused printsiibid on selgelt sisse programmeeritud. Minu puhul näiteks see, et inimesed peavad ise otsuseid tegema, mitte koosolekutel istuma.
    Henn Ruukel, FleepKui ma ei oleks olnud seitse aastat Skype’is, siis kindlasti ei oleks olnud julgust globaalset internetiteenust tegema hakata. Skype’i ajal saadud kogemus, tekkinud tutvused ning Microsofti ostutehingu abil oluliselt paranenud isiklikud rahalised varud on lihtsustanud nii Fleepi käivitamist, tiimi palkamist kui ka investorite kaasamist. Ilma oleks oma iduettevõtte alustamine kindlasti keerukam ja riskantsem.
    Annika Brauer, Fits.me Ma töötasin Swedbankis kokku viis aastat.  Kuna ma alustasin spetsialistina ja kasvasin juhiks, siis ma arvan, et Swedbank andis mulle olulise juhtimiskogemuse ja rahvusvahelise tunnetuse, kuidas erinevatest kultuuridest kolleegidega suhelda.
    Ahti Heinla, ASI, targetAPI, DefolioMulle on Skype mõjunud eelkõige uste avajana – tehnoloogiamaailmas võin ma pärast Skype’i minna nõu küsima absoluutselt igaühelt – kõik on nõus minuga kohtuma, kui kuulevad, et olin Skype’i alguse juures. Ilma globaalsete kontaktideta on globaalsel tehnoloogiaturul tegutsemine raskendatud ja see on Eesti ettevõtjatel komistuskiviks olnud. Skype’i taustaga inimestel aga seda probleemi pole.
    Asko Seeba, targetAPI, MooncascadeKõige olulisem mõju Skype’is töötamisel on avatud mõtlemine, et ma ei ole kammitsetud sellega, et äritegevus on piiratud nende asjadega, mis siin Eestis on. Rahvusvaheliste ambitsioonide osas on mõte vaba. Teine asi on pragmaatilise fookuse hoidmine. Kui enne Skype’i kippus minu tööstiil olema mingites punktides liiga idealiseeritud ja jäin kitsa probleemi külge kinni, siis tänu Skype’ile vaatan palju rohkem, et üldpilt koos toimiks.
    Erik Laansoo, Fleep Suured firmad on väga teistsugused – suured ülesanded, suured probleemid, samal ajal on palju ressursse nende lahendamiseks. Teisest küljest on vähem vabadust ja rohkem on igasuguseid osapooli, kelle huvidega peab arvestama. Idufirmades on ressurssi väga vähe, aga vabadust hästi palju.
    Jorma Laiapea, TransferWiseSee, mida Eesti ettevõtted on teinud ja teevad siiani inimeste arendamisel, eriti Swedbankile tagasi mõeldes, see kõik on olemas erinevates idufirmades. Me ei pea jalg­ratast uuesti leiutama, saame selle järjest paremaks teha.
    Rain Johanson, TransferWiseMa arvan, et julgus on kõige olulisem selle kogemuse juures. Inimesed julgevad proovida ja vaadata, kuidas õnnestuvad, ja kui ei õnnestu, siis see on tohutult hea kogemus. Vaade, kuidas neid asju tehakse, on täielikult muutunud. See on Skype’i kõige suurem panus Eesti IT-maastikule.
    Martin Sokk, TransferWiseEestis on ettevõtted päris hea koolituse andnud selle koha pealt, et tead, kuidas suured organisatsioonid töötavad. Kuigi TransferWise on hetkel suhteliselt väike, sa juba oskad seda ehitada suureks organisatsiooniks. Isegi mitte vaid Skype, vaid palju on Eestis firmasid, kes on andnud süsti start-up’i maastikule, et treenida inimesi mõtlema kastist välja.
     
     
     
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Kui “info ei liigu” ehk miks õppida juhina arenemiseks kommunikatsiooni
“Info ei liigu!” Kõik juhid on seda etteheidet kuulnud, see kõlab refräänina igas organisatsioonis. Juhina oli selle kuulmine frustreeriv, kommunikatsiooniteadlasena pakub see samas ka natuke nalja. Mis asi on info? Nähtavasti see, mis kunagi piisavalt ei liigu.
“Info ei liigu!” Kõik juhid on seda etteheidet kuulnud, see kõlab refräänina igas organisatsioonis. Juhina oli selle kuulmine frustreeriv, kommunikatsiooniteadlasena pakub see samas ka natuke nalja. Mis asi on info? Nähtavasti see, mis kunagi piisavalt ei liigu.