Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riik võtab turismiäris välismaise reklaami ohjad üle

    Uuel eelarveperioodil turustab Eesti turismi välismaal üksnes Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus, mis valib ise kõik sihtturud ja tähtsamad valdkonnad. Enam ei saa turismiettevõtjad teha individuaalsed taotlusi oma turundusprojektide rahastamiseks.

    Uus kord algab Euroopa Liidu uue eelarve­perioodi jõustumisega. Uus eelarveperiood kehtib aastatel 2014–2020, kuid turismis hakkavad uued rahastusplaanid kehtima alates 2015. aastast. Seega saab ümber aeg, mil turismiettevõtjad said oma turundusprojektide jaoks Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusest (EAS) otsetoetust küsida.
    Uuel eelarveperioodil on Eesti turismi arendamiseks ette nähtud 123 miljonit eurot, mis on ligi kolmandiku võrra vähem kui eelmisel perioodil.
    Täielik loogikamuutus. Kui EAS tahab turundada Eestit näiteks Soomes lastega perede seas, pakuvad nad uue mudeli järgi selle võimaluse turismiettevõtjatele välja ja kes soovib, saab kampa lüüa ja oma tooteid-teenuseid EASi osalisel toetusel soomlastele reklaamida.
    Varem sai iga ettevõte sellisteks puhkudeks ­EASile individuaalse taotluse esitada. EASi turismiarenduskeskuse direktori Tarmo Mutso sõnul on see totaalne muutus turismi turundamise loogikas välismaal. “Kuna uueks eelarveperioodiks on Eesti turismi turundamise summa tervikuna väiksem kui eelmisel, siis meie plaani järgi otsetoetused turismiettevõtjatele kaovad,” ütles ta.
    Mutso selgitas, et nüüd hakkab EAS koostöös ettevõtjatega rohkem ühisturundust tegema. “Meil on iga turu jaoks oma tegevusplaan, see on riigiti paika pandud. Varem oli suur murekoht erinevate osapoolte vaevarikas koostööle veenmine – iga ette­võte tahtis end ise reklaamida. Me teame, et see muudatus ei saa olema kerge, kuid lõpuks ei jää ette­võtetel üle muud, kui selle variandiga nõustuda, kui nad soovivad enda turundamiseks riigilt toetust saada,” sõnas Mutso.
    Ettevõtjale on see Mutso sõnul küll ebamugav, sest ta on justkui vähem oma raha peremees, kuid riigi jaoks on koos turundamise efekt kindlasti parem, sest fookust on sihtturul lihtsam seada. Näiteks Soome turu puhul pole vaja hakata seletama, kus Eesti asub, kuid Saksamaal turundades tuleb osutada kõigepealt Baltimaadele ja siis Eesti asupaik üle täpsustada.
    Rohkem oma raha mängus. Mutso sõnul suureneb pisut ka ettevõtete panus välismaiste turundusprojektide rahastamisse, ulatudes 30–50%ni. “Vanasti jagasime selle raha ettevõtetele laiali, kuid nüüd läheb see ühiskatlasse, kust me seda ka ühiselt kasutame. Sügisel hakkame koos ettevõtetega täpset tegevuskava paika panema, praegu korraldame maakondlikke infopäevi,” selgitas Mutso.
    Otepää lähedal Lutikel asuva järvemuusika festivalide korraldamise poolest tuntud Leigo talu perenaine Tiiu Tamm pole rahastusmuudatustest midagi kuulnud.
    Ka Hiiumaa Turismiliidu juhatuse liige Sander Kopli pole seni uuest turismi turundamise rahastamissüsteemist kuulnud, ent teadis, et järgmisel nädalal toimub Hiiumaal EASi infopäev ja lubas sinna huviga kohale minna.
    Etteaimatav lüke. Võru külje all Kubija hotelli ja loodusspaad juhtiv Ly Voolaid seevastu on muudatustega hästi kursis ja peab seda paratamatuseks, mida võis ette aimata. “Loomulikult oleksime olnud rõõmsad, kui toetuste süsteem oleks vanaviisi jätkunud, see oleks andnud võimaluse leida rohkem raha enda välismaal turundamiseks. Kui tahame olla välisturgudel esindatud, siis meie enda kulutused on selleks nüüd kindlasti suuremad,” rääkis Voolaid. Ta lisas, et samas on turismi turundamist EASi kaudu juba päris kaua toetatud. “Kes on soovinud areneda, on saanud seda teha, küsida toetusi nii turismi tootearendusele kui ka turundamisele. Eks me teadsime seda ka ette, et mingil hetkel saavad need toetusmeetmed lihtsalt otsa,” lausus ta.
    Voolaid märkis, et nemad on oma tänavust turunduskulude eelarvet vastavalt muudatusele ümber korraldanud ja midagi tegemata kindlasti ei jää.
    Subjektiivsus tekitab küsimusi. Kuressaare turismi­infokeskuse juhataja ja MTÜ Saarte Turismiarenduskeskus volikogu liige Karmen Paju teab, et uuel eelarveperioodil plaanib EAS rakendada uut strateegilise partnerluse põhimõtet ja kasutusele tulevad võrdlemisi innovaatilised ärimudelid.
    “Paraku puudub mul detailne info uue mudeli rakendamisest tänini. Mõistagi toodavad uuendused teataval määral skeptitsismi,  subjektiivsus  võimalike partnerite valikul on juba eos küsitavusi tekitanud. Kõik turismisihtkohad on ju seadnud just oma turunduslikud prioriteedid, mida õnnestub loodetavasti EASi abil võimendada,” lisas Paju.
    Rohkem läbimõeldud tegutsemist. Eesti Turismifirmade Liidu peasekretär Kristen Lahtein arvab, et muudatuse juures on positiivne see, et firmad mõtlevad nüüd sügavuti läbi, kas turg on neile ikka huvitav või mitte, kui nad selle eest ise natuke rohkem maksma peavad.
    Negatiivne külg on asja juures tema meelest jällegi see, et kuna raha hulk eelmise eelarveperioodiga võrreldes väheneb, ei saa enam turundada nii palju kui varem.
    “Ma usun, et kui mõnel firmal on hea idee, siis EAS tuleb vastu ja kutsub teisi firmasid ka selle mõttega kaasa ja rahastab ikka seda projekti, lähenemine pole enam lihtsalt nii personaalne. Skandinaavias on need summad ikka väga suured, mida turismifirmad peavad maksma, et välismaale minna. Turismisektori kasumi­marginaalid pole väga suured, seega on iga sent loetud,” selgitas Lahtein.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Facebooki emafirma ületas ootusi ja valmistas pettumust üheaegselt
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.