Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tööstus. Rimi: väiketootja pakkugu üllatust
Väiketootja saab end maksma panna vaid siis, kui pakub erilisi tooteid, ütles Rimi ostujuht Elen Terras. Rimi pakub väiketootjate kaupa oma poodide sektsioonis Talu Toidab.
“Ootame väiketootjatelt erilisi tooteid. Tarbija ootab tootelt stabiilset kvaliteeti iga kord, kui ta seda ostab,” rääkis Terras Äripäeva teemaveebi kaubandus.ee kaubanduse klubis. Tema sõnul reageerivad väiketootjad üldiselt tagasisidele väga kiiresti.
Nii soovitas Terras väiketootjatel pakkuda maitseelamusi, hoida toodete kvaliteeti, pidada kinni kokkulepetest ja toetada toodete müüki degusteerimiste ja võimaluse korral ka kampaaniatega.
Ta märkis, et kui mõnes piirkonnas on väiketootjal väga suur kohalik tuntus ja kliendid nõuavad nende kaupa, on jaekett nõus tegema erandi ja võtma nende kaupa ka ainult ühte kohalikku Rimisse.
Lepinguid ei sõlmita. Rimi sektsioonil Talu Toidab on kokkulepped kõigi tarnijatega. Talu Toidab eestvedaja Merit Mikk ütles, et eesmärk on leida alati mõlemale poolele sobiv lahendus.
Ta selgitas, et nad ei sõlmi koostööpartneritega rangeid lepinguid, sest see võtaks liiga palju ressurssi. “Kokkulepped on sõlmitud e-kirja teel või suuliselt. See on kehtiv kokkulepe, millest kinni pidada,” rääkis Mikk.
Mikk ütles, et väiketootjate toodagu müümisel on suurim väljakutse ribakoodide puudumine. Ilma selleta pole võimalik tooteid kauplustes müüa. “Püüame leida lahenduse, kuid see on meie meeskonnale väga ajamahukas,” rääkis Mikk.
Raske on ennustada väiketootjate kauba müügimahtu ja probleeme tekitab ka see, et käsitööndusliku tootmise pärast võivad toodete eri partiid olla näiteks erinevate maitseomadustega.
Tootja: tuleb end ise pakkuda. Õunamahla tootva OÜ Wilawander juhataja Krista Kanniste rääkis, et nemad on koostöös suurketiga saanud ideid uute toodete jaoks.
Teise plussina nimetas ta suurketis müümisega kaasnevat paremat käivet.
Kanniste ütles, et kui tootjal on vähegi võimalik ja tootemaht on piisav, tasuks pakkuda oma kaupa kaubanduskettidesse, toitlustusasutustesse ning ka koolidesse ja lasteaedadesse.
Ostjad on teadlikud või impulsiivsed
Rimi formaadijuht Marko Põder rääkis, et kliendid, kes ostavad Talu Toidab poest, jagunevad laias laastus kaheks.
Ühed on enesekindlad, väga lojaalsed regulaarsed ostjad, kes tunnevad kohalikku tootjat.
Teised on impulsiivsed kliendid, kes ostavad vastavalt tujule või mõjutab hind ostuotsust.
Sektsioonis Talu Toidab müüvad kõige paremini munad, porgandid, õunad, liha, mahepiim, mahl ja mesi. Üha rohkem müüakse ka väiketootjate maiustusi.
Tasub teada
Kuidas väiketootja ketis läbi lööb?
Eriline toode.Kohalik tuntus ja klientide suur nõudlus.Tootearendus.Kiire reageerimine soovitustele.Stabiilselt hea kvaliteet.Korraldab toodetele degusteerimisi.Korraldab kampaaniaid.Peab kinni tarnete, toodete ja kvaliteedi kokkulepetest.
Väiketootja kauba müümisel palju takistusi
Paljudel väiketootjate toodetel pole EAN-koodi, milleta pole võimalik tooteid suures poes müüa.Toodete müügiedu pole alati võimalik ennustada, mistõttu võivad mingid tooted liiga kiiresti otsa saada või tootjad olla pettunud, kui nende tooteid hoopis liiga vähe müüakse.Käsitööndusliku tootmise pärast võivad partiid maitse või kvaliteedi poolest erineda.Uute toodete registreerimine võib võtta kaua aega, see aga vähendab võimalusi müüa hooajalisi huvitavaid tooteid.
Allikas: Rimi