Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtluse edendamine vajab regionaalvõrgustike tuge

    Me ootame, et põõsast kargaksid välja ettevõtjad, kes toovad maale töökohad. Kuid töökohad tulevad üksnes sinna, kus on olemas vajalik infra­struktuur ja täidetud muud tingimused. Ettevõtlust ja uute töökohtade loomist maale peab toetama laiem regionaalpoliitiline võrgustik.

    Ettevõtted toimivad omavalitsuste üleselt. ­Ettevõtjal on üldjuhul ükskõik, kas tema töötaja tuleb samast või naabervallast – peaasi, et tuleb ja teeb korralikult tööd. Aga kui naabervallast ühistransport ei käi, kahanevad võimalused leida kõik vajalikud töötajad. Isegi kastivabriku töötajaid leiab harva ühest külast, rääkimata millestki keerulisemast.Eestis mõeldakse tihti, et maal saab olla üksnes ettevõte, mis pakub lihtsaid töid. Maainimesed on ju juhmakad, keegi midagi ei oska; pealegi tuleb kasutada kohalikku toorainet ja tegutseda traditsioonilistel aladel. Kartulikasvatus ja saekaatrid, need oleks justkui maamajanduse südame kaks koda: odav väljaõppeta tööjõud kompenseerib madala efektiivsuse.Tegelikult on majanduse struktuur oluliselt muutunud ning aina suurem osakaal on teenusmajandusel ja nendel valdkondadel, milles kõik töötajad ei pea olema ühes kohas. Kui nii, nagu kunagi arendati Eestis avalikke internetipunkte, loodaks üle kogu riigi kaugtöökeskusi, oleks ka pärapõrgu asukatel märksa suurem lootus tööd leida.
    Ümberõppe võimalus. Jah, struktuurse tööpuuduse kaks alustala on töövajajate vastumeelsus eriala ja elukoha vahetamise suhtes. Aga sellest on võimalik saada üle ümberõppe abil, sest maainimesed suudavad samuti õppida. Kolimise juures saab inimesi samuti aidata. Mõistagi on oluline roll ka ühtsel transpordivõrgul, mis võimaldaks ladusamat töölekäimist.Maailmas on palju riike, mis on huvitatud mõne piirkonna eelisarendamisest. Muu hulgas tehakse soodustusi ettevõtetele, mis neis piirkondades töökohti loovad. Kui Eesti tahab loobuda samastumast Tallinna ja Harjumaaga ning võtta kasutusele tegeliku regionaalpoliitika, võiksime sellest eeskuju võtta. Isegi kui algul koliks mõni firma maale vaid fiktiivselt, töötajaid ja tegevust sinna registreerides, annaks see omavalitsusele rohkem raha, millega parandada elu- ja ärikeskkonda uute ettevõtete ja töökohtade tulekuks.Kui erasektor oma teenused suurlinnadesse tõmbab, öeldakse, et vaba ettevõtluse otsused riiki ei puuduta. Kui riik sama teeb, räägitakse efektiivsusest. Aga selle efektiivsuse hind on usalduse kadumine riigi vastu. Usaldust on raske taastada.Eestit katavad erinevad võrgustikud, mille kohalikke elemente vaadatakse tavaliselt vaid sellesama võrgustiku piires – kas kohalik bussiliin, postkontor, pangaautomaat, apteek ennast ära tasub. Kui ei, paneme kinni. See ei ole riiklik regionaalpoliitika, see on riiklik huvipuudus. Kui Eestil oleks tõepoolest regionaalpoliitika, vaadataks kõike seda koosmõjus, arvestades iga sulgemise või püsimajäämise mõju kohalikule elule, sealhulgas ettevõtluse edendamisele.
    Reeglid paika. Ei ole võimatu panna paika reeglid kõigi normaalseks eluks vajalike teenuste kohta. Näiteks nii, et riigina oleme huvitatud, et pangaautomaadid või -kontorid säiliksid punktides, kus nende teeninduspiirkonda jääb vähemalt X inimest ja järgmise punktini on Y kilomeetrit. Kui tehingute arv või maht langeb alla piiri Z, kompenseeritakse vahe pangale, sest meil on strateegiline huvi, et teenus jääks alles.Kui me tahaksime, et suur osa Eestist ei tühjeneks, jälgiksime ja mõjutaksime transpordivõrku kindlasti üle-eestiliselt. Praegu ei saagi planeeritavad tõmbekeskused normaalselt toimida, kuna isegi naabervallast pole võimalik tõmbekeskusse tööle käia. Mis regionaalpoliitikast me siis räägime? Ühistransport pole ju piiranguteta ettevõtlus, riik ja omavalitsused korraldavad ja tellivad seda.Üks väheseid positiivseid mõjureid Eesti regionaalarengus on rahvaraamatukogude võrk. Imekombel on selle päästnud asjaolu, et kunagi kirjutati seadusse raamatukogude likvideerimise keeld. Nii oleks loomulik, kui näiteks raamatukogudega koonduksid muud võrgustikud. Mitmel pool kolivadki sama katuse alla perearstid ja postkontorid. Sinna saab paigutada ka kaugtöökeskused. Ent niisugune põimumine, mis tugevdab kõiki võrgustikke, sõltub ennekõike oma­valitsuse pealehakkamisest.
    Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, EMT, Raidla Lejins & Norcousi, Saku Õlletehase, Tallinna Vee ja Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.