Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas? Uus võõrkeel efektiivselt ja kiiresti selgeks
Võõrkeele õppimisel on oluline lähtuda oma huvidest ja homsest keeleoskuse vajadusest, räägib kaks aastat tegutsenud Embassy of Educationi üks eestvedajatest Ott Ojamets, kes on koos Hedvig Evertiga välja töötanud uue meetodi võõrkeelte õppimiseks.
“Kuidas saab 17aastane poisike, kes huvitub rulluisutamisest, õppida selgeks prantsuse keele “Madame Bovary” abil? See ei ole võimalik, sest ta ajus ei teki seost, mis teda keelega lähendaks,” põhjendab Ojamets seda, miks traditsiooniline keeleõpe sageli tulemust ei anna.
Lähtutakse vaid reaalsest vajadusest. Nii Ojamets kui ka Evert on keeleõpetaja ja filoloogi taustaga ning just keeleõppe valdkonnas tegutsemine on neis kinnistanud veendumust, et uus lähenemine on ülioluline.
“Tavapäraselt, kui tahetakse õppida võõrkeelt, minnakse keeltekooli. Seal liigutakse üheskoos rühmaga õpikute järgi edasi, kuigi igaühe tase on tegelikult erinev,” räägib Ojamets. LIVE-keeleõppe puhul on Ojametsa sõnul õppijal oma isiklikud tööriistad – raamat pluss internetiõppe keskkond. Õppeprotsessi toetab individuaalne juhendaja. “Esiteks liigub õppija täielikult oma vajadustest lähtuvalt ning keskendub ainult nendele teadmistele, mida ta homme kasutama peab,” selgitab Ojamets.
Jutud peavad saama räägitud. Ojamets toob näiteks ürituskorralduse valdkonna firmajuhi, kes soovib osata inglise keeles üritust korraldada. Juhendaja võtab potentsiaalse kliendi rolli ja pärast nädalast individuaalõpet toimub juhendajaga meilivahetus, kus kasutatakse vaid neid väljendeid, mida juht peab oskama kasutada. Ka kohtumistel mängitakse läbi olukordi, mis on kliendiga suhtlemisel olulised.
Everti sõnul pole selle meetodi puhul oluline, et inimene räägiks vigadeta, vaid et jutud saaksid räägitud. “Küsimus pole selles, kas ma panin artikli õigesse kohta, vaid et ma suutsin koosoleku ära pidada ja meil on lepingud sõlmitud,” sõnab Evert.
Õpe efektiivseim reaalses situatsioonis
Malle Nei, Multilingua Keelekeskus OÜ keelekeskuse juhatajaKuna keel on eelkõige loodud suhtlemiseks, siis on ka efektiivseim õppemeetod selline, kus on olemas reaalsed suhtlussituatsioonid ja kus õppetöö keskendub rääkimisele. Tundides rääkimisele keskendudes saab harjutada seda, milleks keelt ka kõige tõenäolisemalt kasutama hakatakse. Oluline on keeleõppes hoida ka grupid võimalikult väiksed, et kõik õppijad oleks kogu aeg õppetöösse aktiivselt haaratud.Väga hõivatud inimestele ja kes soovivad tunni jooksul 100% õpetaja tähelepanu, sobib individuaaltund.Kui on võimalik regulaarselt tundides käia, siis soovitame grupiõpet, sest seltskond annab võimaluse kasutada rohkem erinevaid võtteid, et keelt harjutada (grupitööd, rollimängud jms). Inimesele, kes on väga motiveeritud iseseisvalt õppima, sobib ühe osana ka veebipõhine õpe. Efektiivseim oleks aga nende kahe meetodi kombineerimine.
Pane tähele
Kuidas õppida võõrkeeli kiirelt ja tõhusalt?
1. Kasuta ainult oma huvidega seotud õppematerjale. Näiteks korvpalliteemaline taskuhääling või lilleseadeteemaline artikkel.2. Õpi korraga vähe, aga ole järjepidev. Leia oma päevakavas n-ö tühjad augud. Proovi leida iga päev aega oma õpitavas keeles lugemiseks, kuulamiseks või kirjutamiseks kas või ainult 15 minutit.3. Lähtu väga kitsalt oma homsest vajadusest seda keelt kasutada, näiteks tahan osata koosolekul toimuvat mõista ja kaasa rääkida. Ära lähene keelele kui hirmutavale terviksüsteemile (grammatika, lauseehitus, sõnade päheõppimine).
Allikas: Ott Ojamets, Hedvig Evert
Tasub teada
Millal sobib LIVE©-meetodil keeleõpe?
Vajate keelt tööalaselt (näiteks e-kirja- või telefonisuhtlus, lepingute ja dokumentide mõistmise või koostamise oskus).Teile ei sobi keeltekooli kursuste kellaajad või programm.Vajate lähiajal võõrriiki reisimiseks, lähetuseks või elama asumiseks kohalikku suhtluskeelt.Soovite ise otsustada, kuidas ning mida õpite.Soovite õppida paindlikult (autoroolis, online, Skype’i-keskkonnas, meilitsi suheldes oma juhendajaga).Tahate pikkida võõrkeele omandamise meeldivalt igapäevaelu vabadesse hetkedesse.
Allikas: embassyofeducation.eu
Üks küsimus
Miks otsustasite luua LIVE-meetodi?
Ott Ojamets, keeleõpetajaKeeleõpperaamat “Esimene meetod: keeled” sündis minu enda kogemuse põhjal. Sain keeletunnis kolmesid, kuid ometi tahtsin võõrkeeli õppida. Seejärel suundusin ka ülikooli õppima keeli. Olime seal 50 inimesega ühes grupis ja tundsin, et ma ei ole kaasatud. Mõistsin, et asi ei ole õppijas, vaid asi on alati keskkonnas, kuhu mind asetatakse. Kui seda mõistsin, hakkasin proovima erinevaid võimalusi ja nõnda saigi valmis raamat ja internetikeskkond.