Vagunite rendiäri kuivab kokku 

Urve Vilk, Alyona Stadnik 23. veebruar 2014, 10:14

Vagunite rentimise äri, mis aastaid tagasi veel õitses, kipub nõudluse vähenemise tõttu kokku kuivama. Rendihinnad on langenud poole võrra ning kannatajaks on ettevõtjad, kel vanu vaguneid Venemaal ja SRÜ riikides.

"Kõik vagunid praegu seisavad ning SRÜ maades ei ole midagi vedada, majandus on nullis ja läheb miinusesse," ütles raudteetsisternide väljarentimisega tegeleva OÜ Olette Market juhatuse liige ja üks omanikest Jakov Leðkin.

Kardavad seisva vaguni maksu. Leðkini sõnul on Venemaal aasta alguse seisuga 1,2 miljonist vagunist seisma jäänud juba ligi 300 000. "Vagunid seisavad ja neid ei ole kuskile panna, need ei ole vajalikud," märkis ta.

Nüüd kaalub Venemaa kehtestada seisvatele vagunitele maksu. "Seisvad vagunid segavad liiklust. Ja et seisavad ka kohalikud vagunid, siis ei taha keegi teiste riikide vaguneid rentida," selgitas Leðkin. "Seega praegu tulevad vagunid tagasi."

Vagunite rendi- ja müügiäri oli veel kolm-neli aastat tagasi väga tulus, aga praegu on vaguniomanikud kahjumis, rääkis Leðkin. "Eesti kaudu väga midagi enam ei veeta ning meie transiit langeb," selgitas ta. "Paar aastat tagasi oli suur vagunite defitsiit ja ettevõtetel käis võitlus vagunite pärast. Hinnad on tänaseks langenud poole võrra, mis tähendab, et sellest ei piisa isegi pangaliisingu protsentide maksmiseks. See äri ei tasu ennast ära."

Leðkini sõnul võib olukord paraneda, kui Euroopa majandus hakkab kasvama ja see omakorda mõjutab positiivselt ka SRÜ asjade seisu. "Praegu käib sport vagunitehaste ja vagunite omanike vahel. Tehased tahavad uusi vaguneid müüa ja omanikud peavad vanu vaguneid maha kandma, sest nende kasutamisaeg saab täis," selgitas Leðkin.

Venemaa vagunitootjatel on viimase aastaga tootmine kukkunud poole võrra. "Siin ongi küsimus, kes võidab, kas tehased, kes toodavad uusi või omanikud, kes tahavad kasutada siiski vanu vaguneid," märkis Leðkin.

Spacecom seisakut ei tunneta. Eesti rikkaima inimese Oleg Ossninovski ettevõtet Spacecom see seisak aga eriti ei mõjuta. "Vagunite võrgustiku vähenemine Venemaal on seotud sellega, et nad peavad maha kandma vanu vaguneid, mille kasutamisaega enam ei pikendata. Meie jaoks on see isegi soodsam, sest meie vagunite keskmine vanus on kaheksa aastat, aga Venemaa raudteel veereb ka 32 aastat vanu vaguneid," lausus Spacecomi kommertsdirektor Boris Pereskokov. "Nõudlus dikteerib pakkumise ja kui reageerida operatiivselt, siis on kõik vagunid töös. Meil asjad nii ka on."

Pereskokovi sõnul on väga riskantne alustada seda äri nullist ja uute vagunitega, mis ei ole odav. "Me töötame väga edukalt kõikides SRÜ riikides," tõdes Pereskokov.

Mis puudutab Venemaa ideed maksustada seisvad vagunid, märkis Pereskokov, et selline maks on tegelikult kogu aeg olemas olnud. "Tegelikult kaalub Venemaa nüüd hakata maksustama neid vaguneid, mis on maha jäetud vedaja süül. Aga kuidas tuvastada siin süüdlane, kas see on rentija või tellija, see jääb arusaamatuks. Seega on ebatõenäoline, et see ettepanek võetakse vastu," lootis Pereskokov. Kui see maks ikkagi peale pannakse, kasvavad Pereskokovi sõnul veokulud, mitte rendihinnad.

EVR Cargo renditeenusest ei sõltu. Rendileandmine on lahendus siis, kui vagunipargis on vaguneid, mille vedude järele puudub endal hetkel piisav vajadus, sõnas riigiettevõtte EVR Cargo juhatuse esimees Ahto Altjõe. "Renditeenus on lisa tuluallikas, seepärast ei ole ka aastate lõikes renditeenuse tulud omavahel võrreldavad." Samas tõdes Altjõe, et viimastel aastatel on renditeenustetulu näidanud kasvutendentsi.

EVR Cargo vagunipark koosneb umbes 3000 vagunist: kinnised ja poolvagunid, konteinerplatvormid, teravilja- ja tsemendihopperid ning tsisternid. Altjõe sõnul on renditurg ning -hinnad alates 2012. aastast kahanenud peamiselt veomahtude vähenemise tõttu. "Suurele osale vagunigruppidele on ülepakkumine, seetõttu on ka rendikliente keerulisem leida või on renditasud väga madalad, ja seda osaliselt ka rubla odavnemise tõttu," selgitas Altjõe. "Kuigi rendihind on kõikides vagunigruppides märkimisväärselt langenud, on turul suur tsisternide ning poolvagunite ülepakkumine, viimaste rendihind langes 2012. aastal poole võrra ega ole seniajani taastunud."

Samal ajal on need kaks vagunitüüpi hetkel aktiivses kasutuses EVR Cargo enda vedudes ning seetõttu ei ole nende rendileandmine välisklientidele ettevõtte jaoks praegu sedavõrd oluline.

 

Veomahud kukuvad
"Veeremirendi turuseis on halvenenud üleüldiste veomahtude vähenemise tõttu. Näiteks kukkus Vene Raudtee mullune veomaht 2.7%, Läti Raudteel 7.9%, Leedu Raudteel -3.4% ja Eesti Raudtee infrastruktuuril -6.7% võrreldes 2012. aastaga," tõi EVR Cargo juhatuse esimees Ahto Altjõe näite. "Eesti vagunite renditeenuste konkurentsivõimet Venemaa turul raskendavad topeltmaksustamise vältimise kokkuleppe puudumine ning Tolliliidu reeglistik, mis nõuab riiki sisenedes vagunite ajutise sisseveo vormistamist, mis omakorda on seotud lisakulutuste ja bürokraatiaga." Tolliliidu reeglistik kehtib ka Kasahstanis ja Valgevenes ning seetõttu ei suuda Eesti ning kolmandad riigid kallima vagunirendi hinna tõttu ka nendel vagunirenditurgudel edukalt tegutseda, lisas Altjõe.

Vagunitehas töötab kahjumiga
Vene ajaleht Kommersant kirjutas novembris, et vagunitootja Uralvagonzavod teenis eelmise aasta esimese üheksa kuuga 1,2 miljardit rubla kahjumit. Aasta varem samal ajal oli ettevõtte kasum 9,3 miljardit rubla. Seega vähenes ettevõtte tulu 23,5%. Järsu kukkumise taga on veeremi nõudluse vähenemine ja hindade langus.
Kui aasta tagasi maksis üks vagun umbes 2,1 miljonit rubla, siis nüüd on hinnad langenud 1,6-1,7 miljonini, selgitas Uralvagonzavodi asedirektor Ruslan Kondrashov.
Venemaa valitsusel on plaan vähendada Vene Raudtee vaguniparki ja julgustada operaatoreid uuendama oma veeremeid, kirjutas Vedomosti. Praegu on Venemaal poolvaguni keskmine vanus 20 aastat ja tsisterni puhul 30 aastat.
Venemaa teede- ja majandusarengu ministeeriumi hinnangul on üleliigne iga kuues vagun. Venemaa Raudtee president Vladimir Jakunin tegi hiljuti ettepaneku maksustada seisvad vagunid, et see julgustaks rentijaid andma vaguneid rendile ning vähendada tühisõite.

 

HEA TEADA
Vagunirent on tänapäeval majanduslikult otstarbekas
Eelised vagunite rentimisel:
- teenus pakub võimalust vältida kulusid veoplatvormi soetamisel;
- lepingus on üksikasjalikult kirjeldatud kummagi osapoole õigused ja kohustused;
- võimalus planeerida organisatsiooni eelarvet kauba vedamiseks;
- tähtaegadest kinnipidamise garantii kauba tarnimisel äripartneritele;
- taskukohane hind vagunite rentimisel;
- vagunipargi ülalpidamiskulude puudumine;
- vagunite rent alati sobival ajal;
- koostöö transpordifirmaga annab lisavõimaluse kasutada ka teisi logistika- ja ekspedeerimisteenuseid.
Allikas: OÜ Olette Market


MIS ON MIS
Olette Market
Ettevõtte põhitegevus on raudteetsisternide väljarentimine naftatoodete transportimiseks.
2012. aastal oli käive 1 950 501 eurot, kasvades aastases võrdluses 39,78%. Kasum oli 977 937 eurot. 
Ettevõtte omanikud on Vladimir Konkov ja Jakov Leðkin. 
Alustas tegevust 2006. aastal.

Spacecom
Raudteeveeremi väljarentimisega tegelev ettevõte. 
2012. aasta käive üle 40 miljoni euro. Mullu hakkas esimest korda ka maksma dividende mahus ligi 8 miljonit. 
Ettevõttes on osalus Eesti rikkaimal inimesel Oleg Ossinovskil. 
Spacecom on vaguniäris 2003. aastast.

EVR Cargo
Riiklik raudteeveofirma
2012. aasta käive oli 92,1 miljonit eurot, EBITDA ulatus 13,5 miljoni euroni ning puhaskasum 5.9 miljoni euroni.
2012 kasvas ettevõtte bilansimaht 36 miljoni euro võrra seoses ASilt Eesti Raudtee jagunemisega üle tulnud vagunitega. 2012. aasta lõpus oli bilansimaht 81,6 miljonit eurot.
Dividendide väljamaksmise otsustab majandusminister.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. February 2014, 15:02
Otsi:

Ava täpsem otsing