Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
1115 õppetundi gasellidelt
Äripäev avaldas eelmisel nädalal kiiresti kasvavate firmade paremiku ehk Gaselli TOPi, kuhu jõudis sel korral 1115 firmat. Edetabeli moodustanud firmad pakuvad konkurentidele peale võrdlemisvõimaluse ja ettevõtluse läbipaistvamaks muutmise ka vähemalt sama palju õppetunde, kuidas läbi lüüa. Toome siin mõne neist välja.
Võta julgelt riske. Gasellid julgustavad hakkama ettevõtjaks. Riskimisega kaasneb küll võimalus läbi kukkuda, ent samuti võimalus läbi lüüa. Näiteks GSM Valve omanik Hans Alter lahkus kaheksa aastat tagasi endise tööandja juurest ja hakkas pakkuma sõidukite jälgimisteenust. Selle ajaga on ettevõte kasvanud enam kui kolme miljoni eurose käibega teenusepakkujaks ja laieneb veelgi.
Tee vigu. Ehkki eksimine on Eestis tabuteema, lubavad gasellid endale vigu – klausliga, et vigadest õpitakse ning järgmisel korral neid välditakse. Ka pankrot võib olla õpetlik kogemus, selgub staažika ettevõtja Jüri Mõisa kogemusest. Esialgu tahad põgeneda, kuid tegelikult tuleb pankrotti sisse ronida, soovitas ta. Esimesel korral püüdis ta seda vältida, kuid kahel järgmisel korral oli kogenum ja siis oli see kogemus päris lõbus.
Muuda end vajalikumaks. Investeerimine, tootearendus ja klientidele järjest nutikamate ning ka täisteenuse pakkumine aitab ettevõtet kliendi külge liimida. Näiteks kerkisid tänavu pingereas jõuliselt metallitööstusfirmad, mis tagasid kiire kasvu uute ja automatiseeritud liinide tõttu. Need võimaldasid lisaks keerulisemate toodete valmistamisele ka omahinda alla lüüa. Digitrükikoda Print24 aga hakkas kundedele pakkuma teenuseid, mida varem vahendati. Senised koostööpartnerid nimelt ei suutnud neid soovitud tasemel pakkuda.
Kasvule järgnegu kasv. Ehkki koha eest Gaselli TOPis tuleb rõõmu tunda, kliente ja töötajaid tänada, on vaja pärast õnnehetke siiski uue hooga edasi astuda, paigalseisu vältida ja pidevat kasvu otsida. Näiteks üks Äripäeva 2013. aasta ärimeestest, eduka idufirma TransferWise asutaja Kristo Käärmann soovitab suurelt ja seejärel veel suuremalt mõelda. Tema rahvusvahelisi soodsaid rahaülekandeid pakkuv ettevõte laieneb kuus viiendiku võrra ning üleilmses konkurentsis läbilöömiseks tuleb pidevalt oma teenust paremaks kujundada ja timmida.
Jälgi trendi ja taba nišši. Samas võib edukalt ja kasumlikult toimetada ka väiksemal turul kui kogu maailm - seda siis oskuslikult kohalikele suundumustele pihta saades. Näiteks mööblipaigaldust ja haljastusteenust pakkunud Lõuna-Eesti ettevõttest Auricu sai kriisis soojustusettevõte, sest surutis pani tarbija raha lugema ning kokkuhoiuvõimalusi otsima. Firma jõudis tänavu edetabelis kolmandale kohale. Säästlikud lahendused ning alternatiivsed energialahendused on ehitusvaldkonnas teema, mille vastu järjest rohkem huvi tuntakse, kuid kogemusi ja õnnestunud lahendusi on veel vähe ette näidata.
Inimesed on olulised. Kiire kasvu faasis peavad rahul olema nii kliendid kui ka neid teenindavad ettevõtte töötajad, rõhutavad gasellid. Kui teed ja müüd, mida oskad, ning teed seda hästi, tuleb ka kasv. Kuid võib olla hea toode või teenus, aga samas alamotiveeritud töötaja - ning juhtub vastupidine. Hästi tegemine puudutab ka päris elementaarset, nagu näiteks lubatud tarneaegadest kinnipidamine, mis võibki firma konkureerivast ettevõttest silmapaistvamaks teha.