Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Seame sisse kauglaborid
Eestis tuleks luua kauglaborite keskus, mis pakuks praktilist laborikogemust nii loodusest ja tehnoloogiast huvitatud noortele kui ka teistele.
Kauglaborid on reaalsed või virtuaalsed seadmed, mida saab kasutada internetis. Prototüübina on need olemas ka Eestis (TTÜ, IT Kolledž). Tavaliselt on need suunatud konkreetsele kursusele ja üksikule riistvaralahendusele. Rohkem on virtuaalseid simulaatoreid, mida rakendatakse nii lihtsamate kui ka keerukamate süsteemide simuleerimiseks ja kasutamiseks.
Automatiseeritud seadmepark. Kauglaborite keskus on juriidiline organisatsioon koos füüsilise seadmepargiga. Viimase komplekteerimisel analüüsitakse tehnoloogiasuunitlusega koolide õppekavu ning tootmisega tegelevate ettevõtete vajadusi ja kasutatavaid seadmeid. Valitud katse- ja töötlusseadmed liidestatakse internetiga ja varustatakse kaameraga. Lisaks luuakse standardne turvarakendus, mis välistab seadmete väärkasutuse või ohuolukorra. Kogu seadmepark on automatiseeritud, vajades ainult 1-2 hooldusinseneri, kes tagavad seadmete töö ning materjali või katsekehade paigaldamise ja eemaldamise.
Organisatsiooni teenuseks oleks seadmete aja rent Eesti koolidele ja soovi korral ka ettevõtetele. Olulise lisandväärtusena Eestile kui uudsete e-lahenduste pakkujale oleks selle teenuse pakkumine ka välisriikide kutse- ja ülikoolidele.
Kauglaborite olemasolu võimaldaks koolidel oluliselt tõsta praktilise töö ja laborikatsete osakaalu ning oleks oluliseks täienduseks kooli enda seadmetele. Koolid saaksid lisada õppekavva erinevaid tänapäevaseid praktilisi töid reaalsetel seadmetel, mida nad muidu endale ei saaks lubada seadmete maksumuse või vähese koormatuse tõttu. Samuti saab sellist võimalust pakkuda õppuritele kooliväliseks ajaks, näiteks saavad nad teha praktilisi töid ka kodutööna.
Laboritööd internetti. Oluline aspekt kauglaborite rakendamisel on tehnoloogia- ja inseneriõppe atraktiivsemaks muutmine. Enamik tänapäeva õpilastest veedab suure osa ajast internetis erinevaid teenuseid tarbides, paraku on kooli laboritööd sellest keskkonnast väga kaugel. Tuues laboritööd ja praktilised katsed internetti, võib lisanduda suur hulk noori, kes huvituvad tehnoloogiast ja inseneriharidusest.
Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, EMT, Raidla Lejins & Norcousi, Saku Õlletehase, Tallinna Vee ja Äripäeva arvamuskonkursi “Edukas Eesti” raames.