Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
F1 tiimi aktsiad veerevad alla
Ajal, mil F1 maailm ootab hingevärinal nädalavahetuse avaetappi, täitus kolm aastat Williamsi meeskonna börsileminekust.
Esimese ja seni ainsa F1 meeskonnana emiteeris Williams Grand Prix Holdings PLC 2011. aastal ligi kolm miljonit osakut hinnaga 24,38 eurot. Neist 27,39% Frankfurdi börsil. 50,82% osalusega jäi suuromanikuks võistkonna asutaja Sir Frank Williams, kes lõi tiimi 1977. aastal üheskoos Patrick Headiga.
Juba sama aasta augustiks oli aktsiahind langenud 12,5 eurole. Hirmutav algus sai leevendust eelmise aasta jaanuaris, mil aktsia tõusis rekordilise 25,5 euroni. Alates sellest ajast on püsitud pidevas langustrendis - viimase aastaga kukkus aktsiate hind 13%.
2013. aasta esimesel poolaastal oli 195 miljoni euro suuruse turuväärtusega firma käive 131,5 miljonit, olles sama ajaga langenud 9,5%. Puhaskahjum oli 17,3 miljonit. Ehk süstib õhkõrna lootust peatsesse tõusu fakt, et päev enne treeningsõite on aktsiahind kerkinud 1,5 % võrra 19,485 eurole.
Mõõduvõtt muutub võrdsemaks
F1 maailm ootab igal juhul hingevärinal eeloleval nädalavahetusel Austraalias Melbourne'i ringrajal peetavat avaetappi. Lisaks V6 mootorite kasutuselevõtule on muutunud autode kuju, nõuded rehvidele ja kütusekulule. Ühelt poolt leitakse, et regulatsioonid muudavad masinad võrdsemaks ning Sebastian Vetteli ja Red Bulli ainuvalitsus lõppeb.
Teisalt ei olda kitsid kriitikaga. Kuna nüüdsest on igas sõidus lubatud kasutada vaid 100 kg kütust, on Ferrari pealiku Di Montezemolo hinnangul F1-st saamas "pealtvaatajate jaoks arusaamatu taksojuhtide võistlus," vahendab Autosprint. Nimelt peavad sõitjad nüüdsest veidi enam kui 300 km distantsi läbima piltlikult öeldes ühe paagitäiega.
Itaalia väljaandele La Gazzetta dello Sporta antud intervjuus hoiatas autode elektroonikavarustaja Magnetti Marelli juht Roberto Dalla, et pühapäevasel avasõidul ei pruugi 22 masinast ükski finišijoont ületada. Põhjuseks uued nõuded ja vähene testimine.
Mootor Mercedeselt
Kõigele vaatamata võib just algav hooaeg aidata tänase päevani langustrendis püsinud Williamsi aktsia taas tõusuteele. Austraalias Melbourne'i ringrajal peetavale avaetapile kihutatakse lootusrikkalt vastu tuliuue autoga Williams-Martini. Nimi tuleneb värskelt sõlmitud koostöölepingust Itaalia vahuveini ja vermuti tootjaga.
Lootust tõusuks lisab seegi, et uue mootori on valmistanud vastne tehniline partner Mercedes-Benz HPP. 2012. aastal sõlmitud liit eelmise partneri Renault'ga ei toonud soovitud edu, olgugi et 90ndatel suudeti üheskoos noppida viis konstruktorite MM-tiitlit. 2000. aastate koidikul püsiti BMW mootori jõul taas viivuks liidrite hulgas.
Pärast partnerluse lõppu Saksa autotootjaga 2005. aastal on tulemused jäänud keskpäraseks. Peale 2004. aasta vormel-1 Brasiilia Grand Prix´ võitu on hiljem kullamaitset tuntud veel vaid 2012. aasta Hispaania Grand Prix'l.
Mõned aastad tagasi hõiskas Sir Frank Williams, et IPO-ga algab tiimi jaoks uus ajastu, millega tagatakse sõltumatus ja luuakse põhi tuleviku kasvule. Sel nädalal koduleheküljel avaldatud teadaandes hindab Williams igal juhul uusi reegleid heaks võimaluseks taas püünele pääseda. "Oleme viimastel kuudel tõestanud, et me ei karda muutusi ja meie eesmärk on saada tagasi võiduteele," kinnitas ta. Võrdlemisi radikaalsete reeglimuudatustega uus hooaeg peaks üsna kiirelt näitama, kas 297 korral poodiumil lõpetanud meeskonnal on lootust välja tulla kümnendi pikkusest madalseisust.
2014. aasta vormel-1 kalender:
14. - 16. märts: Austraalia (Melbourne)
28. - 30. märts: Malaisia (Kuala Lumpur)
4. - 6. aprill: Bahrein (Sakhir)
18. - 20. aprill: Hiina (Shanghai)
9. - 11. mai: Hispaania (Kataloonia)
22. - 25. mai: Monaco (Monte Carlo)
6. - 8. juuni: Kanada (Montreal)
20. - 22. juuni: Austria (Spielberg)
4. - 6. juuni: Suurbritannia (Silverstone)
18. - 20. juuli: Saksamaa (Hockenheim)
25. - 27. juuli: Ungari (Budapest)
22. - 24. august: Belgia (Spa)
5. - 7. september: Itaalia (Monza)
19. - 21. september: Singapur
3. - 5. oktoober: Jaapan (Suzuka)
10. - 12. oktoober: Venemaa (Sotši)
31. oktoober - 2. november: USA (Austin)
7. - 9. november: Brasiilia (S?o Paulo)
21. -23. november: Abu Dhabi (Yas Marina)
F1 sarja sõitjad 2014:
Meeskond: Piloodid:
Red Bull Racing Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo
Mercedes Nico Rosberg, Lewis Hamilton
Ferrari Kimi Räikkönen, Fernando Alonso
Lotus Romain Grosjean, Pastor Maldonado
McLaren Kevin Magnussen, Jenson Button
Force India Sergio Pérez, Nico Hülkenberg
Sauber Esteban Gutiérrez, Adrian Sutil
Toro Rosso Jean-Éric Vergne, Daniil Kvyat
Williams Felipe Massa, Valtteri Bottas
Marussia Max Chilton, Jules Bianchi
Caterham Marcus Ericsson, Kamui Kobayashi