Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Minister Urve Palo, aeg on jätta opositsiooni kombed!
Majandus- ja taristuministri kandidaat Urve Palo ütles intervjuus Äripäevale, et uues ametis tuleb tal kohe ette võtta lahkuva ministri Juhan Partsi tegematajätmised. Toimetuse arvates nõuavad aga hinnangut Palo enda väljaütlemised. Eeskätt võiks ministrikandidaat endale aru anda, et ta ei ole enam etteheitva ja lahmiva opositsiooni rollis, vaid peab ise võtma täielise vastutuse majandusvaldkonna arengu eest.
Mõistetavalt kibeleb Urve Palo – nagu teisedki sotsid – juba ministritoolile istuma. Entusiastlikust käte sügelemisest kombinatsioonis ikka veel opositsiooniliste mõttemallidega võib aga juhtuda palju ebavajalikku või suisa kahjulikku. Ajakirjanikele on see muidugi hea aeg, kui üks mahlakas tsitaat ajab teist taga. Siiski võiks Palo nüüd korraks hoo maha võtta ja ministri osasse süüvida. Anda endale selgelt aru, et tema sõnad on omandanud märksa suurema kaalu ning just tema suu läbi muutuvadki koalitsioonilepingu punktid tõepoolest tegelikeks lubadusteks. Tavakohast sadat päeva uuele valitusele kindlasti sisselamiseks ei anta, aga rutakaid otsuseid või seisukohti kohe päeveapealt ka ei nõuta.
Alustuseks laevad. Esimese nahutamise sai praegu veel ametis olev Parts Palolt kätte saarte ja mandri vahelise praamiliikluse ümberkorraldustega venitamise pärast. Nendega on tõepoolest kiire ning siin tulekski kritiseerimise asemel lihtsalt sama asjaga edasi minna. Et riigil oleks praeguse lepingu lõppedes olemas laevad, millega konkursiga valitav operaator saaks teenust osutada. Siinkohal peab Palo arvestama kindlasti tugeva lobitööga, mille eesmärk võibki olla just venitada asjaga nii kaua, et riigi poolt vaadates olulised tähtajad üle läheksid ja kõik vanaviisi jääks.
Selgelt üle piiri on ministrikandidaat läinud aga lausega, et me oleme lennuliikluses jõudnud olukorda, kus rahvuslik kompanii on pankroti äärel. Ühtpidi on see ennatlik väide, kuni pole tulnud Euroopa Komisjonilt otsust, kas vahepeal Estonian Airile (EA) antud riigiabi on seaduslik või mitte. Kõigepealt tuleb see ära oodata ning siis vajaduse korral teemaga tegeleda. Teisalt näitavad tulemused, et rasketest otsustest lennufirma tegevuse ümberkorraldamisel on tulu olnud ning ettevõtte majandusseis liigub paranemise suunas.
Vastutustundetu jutt. Lihtsalt vastutustundetu on aga Palo jutt lennufirma kui sellise iseärasusi silmas pidades, kes müüb suuresti just usaldust. Ministri väide lennufirma peatsest pankrotist Estonian Airi usaldusväärsust näiteks suveks reisi- ja lennuplaane tegevate inimeste silmis praegu kahtlemata ei kasvata. Küllap adus Palo ka ise liialeminekut, sest reedel palus ta lennufirma klientides võimaliku ebakindluse tekitamise pärast vabandust.
Kahtlemata sooviks Urve Palo tegeleda riigiettevõtete juhtide palkade ümbervaatamisega. Pole ka ime, sest näiteks nende vähendamisega õnnestudes oleks hea aasta pärast valimiste eel poliitilist populaarsust kasvatada. Paraku võib oletada, et tegelikkuses sellest ettevõtmisest kuigivõrd asja ei saaks. Ning aasta pärast tuleks pigem tõdeda, et plaanitud muudatustega jäädi jänni, sest vastuseis ja ringkaitse osutusid ületamatuks.
Just majandusmister Parts sattus viimasel ajal nii opositsiooni kui ka koalitsioonipartneri Reformierakonna kriitikanoolte subjektiks. See ei tähenda aga, et Urve Palo peaks oma ametiaega alustama vanas vaimus jätkates. Isegi kui suhtekorraldajad soovitavad, et nii on hea kerget populaarsust püüda, tuleb tal siiski hakata ministrina kohe oma sõnade vastutustundlikuks perenaiseks.