Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Korralagedus Narva bussifirmas

    Maksu- ja tolliameti kontroll ASis Narva Bussiveod paljastas Narva linnale kuuluvas ettevõttes korralageduse kütusearvestuses ja majanduslikult kahjulikud lepingud.

    Samuti selgub Äripäeva käsutuses olevat ­kontrollakti uurides, et kohalikud poliitikud tiirlesid ettevõtte ümber kui herilased meepoti kallal. Näiteks polnud Tallinnas riigihankeid jälgima palgatud Keskerakonna Narva piirkonna esimehe abikaasa tööl Narva Bussivedude  jaoks mitte mingit tulemust.
    “Tööle Narva Bussiveod ASi sain oma abikaasa kaudu. Abikaasa nimi on Andrus Tamm (Keskerakonna Narva piirkonna juht – toim). Juhatuse liige (Sorokin) küsis Andrus Tammelt, kas tema teab soovitada kedagi tööle Tallinna, et laiendada ASi Narva Bussiveod tegevust väljaspool Ida-Virumaa piire,” rääkis Katre Tamm maksu- ja tolliameti ­revidentidele.
    “Ametijuhendit mul ei olnud. Saatsin infot hangete kohta paberkandjal. Need olid välja prinditud hangete lehekülgedelt. Palka 1000 eurot pakkus AS Narva Bussiveod ise. Kuna AS Narva Bussiveod ei laienenud, siis koondati mind ära 2013. aasta ­aprillis,” selgitas Tamm.
    Kümne kuu eest maksis ettevõte Tammele töötasuna 12 062 eurot, lisaks tasuti sotsiaalmaksu 3980 eurot ja töötuskindlustusmakseid 270 eurot.
    Mäletatavasti juhtis ka Andrus Tamm aastate eest ASi Narva Bussiveod ning tema ajal müüs ettevõte Narva kesklinnas asuvad krundid Maximale. Sellest, kuidas sinna kaubanduskeskust rajada soovinud Maxima maksis Narva poliitikute ja ametnikega seotud ning variisikutele kuulunud ettevõtetele ligi miljon eurot, kirjutas Äripäev eelmise aasta oktoobris uuriva loo.
    Paberid ei olnud korras. Kuid pöördume tagasi kontrollakti juurde. Maksu- ja tolliameti revidendid kontrollisid Narva Bussivedude käibemaksu arvestamise, deklareerimise ja tasumise õigsust 2012. aasta juulis. Samal ajal oli ettevõtte tegevdirektor praegune linnapea Eduard East, juhatuses kunagise autoriteetse linnavoliniku Aleksandr Moissejevi hea tuttav Stanislav Sorokin ning nõukogus kohalikud keskerakondlased.
    Narva Bussiveod liisis 513eurose kuumaksega kastiga džiipi Ford Ranger, mille kolme kasutaja seas oli ka seesama, tollal ettevõttest projektijuhina palka saanud kunagine Keskerakonna Narva piirkonna juht, politseinikule pistise andmise katse eest ka vangis istunud Moissejev. Maksuamet leidis, et auto teekonnalehtedel kajastatu ei ole reaalne, kuna 23. juuli teekonnalehel oli odomeetri näit suurem kui nädal hiljem esitatud teekonnalehel.
    Lisaks rentis Narva Bussiveod välja kaubikut Ford Transit mõjuka keskerakondlasest Narva linna volikogu liikme, äsja Viru maakohtu veel jõustamata otsusega korruptsioonikuriteos vangi mõistetud Fjodor Ovsjannikoviga seostatud OÜ-le FN Grupp. Selgus, et kaubiku üleandmistel ja vastuvõtmistel FN Gupile odomeetri näitu ja kütusejääki ei fikseeritud.
    Kaubikut Mercedes- Benz Vito rentis bussi­ettevõte välja aga suisa kahjumiga. Kui Narva Bussiveod maksis liisingfirmale kaubiku eest 821 ­eurot kuus, siis kasutusrenti koos kindlustusmaksega küsiti MTÜ-lt Edu Valem kokku 748 eurot kuus. Mittetulundusühingu juhatuse liige Olga Filippova on aastaid linna volikogusse kuulunud Vadim Orlovi äripartner.
    Ettevõtte tegevdirektori Easti kasutuses olnud Alfa Romeo 159 Sportwagon (rendimakse 395 ­eurot + KM) ning juhatuse liikme Sorokini Volkswagen Passat CC (liisingmakse 695 eurot kuus) autode teekonnalehed olid vormistatud inimese nimele, kes enda kinnitusel nende autodega aga ei sõitnud. Ettevõtte pearaamatupidaja selgituse järgi kirjutati kütus teise isiku nimele lihtsalt kuluks. Maksuameti hinnangul ei ole selline käitumine eetiline, kuna igaüks peaks ise vastutama oma sõiduki kasutamise eest.
    Sõiduautode teekonnalehtede juures puudusid kviitungid kütuse tankimise kohta, mis maksuhalduri hinnangul andis võimaluse kasutada neid kviitungeid ükskõik millises äriühingus kuludokumentidena.
    Kontrollaktis leiti ka, et Narva Bussiveod tollane keskerakondlasest nõukogu liige Sergei Nikitin kasutas ettevõtte kütusekaarti oma tarbeks.
    Bussifirmale kahjumlikud lepingud. Maksu­halduri hinnangul oli ilmselge, et sellised asjad ei toimunud ainult kontrollitaval perioodil 2012. aasta juulis, vaid see “oli Narva Bussiveod ASi jaoks tavapärane tegevus”.
    Kõige suurema kivina oli bussifirmal kaelas aga kaitseväega sõlmitud reisijateveoteenuse leping. Kaitseväe töötajate hommikul Paldiskisse ja õhtul tagasi vedamise aastane leping tõi ettevõttele iga kuu 4000–5000 eurot kahjumit. 2012. aasta juuli lõpu seisuga oli Narva Bussiveod hankijatele ligi 310 000 eurot võlgu, sellest kütuse eest oli võlg Neste Eesti ees 100 000 eurot.
    “Kõik see näitab, et Narva Bussiveod ASis elatakse üle oma võimete piiri. Dotatsiooni saamiseks piisab vaid Narva linnavalitsusele taotluse esitamisest,” nenditi kontrollaktis.
    Poliitiku abikaasa palkamine loodetud tulemust ei andnud
    Keskerakonna Narva piirkonna esimehe Andrus Tamme abikaasa palkamine munitsipaal­ettevõttesse Narva Bussiveod ei andnud ettevõttele loodetud tulemust, tunnistas praegune Narva linnapea Eduard East, kes töötas varem Narva Bussivedude tegevdirektorina. Keskerakond on olnud Narvas aastaid ainuvõimul.
    Eastist sai Narva linnapea eelmise aasta detsembrist ja siis astus ta ka Keskerakonda. Varem töötas ASis Narva Bussiveod tegev­direktorina ja enne linnapeaks saamist oli ligi aasta ettevõtte juhatuse liige.
    Milline on Teie kommentaar selle kontrollakti kohta? Ma ei olnud siis juhatuse liige. Ma olin küll tegevdirektori staatuses, aga see oli natuke teine ampluaa.
    Praegu olete linnapea ja Narva Bussiveod allub, küll kaudselt, ikkagi Teile? Ma tean seda akti, aga ütlen veel kord, et mul on keeruline seda kommenteerida, sest ettevõttel oli juhatus, kellel olid oma ülesanded ja kes nende asjadega tegeles. Kui ma praegu kommenteerin, siis jääb mulje, et need pretensioonid olid minu töö suhtes.
    Ütlete siis, et need asjad käisid üle tegevdirektori pea? Vaadake, mina olin tegevdirektorina otsuste täitja.
    Miks need asjad olid ettevõttes pilla-palla? Mina ei ütleks nii. Tean, et võeti suund, et arendada rohkem kommertsvedusid, et sellega ettevõttele rohkem tulu teenida. Pakkumised ja lepingute sõlmimine oli juhatuse pädevuses. Mõni leping olid sõlmitud eesmärgiga kommerts­vedude turule jõuda.
    Kas see aeg oli ettevõttele raske, maksu- ja muud võlad? Minu mäletamist mööda tekkisid maksuvõlad hiljem ja selle põhjus oli käiberessursside puudus.
    Kas võetud riskid realiseerusid? Tõesti oli võetud suuremad riskid, juhatus pidas neid õigeks ja see periood oli vaja üle elada.
    Kas Andrus Tamme abikaasa töölevõtmine käis ka üle Teie pea? Nagu seal aktis on kirjas, suhtles ta otse juhatusega ja ta võeti tööle kommertsvedude arenduseks.
    Lõpuks ei tulnud sellest ettevõttele mingit kasu? Niipalju, kui ta tegeles ja otsis neid täiendavaid võimalusi. Kui mina sain juhatusse, siis ma ei pidanud mõistlikuks seda suunda jätkata ja me lõpetasime temaga töölepingu.
    Kas vanglast vabanenud Moissejevi töölevõtmine käis samuti juhatuse liikme kaudu? Käis muidugi, loomulikult.
    Kuidas oli võimalik, et nõukogu liige kasutab ettevõtte kütusekaarti oma tarbeks? Niipalju kui mina tean, ei kasutanud ta kütust oma tarbeks. Ta oli tihedalt seotud ettevõttega kui nõukogu esimees ja pidi kasutama kaarti nendel eesmärkidel.
    Teie kasutuses olnud Alfa-­Romeo teekonnalehtedel oli inimene, kes enda kinnitusel kordagi Teie autoga ei sõitnud. Miks? Mina sõitsin selle autoga tööülesannetes. Kui kellelgi teisel oli vaja sõita, siis loomulikult ta võis sellega sõita. Ausalt öeldes, ma nende teekonnalehtedega ei puutunud kokku.
    Miks need teekonnalehed siis vormistati inimese nimele, kes ei kasutanud neid autosid? Ilmselt oli seal siis midagi valesti vormistatud.
    Kas kontrollaktist oli ettevõttele kasu ka? Mitmed ajad sai parandatud.
    Et lihtsalt oli tekitatud ühe mõjuka poliitiku abikaasale töökoht? Nii palju kui mina tean, siis ettevõttes ikka räägiti, et peame teenima lisatulu ja seetõttu oli vaja seda suunda arendada. See oli eesmärk. Seda tulemust, mida loodeti, küll ei tulnud.
    Kuidas Narva Bussivedudel praegu läheb? Eelmisel aastal olime kasumis. Tänu rangele kokkuhoiule.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.