Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Liiga kallis logistikajuht

    Väikeettevõttes, mille peamine tegevusala ei ole transport, annab aeg-ajalt tunda vajadus logistikajuhi järele, kuid ametikohta ei looda, sest see on liialt kulukas.

    Ettevõte vajab logistikaspetsialisti siis, kui tarned lähevad nii suureks, et neid ei suudeta ilma eritöötajata hallata.
    Rehvide jae- ja hulgimüügiga tegeleva gasellfirma Rehvid Pluss juhatuse liikme Kristjan Suurekivi sõnul on logistikajuhi palgakulu nende ettevõttele liiga suur risk.
    “Transpordis on lihtne, mõiste logistik üldiselt tähendab seda, et tema tööülesanded on organiseerida autod, laevapiletid ja muu, et võimalikult väikeste kuludega tuua kaup punktist A punkti B,” ütles Suurekivi, lisades, et tema peab logistikaks kogu tarne­ahela protsessi kauba tellimisest kuni kliendile kauba toimetamiseni. Sinna alla kuulub ka töökoja tarvikute tellimine ja isegi autode töösse võtmine ja territooriumil parkimine.
    Suurekivi oli veendumusel, et neid ülesandeid on ühe logistiku jaoks liiga palju ja need on liiga erinevad. “Väikeettevõttel, kelle peamine haru pole transport, on väga kulukas sellist inimest tööl hoida,” lausus ta.
    Suurekivi selgitas, et Rehvid Pluss on seitse aastat järjest kasvanud ja võtta on tulnud meeletuid riske. “Näen logistiku palgakulu suure riskina,” tõdes ta. “Siiani oleme suutnud kõik lahendada nii, et igal inimesel ettevõttes on mingi ülesanne, mille eest ta vastutab ja mida ta oskab.” Ta märkis, et varem, kui ettevõte müüs 10 000–15 000 rehvi aastas, töötas niisugune ülesannete jagamine ideaalselt. “Sel aastal müüme üle 20 000 rehvi ja oleme juba natuke hädas, sest igal ettevõtte töötajal kasvavad nii põhi- kui ka lisakohustused,” ütles Suurekivi.
    Tööjõu asemel panus tehnikasse. Järgmisel aastal on Rehvid Plussil plaanis müüa 40 000 rehvi. “Sellise mahu juures tekib palju probleeme, et kuidas mitte koormata ladu üle ja garanteerida pidev kauba juurdevedu,” nentis Suurekivi.
     Ta märkis, et rehviäris on palju ennustamist, sest lisaks majanduse käekäigule sõltuvad müüginumbrid palju ka ilmast. Kaupa ei tohi tellida liiga palju, et rehvid lattu seisma ei jääks, samuti ei tohi neid puudu jääda.
    Suurekivi ütles, et nende ettevõttes võib nüüd olla käes aeg, kus ei saa enam töötada nagu väike­ettevõte. Töö tuleb ümber korraldada. “Samas leian, et eraldi logistiku kohta ei teki meie ettevõttes lähiaastatel – investeerime pigem ITsse, et automatiseerida paljusid protsesse, kaasa arvatud logistilisi.” Ta lisas, et see peaks muutma firma paindlikumaks kiiresti muutuvas majanduskeskkonnas.
    Piisata võib ka heast logistikapartnerist. Põllumajandusmasinate, -seadmete ja lisaseadmete hulgimüügiga tegeleva gasellfirma Linery tegevjuht ht Toomas Rüütel ütles, et logistikajuhti  on vaja siis, kui tarned lähevad suureks ja hakkab esinema tõrkeid.
    “Ilma logistikajuhita võib ka vedude kontrollimisel nii tarnet teostades kui ka hiljem objektile jõudmisel hakata tekkima tõrkeid ja suuri arusaamatusi,” sõnas Rüütel.
    Samas arvas ta, et logistikajuhist tähtsamgi on partneri valik. “Kui tegu on korrektse logistikafirmaga, on tõrked olematud,” lisas ta.
    Suured tellimused vajavad asjatundjat. Posti ja interneti teel jaemüügiga tegeleva gasellfirma Pere­laat juht Anneli Pärli ütles, et neil veel logistikajuhti ei ole.  “Ilmselt pole enamikul väikeettevõtetel ja internetiäridel logistikajuhti,” arvas ta.
    Kui juriidilisi kontakte tuleb juurde, ei jää ette­võttel ilmselt siiski muud üle, kui eraldi logistikajuht palgata. “Oleme vajadust spetsialisti järele tundnud küll, eriti juhul, kui on tulnud mõni väga suur tellimus,” lausus ta ja lisas, et vahel on keerukuse pärast tulnud ka suurtellimustest ära öelda.
    Perelaat ostab transporti erinevatest firmadest  nii Eestist, Lätist kui ka Leedust – viimastes on tarnehinnad Pärli kinnitusel odavamad kui Eestis.
    Firma planeerib laieneda. Kui alustatakse uue kaubagrupi pakkumist ja tegevus kasvab suuremaks, on plaanis võtta meeskonda logistikajuht. “On plaanis kasvada väikeettevõttest suuremaks ja rahvusvaheliseks. Aga oleme ettevaatlikud ja teeme seda tasapisi. Majanduskeskkond on praegu segane ja nii meie kui ka teiste riikide majanduskasv pole kõige parem,” rääkis Pärli.
    Pagaritööstus ilma logistikajuhita ei saa. Suurfirma Fazer Eesti tegevjuht Riina Aamisepp ütles, et nende ettevõttes ja üldse pagaritööstuses pole küsimustki, millal on mõistlik oma ettevõttesse logistikajuht värvata. “Tooted on lühikese realiseerimisajaga värsked toidukaubad, mida tarnitakse otse kauplustusse mitu korda päevas. Seega on tõrgeteta funktsioneerimiseks ja klienditeeninduse tagamiseks ning selleks, et leivad-saiad värskelt kaubaletil saadaval oleksid, vaja oma maja pühendunud professionaali,” lausus ta.
    Tema sõnul on väga oluline logistikajuhi koostöö müügi ja tootmisega nii operatiivsel kui ka strateegilisel tasandil. “Need ongi olulisimad tegurid, mis tingivad vajaduse oma logistikajuhi järele,” rääkis Aamisepp.
    Leibur: veoteenuse ostame sisse, logistikajuht on oma
    Kuigi Leibur ostab kogu transporditeenuse sisse, on firmal oma logistikajuht. Ametikohta on vaja selleks, et ettevõttes oleks keegi, kes valdkonna eest vastutaks ja teenuse osutajatega suhtleks.
    Leiburi juht Asso Lankots on veendunud, et otsus, kas korraldada logistikat ise või osta teenus sisse, ei sõltu ettevõtte suurusest. Sellest tähtsam on logistika roll ettevõtte väärtuspakkumises oma klientidele. “Kui see ei ole lõppteenuse kvaliteedi seisukohast määrav, tasuks pigem teenus sisse osta ja suunata vaba ressurss olulistesse valdkondadesse,” rääkis ta.
    Lankots lausus, et Leiburil on oma logistikajuht, sest firmal on vaja iga päev nii riigi sees kui ka ekspordiga hallata umbes 80 veoringi, ja seda ööpäev läbi. “Meie puhul on väga olulised kauba värskus lõpptarbija seisukohast ja samal ajal väga konkreetsete tarneakende jälgimine jaekaubanduse seisukohast. Seepärast teostame kogu logistilise planeerimise ise.”
    Ta märkis, et samas ostavad nad transporditeenuse 99,9% ulatuses sisse. “Isegi kui logistikateenus sisse osta, peab ettevõttes olema keegi, kes valdkonna eest vastutab ja teenuse osutajatega suhtleb,” ütles Lankots. “Vastutus kliendi ees ühe või teise mudeli korral ei muutu.”
    Logistikajuhi ülesanded
    Korraldab kõik mis vaja, et kaup jõuaks õigel ajal ­õigesse kohta, vastutab kogu teekonna eest.
    Vastutab eduka ja organiseeritud töö eest.
    Arendab ja ühtlustab logistikapoliitikat ettevõtte teiste tegemistega.
    Koostab logistikaüksuse eelarve ja kontrollib selle täitmist.
    Osaleb ettevõtte strateegilises juhtimises. 
    Autor: Ketlin Rauk, kaasautor
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.