Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaevandagem põlevkivi vähem, õliga ärme jända

    Meie iseseisvuse garant on tugev energiasüsteem ja korralik põlevkivivaru. Niisiis kaevandagem pigem parema tehnoloogia ja tehnika kasutuselevõtuni vähem, kuid efektiivsemalt. Tulevikus tasuks põlev­kivist vaid elektrit toota ning seda eksportida, mitte õliga jännata.

    Varude suurus ebaselge. Praegu pole selge, kui palju meil põlev­kivi on, ja me ei tea ka täpselt, kui kauaks seda jätkub.
    Keskkonnaregistri andmetel ulatub Eesti põlevkivivaru kokku 4,8 miljardi tonnini, millest kaevandamisväärset varu on arvel 1,3 miljardit tonni, millest omakorda on keskkonna­ministeeriumi hinnangul võimalik kaevandada kuni 50 protsenti. Arvestades, et aastas kaevandatakse 20 miljonit tonni, jätkub aktiivset varu 25–30 aastaks. Kuid see seisukoht on hinnanguline, st ei ole lõpuni uuringutega kaetud.
    Seega oleks vaja Eesti põlevkivivarudest täielik ülevaade saada.
    Me ei pea mitte kogu põlevkivi välja kaevama, eriti veel olukorras, kus suur osa kaevandatust läheb raisku. Värske riigikontrolli audit ütleb, et aastatel 2007–2012 jäi põlevkivikadu allmaakaevanduses 2007. aasta tasemele (28 protsenti), kuid suurenes põlevkivikarjäärides 11 protsenti, aastas ulatub põlevkivi kaevandamise kadu ligikaudu nelja miljoni tonnini.
    Põlevkivist pole ka vaja õli välja pressida, eriti praeguse tehnoloogiaga, mis ei ole (veel) eriti efektiivne.
    Riigikontrolli audit väidab, et riik teenis põlevkiviõli tootmisest 2012. aastal riigimaksudena vaid ligikaudu 12 miljonit eurot, samas kui õlitootjate ärikasum oli umbes 91 miljonit eurot. Ning isegi kui riik kehtestaks õlitootjatele kõrgemad maksud, oleks taibukam hoida seda väärtuslikku maavara pigem tagavaraks, mitte see kiiresti rahaks teha. Eriti veel arvestades, et praegu ei saa Eesti Energia teenitud kasumit ettevõtte arenguks (kas või sellekssamaks eespool nimetatud põlevkivivarude uuringuks) kasutada, vaid peab selle enamasti dividendidena riigile välja maksma.
    Omaniku tahe. Liigagi tihti kiputakse kõrget elektri hinda, elektririkkeid ja ka Eesti Energia hiigelkasumeid ettevõtte juhatuse esimehe Sandor Liive kraesse keerama. Ometi täidab Liive ju talle omaniku (riigi) antud ülesannet teenida võimalikult suurt tulu. Ning sellega on ta ju suurepäraselt hakkama saanud.
    Põhiküsimus on hoopis, kas riik ikka peab elektritarbijalt seitse nahka koorima. Miks peab Eesti Energia hiigelkasumit teenima ning selle riigieelarvesse maksma?
    Pigem võiks elekter hoopis rahvale taskukohasem olla.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Tartu automüüja ostab kodulinna konkurendi
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.