Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    500 inimest jääb töötuks

    Uue võimuliidu otsus mootori­kütuse aktsiisi kohta jätab 500 inimest töötuks, ajab firmad pankrotti ja jätab teed lagunema. Reformierakonna ja Sotsiaaldemokraatliku Erakonna valitsusliit allkirjastas 20. märtsil koalitsioonileppe, mille lubaduste täitmiseks tuleb leida riigieelarvesse ­lisaraha. Ühe allikana on välja öeldud kavatsus vähendada teehoiu rahastamist. Kütuseaktsiis läheks edas­pidi senisest suuremas ulatuses eelarveaukude lappimiseks.

    Esialgu on plaanis teehoiust mujale suunata vähemalt 25 miljonit eurot, mis moodustab 10% rahast, mida praegu maanteehoiuks kasutatakse. Kui koalitsiooni kava teoks saab, on oodata veelgi suuremaid teehoiuraha kärpeid.
    Pauk rahakotile. Niisuguse lühinägeliku plaani elluviimine tähendaks Eesti teedevõrgu senisest kiiremat lagunemist ja sõidutingimuste halvenemist. See omakorda mõjutab nii sõiduki­omanike rahakotti kui ka kõige olulisemat liikluses – ohutust.
    Teede seisundi halvenemist oskavad ette kujutada kõik, olgu tegu sõidukijuhtide või reisijatega. Sõidukiomanikud – nii eraisikud kui ka ettevõtted, sealhulgas transpordifirmad – peavad maksma suuremaid remondiarveid, turistid aga kiristavad hambaid ja väldivad edaspidi sattumist sellise riigi nagu Eesti teedele.
    Teehoiueelarve vähendamisel on ka otsene sotsiaalne ja regionaalmajanduslik mõju. Koalitsioon on leppes seadnud nii pere-, tööturu- kui ka regionaalpoliitilisi eesmärke. Samas jäetakse tähelepanuta, et needsamad valdkonnad saavad kütuseaktsiisiga mängimise tulemusel arvestatavaid tagasilööke.
    Eesti infrastruktuuriehituse turu aasta­mahuks võib hinnata 300–400 miljonit eurot, millest teedeehituse osakaal on 250–300 miljonit eurot. Valdavalt on tegu avaliku sektori tellimustega, mis moodustavad 80–90% kogu tee-ehitusturust. Kui riigi teehoiueelarve väheneb kavandatud 25 miljoni euro ehk 10% võrra, väheneb umbes samas mahus tee-ehitusturg.
    Teehoid ei koosne ainult teede ehitusest ning otsuse mõju tunnetavad ettevõtted ei ole ainult tee-ehitusfirmad. Lisanduvad teehooldajad, projekteerijad ja ehitusjärelevalve.
    Kokku töötab Eesti teedesektoris hinnanguliselt 4000 inimest. Kui turg väheneb 10%, paneb see samas mahus riski alla sektori tööhõive.
    Kahaneva turu tingimustes ei ole otstarbekas ega rahaliselt võimalik jätkata sama arvu töötajatega. Turu vähenemine mõjutab teisigi teehoiuga seotud ettevõtteid nagu materjalide tootmine, transport ja logistika. Ka nendes valdkondades kaotavad paljud teehoiuraha vähendamise tõttu töö.
    Seega on valitsuse otsuste tulemusel lähiajal löögi all vähemalt 500 inimese töökoht. Muidugi, külmalt kalkuleerides võib öelda, et küll nad hakkama saavad. Osa hakkab elatuma juhutöödest ja töötukassa abirahast, teine osa otsib tööd välismaalt, ilmselt Soomest.
    Tuleb pankrottide laine. Turu vähenemine on alati kaasa toonud hinnasõja, nii juhtub ka seekord. Tihedas konkurentsis võetakse ebamõistlikke riske ja loodetakse, et turg pöörab jälle tõusule. Kui  seda ei juhtu, jõuavad riskialtimad teehoiuga seotud ettevõtted peagi pankrotini.
    Pankrotilaine algab reeglina alltöövõtjatest, see tähendab valdavalt maapiirkondades ja väljaspool tõmbekeskusi tegutsevatest pinnasetööde või tehnovõrkude ehitamisega tegelevatest firmadest, kes ei suuda oma majandus­tegevuse ülalpidamisele kaua peale maksta.
    Peatöövõtjad, reeglina suuremad firmad, suudavad kahjumiga töötegemist mõnda ­aega välja kannatada või maandavad finantsprobleeme alltöövõtjatele, kuid lõputult ei püsi nemadki.
    Mis poliitika see on? Seega süvenevad probleemid maapiirkondades, firmad lähevad pankrotti ja riigile jäävad maksud tasumata. Kas see ongi uue valitsuskoalitsiooni sotsiaalpoliitika? Regionaalpoliitika? Tööturupoliitika? Või hoopis majanduspoliitika?
    Koalitsioonilepe sätestab: “Rakendame riigi tegevuste planeerimise protsessis põhjalikku riskide analüüsi ja riskivalitsemist.” Sellest põhimõttest tuleks lähtudagi. Paber kannatab küll kõike, kuid tõe kriteerium on ikka praktika.
    Kujutame ette, et Eesti ühel põhimagistraalil, Tallinna–Pärnu maanteel ehk Via Baltical võetakse tee korrashoiu rahast ja seeläbi ka tööd tegevatest inimestest 10% lihtsalt ära. Kas jätame talvistes oludes Tallinna–Pärnu lõigul näiteks viimasel 13 kilomeetril lume sahkamata ja libedus­tõrje tegemata? Et viimased kilomeetrid peaks igaüks läbi hangede rammima, on muidugi ebatõenäoline.
    Samas, mis on alternatiiv? Teeme küll kogu tee hädapärast läbitavaks, aga anname järele kvaliteedis ning jätame sellest liiklusohutusele tekkiva riski autojuhtide kanda?
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.