Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Palk teeb müüja laisaks
Müük on ainuke valdkond, kus palga maksmise mõju on pärssiv.
Ma ei arva, et müügiosakonna töötajad peaksid ilma rahata tööd tegema. Kuid nendele inimestele, kellest müük otseselt sõltub, tuleb anda võimalus teenida kopsakas komisjonitasu.
Müügi all pean silmas müüki, mitte klienditeeninduse eri vorme. Näiteks distribuutori müügimees, kes külastab samu kliente nädalast nädalasse ning vormistab tellimusi vastavalt vahepeal kaupluses müüdud kogustele, mitte ei müü, vaid teenindab klienti.
Klienditeenindajateks pean ka juuksurit, pangatellerit või lihaletis toimetavat müüjat supermarketis. Klienditeenindajaile palka maksta on mõistlik.
Mis müük on? Müük on see, kus müüja näeb oma klienti esimest korda, uurib tema vajadusi ning kohandab pakkumise sellest lähtuvalt ning lõpuks lepib kokku hinnas. Talumees turul, kes määrab oma liha või kartuli hinna ise, on ehtne müüja. Ta teenib just nii palju, kui tal õnnestub müüa.
Suurbritannias näiteks ongi enamasti erilahendusi pakkuvates firmades (köögimööbel, aknad, uksed, ehitus- ja remonditööd, aga ka veinide maaletoojad või IT-lahenduste pakkujad) müügitöö nõnda korraldatud.
Komisjonitasu on kõik, mida müüjal on võimalik teenida. Komisjonitasu suurus aga sõltub sellest, kui hästi (loe: kallilt ja/või palju) müügiesindaja suudab müüa.
Peaaegu kõik müügiga seotud kulud on müügiesindaja kanda, sh liiklusvahendi, kütuse-, arvutikulud. Tegelikult isegi näidiste, vormiriietuse, töövahendite kulud. Ainuke müügikulu firmas on koolitus ning koosolekute ruumi rent.
Mida see süsteem annab? Firmal pole müügikulusid. Isegi esindusi või salonge pole müügiks tarvis. Kui, siis ainult turunduseesmärkidel.
Teiseks, firmal puudub vajadus omavahendite kasutamist kontrollida. Õigemini firmal puuduvad traditsioonilised omavahendid.
Kolmandaks, müüjate motivatsioon müüa on väga suur. Neljandaks, pole lepingulist töösuhet, pole ka koormavaid kohustusi.
Kui müügiesindaja ei müü, siis talle päringuid ei edastata, ning minnaksegi lahku. Ei mingit vallandamisega seotud jama. Kui firma ei suuda tööd garanteerida või pole konkurentsivõimeline, lähevad müüjad mujale.
Niisugune vastastikune vastutus on pooltele tervendav, mitte koormav. Viimaks, müüjatel on võimalus piiramatult teenida.