Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    E-pööre liiklusregistris

    liiklus­register on ette võtnud tõelise e-pöörde: veebi kaudu saab vahetada omanikku, kontrollida sõidukite tausta, kustutada sõiduk ajutiselt registrist ja tellida koju registreerimistunnistus.

    Maanteeameti peadirektori asetäitja liiklusohutuse ja ühistranspordi alal Lauri Lugna tunnistas, et e-pöörde arendustööd järjestati vastavalt sellele, kui palju milliseid toiminguid inimesed liiklusregistris teevad. Konkurentsitult oli mullu arvuliselt esikohal sõiduki omanikuvahetus, mida vormistati 129 000 korral, mistõttu alustatigi just sellest.
    Omanikuvahetus viiendiku võrra soodsam
    Omanikuvahetus veebis on viiendiku võrra soodsam, mugavam ja ka turvalisem. Kui registribüroos maksab omanikuvahetus 61 eurot, siis veebis 48 eurot. Peale 13 euro säästmisele ei pea kohale minema liiklusregistrisse, mis aitab säästa ligi poolteist tundi aega. Veebis omanikuvahetuse vormistamine välistab ka võimaluse, et ostu-müügilepinguga auto ostnud inimene jätab auto enda nimele registreerimata ning tekitab hiljem endisele omanikule liiklus- või parkimistrahve. Kogu ostu-müügi protseduuri saab korda ajada kohapeal sülearvutis, ehk teisisõnu lüüa käed, maksta raha ning vormistada omanikuvahetus veerand tunniga.
    Kui sülearvutit kohapeal võtta pole, võib auto ostmisel ja müümisel kasutada jätkuvalt paberil ostu-müügilepingut, kus on kirjas summa, mis hinnaga auto müüdi jms. See on garantii, et ­auto ja raha saaksid juriidiliselt korrektselt omaniku vahetatud. Lepingu vormistamise võimalus on toodud ka e-teeninduse keskkonda.
    Kui kokkulepe on sõlmitud, tuleks müüjal veenduda, et ostjal on olemas kehtiva sertifikaadiga ID-kaart (või mobiil-ID) ja ta teab nende paroole. Kui see on nii, siseneb müüja e-keskkonda ning alustab müügi vormistamist. Valib sõiduki, mida soovib müüa ja annab seejärel õiguse ostjale nendele andmetele ligi pääsemiseks (isikukoodi alusel). Siis siseneb e-keskkonda ostja, kes täidab ära lüngad, mis puudutavad uue omaniku ja kasutajate andmeid, ning tasub riigilõivu (reeglina teeb seda ostja, kuid valida saab ka vastupidise variandi).
    Seejärel kinnitavad nii müüja kui ka ostja omanikuvahetuse digitaalsete allkirjadega. Müüja pärast seda, kui on raha kätte saanud, ja ostja, kui ­auto on käes. Registreerimistunnistuse saab ostja tellida omale koju postiga. Juhul, kui peaks juhtuma nii, et see mingil põhjusel kohale ei jõua, saab ühe korra tellida ka uue tunnistuse. “Seni ei ole igatahes ükski tunnistus kaduma läinud,” kinnitas Lugna.
    Andmete muutmine on turvaline
    Sel aastal lisandub e-keskkonda ka võimalus muuta autode kasutajate andmeid, taotleda juhtimisõigust, vahetada juhiluba aegumise korral ning tellida dublikaat-numbrimärki. Lauri Lugna rõhutas, et e-keskkonnas toimingute tegemiseks on väga oluline teada oma ID-kaardi paroole. Autentimine uues keskkonnas saab õige pea võimalikuks ka pangakoode kasutades, kuid ostu-müügilepingu allkirjastamiseks on vaja ikkagi digiallkirja, ehk siis ID-kaardi või mobiil-IDga allkirjastamist.
    Kui ostu-müügi vormistamine eeldab mõnel eeltoodud põhjusel ikkagi liiklusregistri büroo külastamist, saab endale e-keskkonnas aja broneerida, et ei peaks asjatult järjekorras seisma.
    Sõiduki taust saab selgemaks
    Teine oluline e-keskkonna uuendus on võimalus kontrollida auto ostmisel selle tausta. Selleks on vaja teada nii auto registreerimisnumbrit kui ka VIN-koodi. See omakorda aitab eos ära hoida võimaluse, et keegi üritab VIN-koodi võltsida.
    Samuti tasub olla ettevaatlik, kui müüja üritab emba-kumba neist varjata. Nende numbrite sisestamisel näeb nüüd graafiliselt kujutatud auto läbisõidu ajalugu, mis võimaldab hõlpsasti tuvastada "anomaaliaid", mis võivad tekkida, kui auto läbisõidumeerikut keritakse.
    Tõsi, seda vaid juhtudel, kui näitu on muudetud pärast auto esmast registreerimist Eestis. Ajalugu ulatub aastasse 2005, mil ülevaatuspunktid hakkasid sisestama läbisõite ühtsesse andmebaasi. Samuti saab näha, mitu korda on auto omanikku vahetanud, kas ta on osalenud liikluskindlustuskahjudega avariides jms.
    Uus e-keskkond on muutnud mugavamaks ka sõiduki ajutise registrist kustutamise.
    KommentaarKokkuhoid igas mõttes
    Märt Jakobson, Liiklusregistri e-keskkonna kasutaja
    Ostsin endale äsja mootorratta, mille omanikuvahetuse vormistasime sealsamas müüja garaažis sülearvutis. Aega võttis kogu protseduur umbes veerand tundi. Tegime seda mõlemad esimest korda, mistõttu järgmisel korral läheks ilmselt veel kiiremini. Müüja kasutas mobiil-IDd, mina ID-kaarti ja kõik sujus tõrgeteta.
    Igatahes on see väga mugav võimalus, sest kõik sai korda aetud kohapeal: mina sain ratta, müüja raha ja me ei pidanud vajalikuks ka eraldi ostu-müügilepingu sõlmimist, kuna omanikuvahetus sai kohapeal ära vormistatud.
    Muidugi polnud vähetähtis ka soodsam vormistamistasu ning kokku hoitud aeg ning kütus, mis kulunuks eraldi liiklusregistrisse sõitmiseks.
     
    Vaata veebistLiiklusregistri uus veebikeskkondeteenindus.mnt.ee
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Elektriautotootja rahamure pani suured aktsiapakid liikuma
Stockholmis noteeritud Volvo Cars jagas finantsprobleemides elektriautotootja Polestari osaluse oma aktsionäridele, kelle seas suurim on Hiina Geely. Geely omakorda müüs suure paki veokitootja Volvo aktsiaid, et Polestari toetamiseks raha vabastada.
Stockholmis noteeritud Volvo Cars jagas finantsprobleemides elektriautotootja Polestari osaluse oma aktsionäridele, kelle seas suurim on Hiina Geely. Geely omakorda müüs suure paki veokitootja Volvo aktsiaid, et Polestari toetamiseks raha vabastada.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.