Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ELis esikohal ikka kohalikud seadused

    “Praegu mängib suurt rolli, millises ­Euroopa osas sa elad. Saksamaal näiteks läheb väga hästi. Teised ELi liikmesriigid peavad oma ärikliima parandamisse rohkem panustama.”

    Nii ütleb Sloveenia üks tuntumaid ettevõtjaid  Igor Akrapovic, kes toodab väljalaskesüsteeme maailma tippvõidusõitjate masinatele.
    Igor Akrapovic ei jäta kunagi midagi juhuse hooleks. Seda on märgata ka ta kontori asukoha valikust – otse tootmistsehhi kohal. Nii ta mehaanikud kui ta suur armastus – autod ja mootorrattad – on töölauast vaid mõne sammu kaugusel.
    “Ei, ei ma ise ei sõida enam,” tõrjub naerdes Akrapovic, kes on oma impeeriumi sõna otseses mõttes garaažist üles ehitanud. “Pole aega.”
    Firma peakontor ja suurim tehas asub pealinnast Ljubljanast 30 km kaugusel Malo Hudos. Hobist välja kasvanud ettevõttes töötab 700 inimest.
    Kui ta veel ise mootorrataste võidusõitudel osales, valmistas Akrapovic oma rattad ise ette. Et osalemistasudeks raha teenida, hakkas ta teenindama teiste võidusõitjate – oma konkurentide – rattaid.
    “Äri kasvas kiiresti. Alustasin motokrossi rataste mootorite häälestamisest ja seejärel hakkasin tegelema väljalaskesüsteemidega, kuna nägin, et turg ei paku vajaliku kvaliteediga tooteid. Üsna kiiresti jõudsime Saksa superbike’i võistlustele, siis alustasime koostööd Jaapani mootorrattatootjatega. Esimene võidusõitja, kes meie väljalaskesüsteemiga maailmameistrivõistlused võitis, oli Ameerika võidusõitja Colin Edwards ja sealt edasi läksid asjad vaid ülesmäge,” meenutab Akrapovic.
    Tema firma väljalaskesüsteeme kasutab Itaalia tippvõidusõitja  Valentino Rossi, samuti hispaanlane Jorge Lorenzo ja järjest rohkem on ka autovõidusõitjaid.
    “Made in EU” on kvaliteedimärk. Muidugi müüb Akrapovic ka lihtsurelikele, võidusõitjate varustamine on turunduse jaoks. Euroopast väljaspool on tema peamisteks turgudeks Hiina, Jaapan ja USA. Eriti tugev on Hiina turg, mis järjest kasvab.
    Küsimusele, kas tähisel “Made in EU” on tähtsust, vastab Akrapovic jaatavalt.
    “Hiinas on see äärmiselt oluline. Seal hinnatakse Euroopa tooteid kõrgelt, kõrgemalt kui Ameerika turul. Kuid sellest üksi ei piisa. Toodet müüb kaubamärk,” ütleb ta.
    Tänavu sai 10 aastat Sloveenia liitumisest ­Euroopa Liiduga. Mida on ettevõte sellest võitnud?
    “Meie jaoks on palju muutunud, varem oli meil suur probleem mootorrataste ajutise impordi ja reekspordiga. Et nende kallal töötada, tuli rattad Sloveeniasse tuua,” räägib ettevõtja.
    Euroopas on siiski palju ruumi asju paremini teha. “Ma tahaksin universaalsemaid ja lihtsamaid reegleid. Mitmel pool Euroopas on määravad ikka alles kohalikud seadused.”
    Kui “kahekiiruseline Euroopa”, kus riikide koostöö tase on erinev, on poliitikute jaoks alles midagi hüpoteetilist, siis Sloveenia ettevõtja tunneb seda praktikas iga päev. “Mõnel riigil, nagu Saksamaa, läheb väga hästi. Tehniline personal kolib sinna. Sloveenias tuleks luua ettevõtluseks soodsam keskkond. Probleem ei ole aga ainult riigi tasandil, see on kogu ühiskonna küsimus,” ütleb Akrapovic.
    Ta ütleb, et on mures, kuna avalik arvamus kõigis “ELi probleemsetes riikides” on tugevalt vastu igasugustele muutustele.
    Küsimusele, mis lahendust ta näeb Euroopa noorte tööpuuduse probleemile, vastab Akrapovic, et noored peaksid eelkõige õppima mingi ameti.
    “Probleem on selles, et enamik noori eelistab õppida, selle asemel, et ametit omandada. Sloveenias on seda eriti tunda. Mina leian, et ei ole sugugi halb, kui sul ei ole diplomit, kuid on ametioskused. Kui oled hea professionaal, saad sama head palka.”
    Viimastel aastatel on Euroopa konkurentsivõime USAga võrreldes vähenenud. See paistab ametlikust  statistikast ja seda tunnetavad ettevõtjad.
    “Mõjutab hulk tegureid, valuutast alustades. USAga võrreldes on Euroopa üsna jäik ja meil on väga erinevad maksusüsteemid. Ent kui sul on ikka kõrgekvaliteediline toode ja hea kaubamärk, siis ei ole probleemi,” ütleb endine võidusõitja.
    ELi toetused ei lähe õigesse kohta. Akrapovic on tuntud kui toetuste ja riigiabi vastane. See on Euroopa Parlamendi valimiste eel tuliste debattide teema.
    “Ma olen veendunud, et me peame otsustama, et õigem on raha jätta firmadesse, mis hästi töötavad. Ma ei saa aru, miks me peaks raha andma kellelegi, kes seda  ebaefektiivselt kasutab. Lõppkokkuvõttes ei jõua see raha kunagi õigetesse kätesse. Ma olen veendunud, et enamik sellest rahast kaob poolel teel kuhugi ära või jõuab valedesse ettevõtetesse, mis ainult ELi rahast elavadki. Kasulikum oleks jätta see raha firmadele, kuna firmad teavad kindlasti paremini, mida rahaga peale hakata. Eriti kui praegu pole läbipaistvust ja kontrolli selle raha kasutamise üle.”
     
    Pane tähele
    5 päeva valimisteni
    Euroopa Parlamendi valimised toimuvad 25. mail.Artikkel ­ilmub ühis­projektis, kus osalevad Bonnieri ­majandus­lehed Dagens ­Industri ­(Rootsi), Kauppa­lehti (Soome), ­Börsen ­(Taani), ­Äripäev, ­Finance ­(Sloveenia), ­Verslo ­Žinios (Leedu) ja Puls ­Biznesu ­(Poola).Avaldame intervjuud parteide esinumbrite ja ühe ­ettevõtjaga igast riigist.Loe eelmisi artikleid 13.05, 14.05, 15.05, 19.05 ja 20.05 Äripäevast.
     
    Kes on kes
    Igor Akrapovic
    Sündinud: 1956Ettevõtja aastast 1990Firma nimi on samuti Akrapovic ja selle põhitoodanguks on mootorrataste ja järjest enam ka autode väljalaskesüsteemidTöötajaid 700Kasum 2013. a 60 mln eurotAkrapovici väljalaskesüsteeme kasutavad mitmed tuntud võidusõitjad, sh Dakari rallil edukas Cyril Despres
     
    Tasub teada
    Sloveenia
    Elanikke 2,06 mlnSKP 2013. a 35,3 mld eurotMajanduskasvu prognoos: 2014. aastal 0,5% ja 2015. aastal 0,7%Keskmine brutopalk (2014) 1521 €/kuusBensiini hind: 1,47 €/l (95)Korteri keskmine hind pealinnas, 1900 €/m2Peaminister (ametist lahkuv) Alenka Bratušek, Pozitivna Slovenija, vasaktsentristKohti Euroopa Parlamendis: 8 saadikutValimiskampaania peamised teemad: lähenevad ennetähtaegsed valimised, majanduskasvu taastumine, töötus, ELi toetuste kasutamine
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.