Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sotsiaalmaksu tasuv robot aitab täita pensionikassat

    Eestis ei sünni nii palju lapsi, et tagada jätkusuutlik pensionisüsteem, kuid me ei soovi ka massilist tööjõu sisserännet. Seega jääb üle võimalus lasta see töö, mida oleks teinud meie sündimata lapsed või siia saabumata võõrtöölised, ära teha robotitel. Robotid võiks pensionisüsteemi hüvanguks panna ühtlasi ka sotsiaalmaksu maksma.

    Statistikaameti prognoosi järgi on aastaks 2040 Eestis ühe ülalpeetava kohta 1,5 tööealist, praegu on neid veel kaks. On ilmselge, et praegune riiklik pensionisüsteem ei saa sellise demograafilise muutusega hakkama ega taga tulevastele pensionäridele elamisväärset pensionipõlve.
    Mõte panna robotid makse maksma võib tunduda esmapilgul utoopiline, kuid praeguses olukorras on hädasti vaja leida uusi lahendusi.
    Uudne tehnoloogia lahendab rahvastikuprobleemi. President Toomas Hendrik Ilves tõstatas aastapäevakõnes küsimuse, kuidas vananeva rahvastikuga riigis toime tulla. Presidendi hinnangul on ilma massilise sisserändeta ainult üks võimalus püsima jääda ja see on kauem tööl käia. Igati nõus, aga mina näen siin veel lahendusi. Seda eelkõige moodsas tehnoloogias ning robotites, nende massilise kasutuselevõtu soodustamises.
    Roboti all ei pea mõtlema ainult ulmefilmidest tuttavaid rääkivaid ning käte ja jalgadega olendeid, vaid tänapäevaseid tehnoloogiasaavutusi, mida kohtame igapäevaelus pidevalt, ilma et me neid robotiteks peaksime. Pangatellerid on asendunud sularahaautomaatidega, postitöötajat asendab pakiautomaat, autot peseb automaatpesula, muru niidab robot, tolmu imeb robot, politseiniku asemel mõõdab kiirust automaatkaamera.
    Peaksime soodustama uudse tehnoloogia kasutamist. Eksportivad ettevõtted võiks investeerida robotitesse ja automaatliinidesse - alates puidu töötlemisest kuni elektroonikaseadmete koostamise ja nanotehnoloogiliste robotiteni.
    25 aasta pärast võib Eestis küll ühe ülalpeetava kohta olla 1,5 tööealist, aga kui meie riigi SKPd aitab tõsta lisaks veel viis miljonit robotit, ei tohiks inimväärse pensioni maksmine üle jõu käia.
    Võiksime tehnoloogiat kasutades märgatavalt suurendada lisandväärtust ja mitmekordistada riigi SKPd ilma, et meil oleks vaja võõrtööjõudu. Robotid saaksid ära teha lihttöö, mida inimesed teha ei taha; ja ka sellise täppistöö, millega inimene hakkama ei saa. Inimeste teha jääks eelkõige see, mida robotid ei oska - mõtlemine ja loominguline töö.
    Me ei peaks pidurdama ega taga nutma mõne elukutse ja töökoha kadumist. See on paratamatus ning mida kiiremini me uue ja efektiivse tehnoloogia kasutusele võtame, seda parem. Ühtlasi saab robotid siduda edukalt riigimaksude maksmisega, näiteks sotsiaalmaksu tasumisega.
    Kuidas robot makse maksab? Toon näite mööblitööstusest. Oletame, et kümne töötajaga mööblitootmisettevõtte üks töötaja läheb pensionile ja selles piirkonnas pole kedagi tema asemele võtta. Ettevõte on seniajani kasutanud lihtsaid puidutööpinke. Kallite robotite soetamine käib väikestele ettevõtetele tihti üle jõu.
    Siin võiks riik appi tulla. Ettevõte soetab näiteks KredExi toel 100 000 eurot maksva robot­seadme ja suudab anda sama palju toodangut kui muidu üheksa inimesega. Robot ei pea puhkama ja võib mitu vahetust tööd teha. Ette­võte saab oma tootmismahtu hoopis suurendada. KredEx (ehk siis riik) aitab riske maandada ja finantseerimist toetada, ettevõte aga tasub seadme eest järgnevatel aastatel, lisades ühtlasi ka n-ö sotsiaalmaksu.
    Kui ettevõte tasub riigile selle 100 000eurose roboti pealt kuni amortiseerumiseni 3% aastas makse, on võit mõlemapoolne. 3% aastas teeb kõnealusel juhul 3000 eurot ning seda on tõenäoliselt rohkem, kui tasuti pensionile läinud töötaja kohta pensionifondi minevat summat. Ettevõte saaks aga endale moodsa tööpingi ja muutuks konkurentsivõimelisemaks.
    Kutseharidust tuleb muuta. Mõistagi nõuab sellise süsteemini jõudmine kutsehariduse ümbervaatamist. Tööturg vajab töölisi, kes oskaksid erinevaid roboteid juhtida. Neid saab aga koolitada vaid siis, kui ka ametikoolid saavad enda käsutusse samasuguse tehnoloogia.
    Nagu 20 aastat tagasi olid meile arusaamatud nii kübersõjad kui ka ilma juhita autod, võib praegugi tunduda võõras mõte, et sinu pensioni või lastetoetuse teenivad välja robotid. Ometi on see täiesti võimalik teoks teha.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.