Autoturg trotsib majanduslangust

Ken Rohelaan 12. juuni 2014, 12:34

Esimese kvartali majanduslangus pole veel automüüki kukutanud, kuid mõju võib tulla mõnekuulise vahega. Esimese viie kuuga on uute sõiduautode ostmine hoopis suurenenud.

Nissaneid vahendava Fakto Auto ASi müügidirektor Leino Luik toob esile kolm tegurit, miks automüügi tempo erineb Eesti SKPst. Trendi toetavad näiteks suures tempos uute mudelite turuletulek ja kasutatud autode sissevoolu drastiline vähenemine, mistõttu on paljud autoostjad Luige hinnangul otsustanud uue auto kasuks. Kolmanda põhjusena näeb Luik inimeste rahalise võimekuse kasvu. "Inimeste kontojäägid on teatavasti suuremad kui kunagi varem. Palju autosid ostetakse välja ilma panga finantseeringuta," märkis Luik.

Müük ootab hoopi pool aastat. Millal peaks automüük jõudma järgi Eesti kogumajanduse sammule, on Fakto Auto esindaja sõnul raske kommenteerida. Tema sõnul mõjutab müüki klientide ostuvajadus, millest üheks on näiteks soodne ülalpidamine. Luik peab tavapäraseks, et autoturg ja üldine majanduse tervis käiksid ühes rütmis. Kui muutus peaks tulema viitega, võiks üheks teguriks olla ettetellitud autode saabumine.

Škoda edasimüüja Auto 100 Tallinn ASi tegevjuhi Toomas Kuuse sõnul reageerib autoturg igasugustele makromajanduslikele tõusudele-langustele natuke viitega. Viide võib olla isegi kuue kuu pikkune. "Aga kui ta reageerib, siis valulisemalt. Need langused on oluliselt suuremad kui SKP tõusud või langused," ütles Kuusk.

Škoda müüja: kasv võib ära jääda. Škoda esindaja samas ei usu, et lähiajal on oodata suuremat automüügi langust. Tema sõnul on I kvartali SKP langus 1,4% väike ja tõenäoliselt rohkem statistiline näitaja, mis igapäevaelus ei kajastu. Kuuse hinnangul ei ole muutus võrreldav kriisiaja langusega, kuid mõju võib olla nii tugev, et autoturg jääb mullusele tasemele. Eelmise aasta lõpus oodatud tõusu pole tõenäoliselt tulemas.

Silberauto ASi Mercedes-Benzi sõiduautode müügidirektori Toomas Kreegi hinnangul ei pruugi kuni paari protsendi suurused ajutised majanduskõikumised veel mõjutada inimeste ostuotsuseid. Lisaks, kui muutused saabuvad, jõuavad need nihkega. Kindlasti ei tasu Kreegi sõnul aga tänast olukorda, kus majandusnäitaja võib olla ajutine, üle dramatiseerida.

Kasutatud autosid ostetakse rohkem. AMTELi (Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liit) teatel kasvas tänavu esimese viie kuuga uute autode müük mullusega võrreldes 1%, mis Auto 100 Tallinna esindava Kuuse hinnangul ei pruugi olla eriliste põhjustega. "See on paljuski asjade kokkulangevuse küsimus. See ei põhine tuleviku ootuste põhjal, vaid need on pigem juhused. Eesti turg on nii pisike, et 1% kasvu võivad kutsuda esile juhuslikult mingi suurem autohange, kus müüakse näiteks 200 autot. Sellest põhjusi otsida on väga keeruline," ütles Kuusk.

Kampaania pani kasutatud autost loobuma. Tänavu viie kuuga on uute autode osakaal 45%, mida AMTELi teatel põhjustab kasutatud autode impordi vähenemine. Seda kinnitavad nii Luik ja Kreek kui ka Volkswagenite edasimüüja Møller Auto Tallinn ASi juhatuse esimees Keijo Kaasik. Tema sõnul viitab impordi vähenemine tõhusamale kontrollile erinevate petuskeemide kontrolli alla saamisel. Kaasik hindab kõige juures suurimaks võitjaks tarbijat, kes saab üha enam usaldada nii müüjat kui ka kaupa, muretsedes vähem peidetud avariilisuse, manipuleeritud odomeetri näitude jms pärast. "Sellist auto, mis on väga odav ja väga hea, ei ole olemas ning see jõuab ühe selgemini inimeste teadvusesse," selgitas Kaasik. Silberauto esindaja Kreek võrdles imporditud kasutatud auto hankimist, mille kontrollimine on raskendatud, põrsa kotis ostmisega.

Hooldus annab rohkem tööd. Citro?ne ja Hondasid vahendava Veho Eesti ASi juhatuse esimehe Ando Nõela sõnul on turul uute autode osakaal kasvanud, sest imporditud kasutatud autode maine on kampaania "Ära saa tünni" tõttu kehv. Kuna kasutatud autode müüjad avastavad kontrollimisel palju puudusi, mida avaldatakse ka meedias, siis eelistavad inimesed pigem Eesti ajalooga kontrollitud sõidukeid.

Škoda esindaja Kuuse sõnul on hoolduse ja varuosade müügiga näha esimese viie kuuga tõusu. "See ei põhine SKP-l või millelgi muul, vaid sellel, et oleme viimasel neljal aastal Škodat väga hästi müünud. Autod on kõik Eesti turul ja tänu sellele on meil korralises hoolduses olevate tööde maht suurem kui kunagi varem," ütles Kuusk.

Hind autoostul ei määra. Kuuse sõnul üritavad nad edasimüüjana võimalikult palju inimesi saada proovisõidule, et näidata eelisena auto sõiduomadusi. Tema sõnul autot hinna pärast ei osteta. "Kui vaadata võrdlusteste, siis Saksa autod, eriti Volkswagen grupi autod on sõiduomaduste testide puhul esimesed. Auto on tehtud, et temaga oleks hea sõita. Lisasid ei pruugi alati olla kõige rohkem, aga sõiduomadustelt on ta alati tipus. Seda osatakse hinnata," ütles Kuusk.

***

Elektriautode müük kukub

Elektromobiilsuse programmi ELMO kaudu on tänavu viie kuuga eraldatud toetust 190 korda, millest ligi pooled on tehtud aprillis-mais. Mullu anti toetust kokku 172 korda.

ELMO toetused pidid algselt lõppema tänavu novembris, mis on nii Veho Eesti ASi juhatuse esimehe Ando Nõela kui Fakto Auto ASi müügidirektori Leino Luige hinnangul peamine põhjus, miks elektriautode müük on lähiajal märgatavalt kasvanud.

Luige sõnul lähikuudel elektriautode müük tõenäoliselt kasvab, millele järgneb mõneks ajaks vaikus. "Müüki võimendab toetusraha lõpu lähenemine. Kui toetusraha lõpeb, siis tõenäoliselt kukub mõneks ajaks ka müük," ütles Luik.

Silberauto ASi Mercedes-Benzi sõiduautode müügidirektori Toomas Kreegi sõnul on väga oluline riigipoolne tugi, mis on olnud senise kasvu veduriks, sest palju sõltub toetuste jätkumisest.

ELMO elektriauto toetus on mõeldud nii täiselektrilistele sõidukitele kui pistikhübriididele. Programmi kaudu toetab riik nii sõiduautode kui väikekaubikute soetamist, makstes toetust elektriauto soetamisel või liisimisel. Valitsus otsustas täna, et ELMO toetust saab taotleda kuni 2015. aasta lõpuni.

***

Tänavu on müüdud ligi 8700 uut sõiduautot

Maikuus müüdi 1971 uut sõiduautot, mis on napilt paarkümmend vähem kui eelmisel aastal. Kokku on viie kuu jooksul müüdud Eestis 8696 uut sõiduautot. Viimastel kuudel on vähenenud kasutatud sõiduautode müük ja uute autode osakaal on kasvanud üle 45%.

Automarkide osas on suurimaks tegijaks turul jätkuvalt Toyota 281 müüdud sõiduautoga, järgnesid Škoda (201) ja Volkswagen (198). Mudelite poolel osutus taas edukaimaks Honda CR-V (114), teiseks enim müüduimaks mudeliks tõusis Škoda Octavia (67) ja kolmas oli Nissan Qashqai (61).

Tõusvamas tempos on sel aastal müüdud elektriautosid, mida mais osteti 31. Viie kuuga on tänavu müüdud kokku 111 uut elektriautot.

Allikas: AMTEL

***

Nissan troonib elektriautode müügis

TOP 10 ELMO toetust saanud mudelit (alates 2011. aasta III kvartalist):

  1. Nissan Leaf - 249
  2. Mia Electrics - 36
  3. Mitsubishi i-MiEV - 30
  4. Polaris Ranger - 30
  5. Tazzari Citysport - 30
  6. Tesla S - 20
  7. Micro-Vett Fiorino - 19
  8. Opel Ampera - 6
  9. Mitsubishi Outlander P - 4
  10. BMW i3 - 4

Allikas: Eesti elektromobiilsuse programm ELMO

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. June 2014, 08:19
Otsi:

Ava täpsem otsing