Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Soolopurjetamine paneb võimed karmilt proovile

    Ookeani soolovõistluspurjetaja Jaanus Tamme sõnul peab selle karmi alaga tegelemiseks suutma tunnetada ookeani ning teiseks suutma endast  üle olla.

    Ettevõtja ja soolopurjetaja Jaanus Tamme elus on kõike, nii  ettevõtlust ja ettevõtlikkust kui ka julgust. Viimast eeldab just soolopurjetamine ookeanil.
    Tamme tegi purjetamisega tutvust viiesena, täna on mehel ette näidata ridamisi auhindu ning ta arendab juba seitsmendat aastat jahtsadamaprojekti Noblesseri sadam.
    Ilmselt on iga inimese elus mingi läbiv joon, mis saadab teda kogu elu. Midagi võib elu jooksul muutuda, kuid peamine kurss jääb siiski samaks. Tamme puhul on selleks meri ja purjetamine.
    Tamme on nooremana mitmeid aastaid kätt proovinud arhitektina. Ta on olnud ka reklaamibüroo Tank looja ja arendajana. Ühel hetkel sai see kõik tema jaoks lihtsalt otsa, sest ammendas end. Kuna ookeanid ja soolopurjetamine tõmbasid teda üha enam endasse, leidis ettevõtlik mees end ühel hetkel vanast ja pika ajalooga sadama - ja laevaehituskvartalist oma jahti putitamast. "Tol ajal oli seal küll väärika ajalooga, kuid jumalast peaaegu et hüljatud paigas vaid angaar ja suur kaldaäärne tühimik," meenutas ta. Mees nägi aga asjas perspektiivi ning hakkas otsast omaaegse sadamapiirkonna elluäratamisega sisuliselt täiesti tühjalt kohalt tegelema. Tänaseks on mitme aasta töö tulemusel valminud sadamakai, angaar ja jahisillad.
    Seitse aastat Noblesseri jahtsadama arendamist. Tamme on nüüdseks ühtekokku seitse aastat oma elust Noblesseri sadamale pühendanud. Seal "elavad" ka tema jahid - kõige suurem ning kõige väiksem ookeanil purjetamise jaht. Kui Tamme omal ajal alustas, oli ta alul täiesti üksi. "Käisin ja ehitasin siin uhkes üksinduses ja suure entusiasmiga, asjad hakkasid ilmet võtma ja eks edasi lisandusid ka tiimikaaslased, väga palju toetas mu oma pere," märkis Tamme.
    Tõsisemat huvi ookeanil soolopurjetamise vastu hakkas ta tundma umbes viisteist aastat tagasi, mil mõtted esimest korda selles suunas liikuma hakkasid ja tekkisid suhted prantslastest purjetajatega.
    Samas võib öelda, et ta tegi soolopurjetamisega algust juba lapsena, alustades ühe-mehe paatidel, kuid distantsid ja vahemaad ning ennekõike jahid olid siis teised. "Tõsi ta on, soolopurjetamist saab ju tegelikult harrastada ka siin Eestis, kuid kogu tehnoloogia jahtide ehituses võrrelduna ookeanil kasutatavate jahtidega erinevad üksteisest nagu öö ja päev," ütles Tamme kerge muigega.
    Nagu vormel 1. "No esiteks on ookeanil, võistlustel kasutatavad paadid tehtud karbonist, neis ei ole midagi muud ülearust peale tehnika. On vaid elektroonika ja struktuur, see on sisuliselt nagu vormel 1 masinate puhul," selgitas Tamme.
    Ookeanil seilamiseks mõeldud jaht peab tema sõnul olema kerge ja kompaktne, sinna peab mahtuma vaid hädapärane toit ning kriitiliselt vajalikud sidevahendid. "Igasugune mugavus neis jahtides puudub, võistleja on paadis tegelikult sundasendis. Kogu võistluse ajal on tegemist nö piiripealse, võimete piiril mängimisega. Kiiruse huvides ei raisata aega ka palju magamisele - sagedased on juhtumid, mil ööpäevane uneaeg jääb koguni vaid ühe kuni kahe tunni piirile," rääkis Tamme.
    Ekstreemspordi kategooriasse kvalifitseeruva ookeaniregati puhul on tegemist enama kui auhinnalisele kohale püüdlemisega. "Ainuüksi finišisse jõudmine on saavutus, mida kõik osavõtjad puhtfüüsiliselt ei suuda. Lisaks arvestatavale purjetamiskogemusele oluline ka üldfüüsiline treening, võime iseend motiveerida ning oma keha kuulata, et saada hakkama üleväsimusega," rääkis Tamme.
    Väsimus vähendab ohutunnet. Et väsimusel on omadus hävitada ohutunnet, peab suutma magada ka 15-sõlmese kiirusega allatuult kihutades - nädalat aega täielikult magamata vastu ei pea," sõnas Tamme. Kogu soolopurjetamisega seonduv on tema sõnul fokuseeritud tegevus - ega muuks suurt aega ei jää.
    Suurim soolopurjetamisvõistlus maailmas on Mini Transat 84 osavõtjaga. "6,5 meetrit pikk purjekas on väikseim alus, millele korraldatakse Atlandi ookeani ületavaid regatte. Juba sõidule  kvalifitseerumine nõuab 1000-miilist üksi purjetamise kogemust, lisaks veel mitmeid sooloregattide läbimisi," ütles Tamme. Erinevalt mõnest muust moodsast avameresõidust, kus võistlejatel on kasutada arvuti- ja navigeerimisprogrammid, online-ilmainfo ning sateliittelefon kaldatiimi ja perega ühenduse pidamiseks, puuduvad Miniga purjetajatel kõik need võimalused. "Mini Transati võistlusvarustusse kuuluvad vaid GPS, autopiloot, VHF-raadio ilmateated ning isiklikud kogemused-teadmised, häda korral saab appi kutsuda teise purjetaja, kuid see on ka kõik. Mitte mingeid muid sidevahendeid merel soolosõidul kasutada ei ole lubatud."
    Omaette community Prantsusmaal. Tamme sõnul on soolopurjetamise näol tegemist täiesti omaette communityga, mis paikneb peamiselt Prantsusmaal. "Tsunfti" kuuluvad ka Itaalia ja Hispaania. Ookeanipurjetamine laiemalt ning iseäranis soolopurjetamine on alad, mis on peamiselt koondunud Prantsusmaale, Portugali, Itaaliasse ja Hispaaniasse. "Kuid kõige enam siiski Prantsusmaale," märkis Tamme.
    Enamus võistlusi peetaksegi tema sõnul Prantsusmaal. "Hooaja alguses aprillis saadakse kokku ning siis hakkab trall pihta, kestes kuni oktoobrikuuni."
    Tamme jagas emotsionaalselt, et soolopurjetamine ookeanil ei ole kindlasti mõeldud looduse nautlejaile. "Ei noh, loodus on kindlapeale omal kohal ja ka loodusest saab oma osa, kuid see ei ole mingi puhkusereis," naeris mees, kes läbi teinud tänaseks mitmeid ellujäämiskursuseid.
    Ent teatavad ohutust puudutavad nõuded on siiski ka sellel alal. "On teatavad piirid, millest kõvema tuulega lihtsalt enam ei väljuta," selgitas Tamme. Ookeani soolopurjetamise võistluseid peetakse kestusega kahest päevast kuni kuu ajani, on ka näiteks nädalaseid. Kokku peetakse hooajal keskmiselt 7-8 võistlust.
    Tamme sõnul Eestis palju ookeanipurjetajaid ei ole - tema on olnud pikki aastaid ainus, kuid juuni keskpaigas alustab tema hea sõber oma elu esimese võistlusega. "Olen teda veidi õpetanud, minult sai ta ka oma paadi. Nagu ka mind omal ajal õpetati," sõnas Tamme.
    Peab olema oma tiim. Tamme lisas, et taolise ekstreemala puhul on perel, sõpradel ja n-ö tugigrupil suur kaal. "Üksinda, ilma sõpradeta sa lihtsalt hakkama ei saa - keegi peab aitama sul kõik kohale transportida, kokku panna. Keegi peab aitama su perel korraldada kogu logistika, sest perekonnad reisivad enamasti kaasas."
    Tamme sõnul puudub soolopurjetamises klubiline tegevus, nagu see on näiteks jalgpalli puhul, kuid ilma toetusgrupita on võistlustel osalemine mõeldamatu. "Maailmatasandil on suursponsorid - näiteks Boss - kes siis toetab mingi konkreetse soolopurjetaja võistluseid. Kuid ei ole klubisid," selgitas ta. Suurte jahtide peal on satelliidid ja muu taoline,  väga suurtega sõidetakse ümber maakera, distantsid on pikad ja päevasõitu tehakse nendega vähem.
    Tamme lisas, et perekond on tal alati kaasas ja nii on see enamuse võistlejate puhul. "Me kõik oleme ju inimesed ja ka meil on perekonnad, kes meist puudust tunnevad ja kelleta me ei saaks," selgitas ta ja lisas, et temal on alati võimalusel kaasas ka lapsed.
    Tamme sõnul on keerukaimad hetked soolopurjetamises momendid, mil tajud, et maha minna ei saa. "Sa ei saa sealt välja astuda, maha minna. Pead jätkama, valikuid selles olukorras enam ei ole."
    Oma bränd Ropeye. Tamme on loonud omaenda brändi, millega võistleb ta koguni võrdluses suurte korporatsioonidega. Seni on läinud edukalt. Ta lisas, et Prantsusmaal on koolkond purjetajaid, kes lausa elavad oma paadis, kuna muuks neil vara ja aega ei jäägi. "Selliseid hipi tüüpi natuurid, kellele ei loe kallid maasturid, nad võivad muus kontekstis elada üsnagi piiratult, kuid neil on kallis ja hea jaht. Ja see loeb!"
    KOMMENTAAR
    Martin Rääk, sõber ning soolopurjetaja:
    Tunnen Jaanust neli-viis aastat ja võib öelda, et need jooned, mis tal avalduvad purjetades, on selgelt näha ka ettevõtluses. Tal on kadestamistväärt omadus näha suuri asju ja tulevikku kohtades, millest teised kinnisilmi mööda liiguvad ja õlgu kehitavad. Ja kui peaks tekkima lootusetuse tunne, et miski on võimatu, suudab ta endas ja teistes tekitada  energia, mis kasvõi läbi tule ja vee tema ideed ellu äratab või siis järgmise soolopurjetamise võistluse finišini lennutab. Ja nii, et ta ise ja pere ning ka sõbrad sealjuures terveks jääksid. Mul on tunne, et just taolised väljakutsed süstivad temasse seda erutust, mis elu põnevaks ja täisväärtuslikuks teevad.
    Soolopurjetamine ookeanil nõuab ääretult suurt tahtejõudu. Sa pead ikka väga tahtma end pikaks ajaks üksinda ning eestlase jaoks lisask esialgu ka tundmatutes kohtades ja oludes pisikese paadiga ekstreemsetesse olukordadesse asetada. See tahe on eelduseks ja kui see on olemas, siis ka aega ja raha ning oskust kõiki neid muutujaid niimoodi organiseerida, et tahe ja toetavad inimesed ära ei kaoks. See kogemus on kõike seda väärt. Ma loodan ja usun, et soolopurjetamine muutub Eestis järjest populaarsemaks, sest huvilisi on tegelikult palju, ehkki mina olen hetkel peale Jaanuse ainus, kes selle alaga Eestis tegeleb.
    MIS ON MIS
    Ookeani soolopurjetamise võistluseid peetakse kestusega kahest päevast kuni kuu ajani, on ka nädalaseid. Need on erineva distantsiga 250 miilist kuni 4000 miilini. Kokku peetakse hooajal keskmiselt 7-8 võistlust. 
    Suurim soolopurjetamisvõistlus maailmas on Mini Transat 84 osavõtjaga. Üle aasta toimuvat regatti korraldatakse aastast 1977. 
    Transatile  kvalifitseerumine nõuab 1000-miilist üksi purjetamise kogemust, lisaks mitmeid sooloregattide läbimisi.
    Alused, millega võisteldakse, valmistatakse box-reegli järgi, kus põhiparameetriteks on pikkus 6,5 meetrit, laius 3 meetrit ja masti kõrgus 12 meetrit.
    Mini Transati võistlusvarustusse kuuluvad vaid GPS, autopiloot, VHF-raadio ilmateated ning isiklikud kogemused-teadmised, muid sidevahendeid merel soolosõidul kasutada ei ole lubatud.
    Paadi varustus koosneb minimaalsest vajalikust, kus sõidumugavus on allutatud kiirusele. Paadis puuduvad konkreetsed magamiskohad, WC-d asendab ämber ja köögi asemel on  priimus.
    Menüü avamerel:
    - 2x ööpäevas dehüdreeritud toit (tehakse sooja veega, kui võimalik)
    - kuivtoit (spetsiaalsed batoonid "nature addict")
    - toit tuubides "patonia"
    - magneesium + toidulisandid
    - ööpäevas 2-3 liitrit vett
    Magatakse ca 20-30 minutit iga 3-4h tagant.
    Autor: Kairi Oja, Kristi Malmberg
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.