Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maailma suurimad laevade surnuaiad

    Maailma suurimad laevade surnuaia pidajad on India ja Mauritaania - üks ametlikult, teine mitteametlikult, kirjutas 17. juunil ilmunud Äripäeva eriväljaanne Logistika.

    Möödunud aastal lammutati maailmas ametlikult 1119 laeva, millest kolmandik leidis oma otsa Indias. Kuid lisaks on maailmas veel piirkonnad, mille rannaaladele jäetakse vanad laevad lihtsalt mitteametlikult maha.
    Vanasti olid laevade surnuaiad seal, kuhu meresõidukid jäeti lihtsalt maha või õnnetuse tagajärjel muutus võimatuks nende liigutamine. Tänapäeva jäätmekäitlus ja keskkonnahoiu seadused ei luba prahti niisama vedelema jätta. Seetõttu nimetatakse surnuaedadeks ka laevade lammutamiskodasid.
    Ometi võib maailma eri paikades leida rannaalasid, kuhu koguneb mahajäetud meresõidukeid, kuid ametlikku demonteerimist neile ei järgne. Suurim taoline asub Aafrika läänerannikul Mauritaaniale kuuluval Nouadhibou poolsaarel. Praegu sama nime kandev, kuid varem tuntud kui Port-Étienne'i linna asutasid veidi enne Esimest Maailmasõda Prantsusmaa kaupmehed. Nagu sellistele läbisõidulinnadele kohane, puudusid seadused ning kõneleja oli raha.
    Meremehed mõistsid peagi, et kohalikud võimud pigistavad silma kinni keskkonna heaolu suhtes ning piisava tasu eest võis jätta oma veesõiduki sinna maha. Esimene seal viimse puhkepaiga leidnud laev oli Prantsuse kruiser Chasseloup-Laubat 1920. aastate alguses.
    Hiljem plaanis Mauritaania elavdada riigi merendust ning ostis üle maailma kokku odavaid, kohati juba mahakantuid meresõidukeid. Need osutusid ebaökonoomseteks ja kasutuskõlbmatuteks ning leidsid oma lõpu rannikuvetes. Ettevõtlikumad mauritaanlased kasutavad siiani võimalust, et laevafirmad maksavad neile väikest tasu lammutamise eest. Tegelikult roostetavad alused niisama soolases vees.
    Alates 1980. aastatest alates on vrakkide arv Mauritaania rannikul kõvasti kasvanud, ulatudes 300ni. Kuulsaim sealne laev on 2003. aasta 4. augustil madalikule sõitnud 400jalane United Malika. 17liikmeline meeskond päästeti, kuid alus on siiani kinni kiilunud.
    Mauritaaniale on tehtud mitmeid ettepanekuid abistamaks ranniku puhastamist laevavrakkidest, kuid siiani pole kokkulepeteni jõutud. Vaatamata kõigele on sellel koledal vaatepildil ka positiivne pool. Vrakid on soodsa elukeskkonna loonud kaladele, mistõttu kohalik kalatööstus areneb jõudsalt. Mingil määral saavad tööd ka kohalikud inimesed, kes koguvad vrakkidelt vähegi kasutamiskõlbulike osi - mootoreid, elektroonikat ja metalli. Seetõttu on toimivat koostööd poliitikute ja elanike vahel raske lõpetada.
    Eeskujulikud ei ole ka seaduslikud lammutuskojad. Paljud lammutuskodade omanikud, sealhulgas ka riiklikul tasandil, ei luba ajakirjanikke piirkonda pildistama ega filmima. Laevade lammutamine on väga ohtlik töö, sest palju leidub radioaktiivset materjali, toksilisi jäätmeid, eriti mürgiseid kemikaale ja naftat. Kõik see kokku avaldab otsest ohtu tööliste tervisele ning on samas sütikuga pomm keskkonnale.
    Suurimad laevade lammutajad on India, Hiina, Bangladesh ja Pakistan, kuhu jõuab 85% kõigist mahakantud alustest. 2013. aastal lõhuti 1119 laeva, mis on 16% vähem kui aasta tagasi.
    Ligi pool kogu lammutatavatest laevadest jõuab Khambati lahes asuvasse Alangi linna. Erinevalt teistest riikidest ei pööra India valitsus tähelepanu mere keskkonnasäästlikkusele. Alangist on saanud ametlik toksiliste jäätmete, radioaktiivsete elementide, mürgiste gaaside ja kasutuskõlbmatu nafta hoiupaik.
    Ametlik lammutustegevus algas seal 1983. aastal. Oma unikaalse asukoha, suurte tõusu- ja mõõnaperioodide, 15 kraadise kalde ning mudavaba põhja tõttu võivad seal kergelt randuda ükskõik millise suurusega laevad. Lisaks teeb odav tööjõud ning puuduv seadusandlus piirkonna ahvatlevaks kõikidele, kes soovivad vanadest laevadest lahti saada. Aastas lammutatakse Alangis rohkem kui sada vrakki.
    TOP Laevalammutuses hoiab esikohta India
    6 enim laevu lammutavat riiki2013 aasta1. India 347 laeva (31% maailmas ametlikult lammutatud laevadest)2. Hiina 239 (21%)3. Bangladesh 211 (19%)4. Türgi 136 (12%)5. Pakistan 104 (9%)6. Taani 19 (2%)
    5 enim lammutatud laevatüüpi2013 aasta1. Puistlastilaevad 387 laeva (35% maailmas ametlikult lammutatud laevadest)2. Üldkaubalaevad 245 (22%)3. Konteinerlaevad 180 (16%)4. Tankerid 164 (15%)5. Ro-ro laevad 39 (3%)Allikas: Robin des Bois
    Artikkel ilmus 17. juunil Äripäeva eriväljaandes Logistika.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.