Müüginumbrid rabavad tippe

16. juuli 2014, 00:00

Mõne erandiga pole investoreil, kes tänavu oma raha Euroopa suuremate autotöösturite aktsiatesse usaldasid, põhjust nuriseda. Neil päevil rekordiliste müüginumbritega üllatanud autotootjate kasvu on vedanud eeskätt suurem nõudlus Aasia autoturul.

Aktsiainvesteeringuna on end kõige paremini ära tasunud Prantsuse autotootjate aktsiad. Suurima tõusu on tänavu teinud mai lõpus börsilt ligemale 2 miljardit kaasanud PSA Peugeot Citro?n, kes on teatanud agressiivsest laienemisplaanist Hiina autoturul. Tänavu on ettevõtte aktsia Pariisi börsil teinud 42,45% hüppe.

Edukuselt teine investeering maailma autovalmistajatest on olnud Euroopa suuruselt kolmanda autotootja Renault’ aktsia, mille tootlus oli tänavu 18,84%. Renault’ a­utode müük kasvas esimese poolaastaga 4,7 protsenti. Müüki vedas säästuauto Dacia suurenenud nõudlus. “Esimesel poolaastal Lääne-Euroopas Dacia brändi tehtud tulemus oli selgelt tohutu üllatus,” kommenteeris Londonis paikneva ISI Groupi ­autotööstuse analüütik Arndt Ellinghorst Bloombergile.

Renault, mis omab 43% Jaapani autotootjast Nissan Motor, on sarnaselt mitmete rivaalidega võtnud suuna arenevatele turgudele, vähendamaks sõltuvust kahe kümnendi madalseisust ­aegamisi toibuvast  Euroopa autoturust.

Rekorditesadu Euroopas. Euroopa konkurendid prantslastele alla ei jää. Nii müüs Saksa autotootja BMW AG tänu Hiina suurele nõudlusele esimese poole aastaga rohkem autosid kui kunagi varem. Üleilmselt tarnis autotootja kokku 1,02 miljonit BMWd, Mini ja Rolls-Royce’i. Võrreldes möödunud aasta sama ajaga, vedas BMW 6,9% rohkem autosid. Eelmisel kuul tarniti 193 342 ­autot, mis on 4,8 protsenti rohkem kui eelmisel aastal samal ajal. Eriti suur oli müük Hiinas, kus esimese poole aastaga müüdi 23 protsenti rohkem autosid kui eelmise aasta samal ajal.

Hoolimata USA nõrkadest müüginumbritest kasvas juunis ka Euroopa suurima autotootja Volkswageni sõiduautode müük 1,1%, 514 900 ­autoni. Seda tänu suuremale nõudlusele Euroopas ja Aasias. Kuue kuu müügitarned kasvasid 3,8% võrra, 3,07 miljoni autoni. Saksa ettevõtte juhi Martin Winterkorni kinnitusel pole tarnenumber kunagi varem sellisele tasemele küündinud. Volkswagenile kuuluvad ka Audi, Seati ja Škoda kaubamärgid, mis toodavad ja müüvad autosid Hispaanias ning Lõuna- ja Ida-Euroopas. Samuti kuulub kontsernile Itaalia sportautode tootja Lamborghini.

Ka Saksa luksusautode tootja Audi teatas, et esimese poolaasta müük kasvas Hiina tarbimise kiiluvees 11,4 protsenti. Kuue kuuga müüdi rekordilised 869 350 autot, peamiselt tänu tugevale nõudlusele A3 mudeli järele. Varem on ­Audi teatanud rekordilistest poolaasta tulemustest Hiinas, mis on ühtlasi Audi suurim müügiturg.

Tugev nõudlus Aasiast paisutas ka Mercedese müüginumbrid möödunud kuul rekordkõrgustele, üle maailma kasvas müük 13%.

USA samuti tugev. USA autotootja Ford kasvatas juunis Hiina käibenumbreid 17 protsendi võrra ning poolaasta lõikes lausa 35%. Samuti loodab ettevõte tänavu Aasia turul veelgi jõulisemalt kanda kinnitada ja avada Hiinas kaheksa Lincolni brändi müüvat jaekauplust. Firma tugevuseks on seegi, et sõidukite tootmisel tehakse koostööd kohaliku ettevõtte Chongqing Changan Automobile’i ja Jiangling Motorsiga.

Põhjust kurta pole teiselgi suurel ookeanitagusel autotootjal General Motorsil, mille eelmise kuu müük kasvas mullusega võrreldes 1% võrra. Ettevõtte USA müügiosakonna asepresident Kurt McNeil teatas ametlikus teadaandes, et juuni oli väga tugev kuu ja esimese poolaasta jaemüügi tulemus on kuue aasta parim.

Lisaks General Motorsile ja Fordile ületasid oluliselt analüütikute ootusi ka Chrysler, Nissan ja Toyota.

Maailma automüük kasvutrendis. Kogu ­Euroopa automüük kasvas mais võrreldes mullusega 4,3%, see oli Bloombergi teatel järjest üheksas tõusukuu. Euroopa autotootjate assotsiatsiooni ACEA teatel  registreeriti mais 1,13 miljonit uut autot ja viie kuuga on sõidukite müük kasvanud 6,6 protsenti, 5,62 miljonile. 10 suurima autotootja seas tegid suuremaid tõusu Renault (18%), Volkswagen (9,5%) ja PSA Peu­geot Citro?n (4,2%). Ka globaalne autotoomine on alates sajandivahetusest tublisti kasvanud – vähem kui 15 aastaga on numbrid kahekordistunud.

Washingtonis asuva World Watch Institute’i teatel toodeti ainuüksi möödunud aastal 85 miljonit autot ja väikeveokit. See tähendab, et maailma teedel liikleb ühtekokku 1 miljard sõidukit. Suurim autotootja on Hiina, järgnevad USA ja Jaapan. IHS Automotive’i teadlased usuvad, et globaalne autotoodang ületab 2021. aastaks 100 miljoni piiri, pool kasvust tuleb Hiina turu suurenenud nõudlusest.

Paljulubavad osade tootjad. Autotootjate tõusude ja langustega on tihedalt seotud ka auto­osade tööstus ja varustajad. Autoosad võib jagada kahte põhikategooriasse: originaalseadmed ja järelturu osad. International Trade Administration (ITA) andmetel on USAs autoosade eksport küll tõusutrendis, küündides 1,92 miljardi dollarini, ent sektorit ohustab inimeste sissetulekute kasv.See tähendab, et vana auto parandamise asemel, soetatakse pigem uhiuus sõiduriist. Veebilehe Equities andmetel on see mõju siiski lühiajalised ja praegu on USA autoosade tööstus tugev. HIS Automotive prognoosi kohaselt on USA ­autode keskmine eluiga 11 aastat, 2018. aastaks ennustatakse keskmiseks elueaks juba 11,5 aastat.

Suurimad USA varuosadega tegelevad ettevõtted, nagu AutoZone, Advance Auto Parts, Pep Boys, ja O’Reilly Automotive, on suuremalt jaolt viimase poolaasta jooksul häid tulemusi näidanud. Nõnda on AutoZone poole aastaga tõusnud 13%, Advance Auto Parts 23% ja O’Reilly Automotive 21%. Ainsana on 10% langenud Pep Boys.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    15. July 2014, 21:24
    Otsi:

    Ava täpsem otsing