Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Puhkepäev. Varalahkunud avangardisti Andres Toltsi mälestusnäitus
Kunstihoone galeriis on avatud märtsis meie hulgast lahkunud eesti avangardkunstniku Andres Toltsi hilisloomingu näitus “Tasakaal”.
Tolts oli tuntud kui kontseptualistlik popkunstnik. Ta alustas õpinguid disainierialal nagu paljud teised tema põlvkonnakaaslased. Disaini õppekava oli vabam ja võimaldas rohkem eksperimenteerimist kui tollane maalikunsti osakond, mis noortele vihastele meestele pinget ei pakkunud.
Warholi supipurkidest kaasaegse maastikumaalini. 1969. aastal lõi seesama noorte tudengite grupp disaini ja arhitektuuri õppivaid ärksamaid päid rühmituse SOUP’69, mille nimi tulenes popkunsti supertähe Andy Warholi tuntud teosest Campelli supipurkidest.
Kõigi SOUPi liikmete käekiri oli üksteisest erinev, kuigi enamik neist huvitus urbanismi ja tehiskeskkonna temaatikast, nagu Toltski oma varases loomingus. Suurem osa Toltsi hilisemast loomingust võiks aga kirjeldada kui kontseptuaalset maastikumaali või vaikelu. Geomeetriliselt täpsed ja peamiselt abstrahheeritud teaduslikel tabelitel põhinevad maalid-kollaažid keerlevad enamasti looduse, väärtushinnangute ja urbanistlike teemade ümber.
Joonlaua ja nurklauaga maalitud loodus. Esmapilgul tundub, et Tolts käsitleb loodust samasuguse kirgliku joonlaua täpsusega nagu teadlased. Ometi võib 1996. ja 1997. aastal valminud kaheosalisest sarjast “Tasakaal” välja lugeda püüdu kirjeldada loodusele omast eneseregulatsiooni. Maalitud taustale on koondatud nii looduspilte kui ka abstraktseid märgiseid ning teatud mööndustega võib sellest diptühhonist välja lugeda naiseliku ja meheliku alge kujutamist. Kui ühel maalil tungib terav koonusekujuline kujund läbi punase pinnase kaugusse ulatuva veepiirini, siis teise maali kunstlik maastik on rahulikum, kujutades vaadet loodusesse läbi võrdhaarse kolmnurga. Tolts, muide, ei salli ümaraid vorme. Neid näeb tema maalidel üliharva.
Mis on kullakangi hind? Kümme aastat hiljem on Toltsi vahendid muutunud veelgi napimaks. Ta on ära jätnud maalitud tausta. Bioloogia ja geograafia õpikute taolisi tabeleid maalib ta nüüd üleni neutraalsele valgele pinnale.
2009. aastast pärineb Toltsi hilisloomingu ilmselt kõige mõjukam seeria kullakangidest. Ideeliselt mõjutatud eespool mainitud “Tasakaalu” seeriast, kujutavad needki maalid üpris otsekoheselt otsinguid tasakaalu järele. Kuid veelgi enam on need otsingud väärtushinnangute järele, mis on nii poliitiliste kui ka sotsiaalsete alatoonidega.
Maalidel mõõdab kullakang erinevate asjade väärtust, näiteks toitu ja päiksevalgust. Mis kaalub mille üle, sellele Tolts omapoolset vastust ei anna.
Näitus
Andres Toltsi mälestusnäitus “Tasakaal”
Tallinna Kunstihoone galeriisNäitus on avatud kuni 3. augustini