Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saksa odavate aktsiate tume tulevik
Mullu sügisel kirjutas Äripäev kuuest odavast Saksa aktsiast. Tänaseks on aktsiad kallinenud ja ettevõtete tulevikule heidab varju pinged poliitikas ja majanduse jahenemine.
Saksa majanduse tänavust oodatavat 2%-list kasvutempot saab heaks näitajaks pidada vaid Euroopa üldise majandusliku jahenemise kontekstis. Samal ajal liigub sarnaselt teistelegi maailma börsidele tõusvas joones Saksa börsiindeks DAX, mis saavutas 3. juulil oma kõigi aegade tipptaseme 10029,43 punkti.
See teeb aastaseks tõusnud üle 20% ja ületab pea kolmekordselt 2009. aasta märtsikuist taset. Indeks hakkas aga kohe langema pärast seda, kui Saksamaa statistikaamet teatas juuli alguses oodatust nõrgemast tööstustoodangust ja tehaste tellimuste langusest. Järsu kukkumise tegi indeks ka eelmise nädala lõpus.
Möödunud sügisel kirjutas Äripäev kuuest Saksa 30-pealisse DAX börsiindeksisse kuuluvast aktsiast, mis olid silmapaistvalt odavad ehk mille P/E- suhe jäi alla 10. Tänaseks on see näitaja kahe aktsia puhul tõusnud kõrgemale ja ülejäänute omad kerkinud kümne lähedale.
Toona soovitasid analüütikud müüa väetisetootja K+S aktsiat ja langusruumi nähti ka autotootja Daimleri aktsiale. Teiste aktsiate suhtes olid analüütikute väljavaated positiivsed. Juuli alguses sai tõdeda, et alates möödunud sügisest oli tõusnud kõikide vaatluse all olnud ettevõtete aktsia hind. Kuu lõpp viis aga nii mõnegi populaarse aktsia aastase tootluse miinusesse.
Väetisetootja olukord veelgi halvem
Nüüd on aastases võrdluses väetisetootja K+S aktsia ainus, mis on aastaga näidanud head tõusu. Nimelt tõusis hind möödunud suvest koguni 19,89%. Siiani peamiselt kaaliumkarbonaadi ehk potase tootmisele keskendunud ettevõte teatas tänavu juuli alguses, et alustab Kanadas 4 miljardi dollari eest kaevanduse arendamist, millest saab firma ajaloo suurim investeering. Ettevõtte juht Norbert Steiner märkis, et firma soolaüksuse kasumit kavatsetakse 2020. aastaks kahekordistada 250 miljonile eurole. Lisaks kavatsetakse kasvatada müüki kõrgema kasumimarginaaliga väetiste puhul.
Tänavu aga kärpis K+S aastaseid dividende 82% võrra ja müüs mullu detsembris 1 miljardi euro eest võlakirju, et rahastada oma kaevandusi. Mõned investorid teatasid, et soovivad kaevandamisprojekti katkestamist kohe pärast seda, kui sektori kartell lagunes ja potase hinnad kukkusid ühe päeva jooksul 24%. Ka hetkel ei näe Bloombergi poolt valitud analüütikud firma aktsiale märgatavat hinnatõusu.
Indeksi veduriks endiselt autotootjad
Välisanalüütikute sõnul veavad DAX indeksit endiselt autotootjad, kellele prognoositakse säravat tulevikku. Nii BMW kui ka Volkswagen on viimase viie aasta jooksul olnud DAXi viie parima esineja seas. Indeksi kõige paremate tulemustega ettevõte Continental valmistab aga autotööstusele erinevaid osasid.
Volkswagen teatas hiljuti, et investeerib 2 miljardit eurot kahe uue tehase ehitusse Hiinas. Ettevõtte juhi Martin Winterkorni sõnul on Hiinast saanud firma jaoks suurim ja kõige olulisem turg ja sealse nõudluse rahuldamiseks tuleb ka investeeringuid teha. Lisaks on Volkswagenil plaan võtta 2018. aastaks üle seni Toyota Motorile kuuluv maailma suurima autotootja koht. Need ambitsioonid peavad aga veidi ootama, sest viimases kvartaliaruandes teatas Winterkorn, et kavatseb rõhuda hoopis kasumlikkuse kasvatamisele. Aktsia brutodividenditootlus on 2,35% ja omakapitali tootlus vaid 11,43%. Suurim tõusupotentsiaal on Lufthansa aktsial.
Kuuest valitud aktsiast tasub endiselt vältida väetisetootja K+S oma, mida soovitab müüa ülekaalukalt kõige enam analüütikuid ehk 37,8%. Samas tuleb märkida, et ettevõtte väljavaated on poole aasta jooksul veidi paranenud ning aktsia hind tõusnud. 17,1% analüütikutest on müügisoovituse andnud ka kindlustusseltsile Münchener Rückversicherungs AG, mille omakapitali tootlus on hetkel 11,8% ja dividenditootlus 4,5%. Kuigi autotooja Daimleri aktsia hind on aastaga tõusnud 16,34%, siis näevad analüütikud sellegi aktsia puhul tõusuruumi. Firma omakapitali tootlus on 15,59% ja dividenditootlus 1,12%.
Majanduse jahenemine teeb muret
Saksa ettevõtetele on hakanud mõju avaldama asjaolu, et Euroopa senise majandusveduri hoog raugeb sarnaselt teistele. Juuli alguses nii tehaste tellimuste languse kui oodatust nõrgema tööstustoodanguga üllatanud Saksamaa maikuu eksport ja import kukkusid analüütikute ootustest oluliselt enam.
Riikliku statistikaameti andmetel vähenes sesoonselt korrigeeritud eksport mais 1,1 protsenti, samal ajal kui import langes 3,4 protsenti, mis on kõige järsem igakuine langus alates 2012. aasta novembrist. Reutersi küsitletud majandusteadlased ootasid keskmiselt ekspordi languseks 0,3% ja impordi kasvuks 0,5%.
Sarnaselt mullusele, on ka tänavu jäänud Saksamaa eksport nõrgaks, langedes kolmel kuul viiest, pärssides nõnda majanduskasvu ja suurendades riigi sõltuvust impordist. Senine sisenõudlus ja tugev tööturg vedasid Saksa majanduse 0,8%-list kasvu aasta esimese kolme kuu jooksul, mis on kolme aasta kiireim tempo. Valitsus prognoosib aastaseks kasvuks tervikuna 1,8%.
Kõige enam tõusupotentsiaali nähakse Lufthansa aktsial Soovitused %* Hind EURAastane hinnatõusTuruväärtus mld EURP/EOstaHoiaMüüTõusupotenstiaal% **Volkswagen174,55-4,7581,198,66136,62,426,2Allianz SE124,98,1456,229,596923,87,114,3Lufthansa13,275-13,44613,7130,363,66,129,5K+S22,99519,894,2912,1924,337,837,88,8Münchener Rück158,87,626,888,4726,856,117,14Daimler61,8816,3464,159,7263,627,39,124,5* Bloombergi kogutud analüütikute soovitused** Tõusupotentsiaal = analüütikute aktsia hinnasiht / aktsia hindAllikas: Bloomberg
Kõige enam tõusupotentsiaali nähakse Lufthansa aktsial Hind EURAastane tõusVäärtus mld EURP/ETõusupotenstiaal%*Lufthansa13,275-13,44613,7129,5Volkswagen174,55-4,7581,198,626,2Daimler61,8816,3464,159,7224,5Allianz SE124,98,1456,229,5914,3K+S22,99519,894,2912,198,8Münchener Rück158,87,626,888,474*Tõusupotentsiaal = analüütikute aktsia hinnasiht / aktsia hindAllikas: Bloomberg
Autor: Birjo Must, Harry Tuul
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.