• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maksutõus räsib Jaapani majandust

    Jaapani majandus nullib teises kvartalis tõenäoliselt kogu aasta alguses saavutatud edumaa, kuna aprillikuine tarbimismaksu tõus andis taastumisele tugeva hoobi.

    Aasia suuruselt teise majandusriigi SKP kahaneb teises kvartalis Reutersi analüütikute hinnangul 7,1% võrreldes esimese kvartaliga, mil majandus näitas 6,7%-list tõusu. Ametlikud andmed avaldatakse sel kolmapäeval.
    “Aprilli alguses kehtima hakanud tarbimismaksu tõusul on laiapõhjaline mõju nõudlusele ning oodatakse, et tarbimine, elamuehituseks tehtavad investeeringud ning kapitalikulutused kukuvad järsult,” ütles Credit Agricole ökonomist Yoshiro Sato.
    “Seega on ilmselge, et majandus tõmbub kokku pärast jõulist kasvu, mis saavutati tänu nõudluse kasvule,” lisas Sato. Aprillis tõstis Jaapan oma tarbimismaksu 5%-lt 8%-le, mis oli esimene maksutõus pärast 17 aastat. See on osa valitsuse pingutustest ohjeldada kasvavat riigivõlga. Kui Jaapan tõstis viimati 1997. aastal  müügimaksu 3%-lt 5%-le, siis pöördus majandus õige pea langusesse.
    Oodatust rängemad tagajärjed. Hiljutised majandusandmed näitavad, et maksutõusul võivad olla palju tõsisemad tagajärjed, kui prognoositi. Näiteks kukkus juunis Jaapani tööstustoodang 3,3%, mis on kiireim tempo alates 2001. aastal toimunud tsunami katastroofist.
    Langus on mõjunud ka Jaapani börsi võrdlusindeksile Nikkei 225, mis kukkus reedel alla 15 000 punkti. Välisinvestorid on riigi majandusnäitajate suhtes muutunud vägagi ettevaatlikuks.
    Kuigi teise kvartali tulemused on peaaegu kindlalt masendavad, siis soovitavad ökonomistid keskenduda sellele, kas riigi majandus saab kolmandas kvartalis uuesti jalad alla.
    Möödunud kuul kärpis Jaapani keskpank majanduse kasvuprognoosi tänavuseks aastaks ­1%-le, kuid hoidis 2015. ja 2016. aasta prognoosid vastavalt 1,9% ja 2,1%.
    See, kas valitsus tõstab tarbimismaksu edaspidi veel 10%-le, sõltub juba suvekuude majandustulemustest.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Tarmo Ulla: kui kukud, tõuse ja proovi uuesti!
Arvamuskonkursi Eduka Eesti toetaja, Swedbank Eesti juhatuse liige, eraisikute panganduse juht Tarmo Ulla teeb üleskutse panustada konkursile ideedega, mis aitavad suunata meie noori rohkem tegelema huviharidusega, et väärtustada meeskonnatööd.
Arvamuskonkursi Eduka Eesti toetaja, Swedbank Eesti juhatuse liige, eraisikute panganduse juht Tarmo Ulla teeb üleskutse panustada konkursile ideedega, mis aitavad suunata meie noori rohkem tegelema huviharidusega, et väärtustada meeskonnatööd.
Meta jääb vähemalt Nasdaqil esialgu Facebookiks edasi
Nime Meta Platformsiks vahetanud Facebook kaupleb veel mõnda aega Nasdaqi börsil vana sümboli FB all.
Nime Meta Platformsiks vahetanud Facebook kaupleb veel mõnda aega Nasdaqi börsil vana sümboli FB all.
Põllumajandustootjate TOP: olukord on pinev, aga samas ka põnev
Tänavuse Põllumajandustootjate TOPi võitnud teraviljatootja Aru Põllumajanduse OÜ arendusjuhi Karl Lindami sõnul on olukord põllumajandussektoris pinev, ent samas ka põnev.
Tänavuse Põllumajandustootjate TOPi võitnud teraviljatootja Aru Põllumajanduse OÜ arendusjuhi Karl Lindami sõnul on olukord põllumajandussektoris pinev, ent samas ka põnev.
Digi-Eesti lööb Dubai Expol laineid burgeriga
Dubai maailmanäitusele Expo 2020 läks iga riik oma looga. Eesti sõnum on olla maailma kõige edasijõudnum digiühiskond, kuid muljet avaldab ka eestlaste burger.
Dubai maailmanäitusele Expo 2020 läks iga riik oma looga. Eesti sõnum on olla maailma kõige edasijõudnum digiühiskond, kuid muljet avaldab ka eestlaste burger.