• Jaga lugu:

    Algajal ettevõtjal hüppelaudu jätkub

    Unistus oma ideevälgatus ettevõtteks arendada ei pea jääma vaid aruteluks sõprade ringis, tuleb julgus kokku võtta ning osaleda uute teadmiste ja kogemuste saamiseks mõnes ettevõtlusprogrammis.

    Hea näide on tööjõudu vahendav interneti­platvorm GoWorkaBit. Mullu oktoobris oli see veel mõttealge, aga arendusnädalavahetus Garage48 raamistas selle edasise eduloo. Tiimi liige Kei Karl­son räägib praegusest seisust: “Lähim edasine plaan on järgmise kolme kuu jooksul alustada teenuse pakkumisega Soomes ja seejärel Lätis ja Leedus. Ettevalmistused selleks on tehtud ja töö käib 24/7.”
    Eestis käib töö ka sel suunal, et noored juba varasest east ettevõtlusega sina peale saaks. Sügisel alustab viiendat hooaega Eesti Energia korraldatav konkurss ja arendusprogramm ENTRUM, mis suunatud 13–19aastastele aktiivsetele noortele. Igal aastal osaleb seal sadu noori, kes mentorite käe all end karmis konkurentsis kehtestama õpivad.
    Loomulikult pole sellised väljakutsed edu pant. Näiteks võitis tunamullu Eesti suurima ettevõtluskonkursi Ajujaht meeskond, kes lõi kolmerattalise tõukeratta Raybike. Saadi palju meediatähelepanu ning auhinnaks 20 000 eurot. Paraku ei õnnestunud neil rattaturul kanda kinnitada, praeguseks on müüdud vaid veidi üle 100 ratta. Alla pole nad siiski andnud ning üritavad nüüd enda turundustegevusi parandada.
    1. Garage48: kahe ööpäevaga ideest tooteni
    Garage48 idee on lihtne – iduettevõtjad peavad 48 tunni jooksul oma idee müügikõlblikuks tegema. Ürituse projektijuht Maarika Susi ütleb, et valitakse küll võitja, aga nad rõhutavad alati, et võit pole esmatähtis. “Garage48 üritustel võidavad need meeskonnad, kes saavad valmis oma reaalselt töötava prototüübi, suhtlevad ja jagavad teadmisi teiste osalejatega ning soovi ja motivatsiooni korral jätkavad oma projektiga ka peale Garage48 arendusnädalavahetust. Võistluse jooksul motiveerime osalejaid erinevate auhindadega.”
    Arendusnädalavahetustel on erinevad fookused. “Näiteks on meie järgmine üritus suunatud naiste motiveerimisele osalemaks IT-valdkonna üritustel,” märgib Susi. See toimub 10.–12. oktoobril Tartu Ülikooli Pärnu Kolledžis. Osalejatele piiranguid pole, oodatud on nii professionaalid kui ka näiteks tudengid. Osalustasu varieerub vastavalt üritusele 20–25 euro vahel.
    Tunni jooksul valmis esimene versioon
    GoWorkaBit (GWB) on kiire tööjõu rendi platvorm neile, kes soovivad oma põhitegemiste kõrvalt aeg-ajalt lühiajaliste tööotsadega lisaraha teenida. Üks asutajaid Kei Karlson märgib, et GWB sai alguse Garage48st eelmise aasta oktoobris.
    “48 tunni jooksul valmis esimene GWB versioon, kuhu oli võimalik sisestada pakutav tööots ja saata teade meie esimesele 100 kasutajale, kes said sellele kandideerida. Pühapäeval tehtud n-ö külmadest kõnedest saime kokkuleppe 3 ettevõttega, kes olid valmis osalema pilootprojektis,” kirjeldab Karlson asjade käiku.
    Ta lisab, et GWB andis alguseks kõik vajaliku, alates tiimist ja lõpetades võimalusega Ajujahil parimatega konkureerida. “Lisaks muidugi palju väga kasulikke kontakte ja tunde, et alati on keegi, kellelt nõu ja abi paluda.” Praeguseks on nende rakendusega liitunud rohkem kui 15 000 inimest Eestis, kes tahavad paindlikult tööd teha, ja 400 ettevõtet, kes vajavad aeg-ajalt lisatööjõudu lühikeseks ajaks. Nad kavatsevad ka välismaale laieneda.
    2. Entrum tegeleb tulevaste ettevõtjatega
    2010. aastast korraldatakse Eesti Energia eestvedamisel koolinoorte ettevõtlikkusideede konkurssi ja arenguprogrammi ENTRUM, mis suunatud 13–19aastastele.
    ENTRUMi eesmärk on kasvatada noortes ettevõtlikku meelt. Samuti innustada neid ise oma elu juhtima, pakkudes neile seejuures toetavat mentorprogrammi, kaasates sellesse ka ettevõtlusinkubaatoreid, regionaalseid arenduskeskusi ja kohalikke omavalitsusi.
    Eesti Energia juhatuse esimehe Sandor Liive sõnul on ENTRUMi idee lihtne: “Soovime julgustada noori võtma asju ette, et ise oma elu juhtida. Julgen öelda, et ENTRUMi noored on need, kes juba täna ja lähitulevikus aitavad Eesti elu edasi viia.”
    Noori innustavad mentorid erinevatest ettevõtlusvaldkondadest nagu IKT ja inseneeria, loomemajandus, sotsiaalne ettevõtlus ja teenuste majandus. Programm on igal õppeaastal keskendunud eri piirkondadele.
    Sügisel on Ida- ja Lääne-Virumaa kord. ENTRUM stardib Jõhvis toimuva avasõuga oktoobris, millest saavad osa võtta 400 kiiremat koolinoort. Osavõtutasu pole.
    Tulu suunati heategevusse
    Kolmel Haapsalu koolinoorel tärkas mõte korraldada Haapsalus muinasjutufestival lastega peredele. Neli kuud osaleti ENTRUMi programmis. Juuni lõpuks sai festival “Elas kord…” Haapsalu piiskopilinnuses teoks.
    “Jäime 1000 euroga plussi, see läks Haapsalu Neuroloogilisele Rehabilitatsioonikeskusele,” räägib tiimi liige Berta Valdma. Lugesite õigesti, raha suunati  heategevusse. “Meil vedas, et mentoriks saime Meeli Pärna. Ta on tegelenud erinevate ürituste korraldamisega ning andis head nõu. Kui väsinud olime, siis ikka ütles ka – pole siin midagi, teete lõpuni,” lausub Valdma ja lisab, et kasulik oli ka äriplaani kirjutamine, seda oskust saab rakendada ka tulevikus.
    Kas lähiaastatel veel mõni festival korraldatakse, Valdma praegu pead ei anna. Tema nägemuse kohaselt võiks festivali korraldamise teatepulga järgmisel suvel üle võtta nooremad koolikaaslased.
    Oma ideele said ENTRUMi kaudu tuule tiibadesse veel viis tegusat Haapsalu noort. Innovatsioonikeskusest Innokas said nad teada, et puulaevaseltsil Vikan on paadid, mida nad oleks nõus noortele rentima. Madala põhjaga lootsikud ehk ruubad tundusid noortele põneva väljakutsena – miks mitte nendega matku korralda. Et koolis tutvustati mullu ka ENTRUMi programmi, siis nii end sinna oma ideega kirja pandi.
    Tiimi liige Britta Sool ütleb, et programmi käigus õpiti, kuidas oma äritegevust planeerida. “Saime targemaks mitmetes majanduslikes valdkondades, nagu näiteks kulud, tulud, maksud ja turundus.”
    Praeguseks on jõutud nii kaugele, et renditakse ise aktiivselt ruupasid välja, lisaks on toimunud ka mõned pikemad matkad Haapsalu lahel. Klientideks on enamasti eestlased, ent tee nende juurde on leidnud ka turistid.
    “Arendame edasi erinevaid matkapakette, näiteks kalastuspakett, pruudiröövipakett, romantikapakett ja paljud teised,” märgib Sool, lisades, et laienemismõtteid hetkel pole, sest nõudlus ning jõudlus on tasakaalus. “Sihid järgmisteks aastateks on veelgi aktiivsem äritegevus, jätkusuutlikkus ja regulaarselt toimuvad matkad lisaks ruupade rendile. Kindlasti lisame oma tiimi ka uusi liikmeid.”
    3. Ärimentorprogramm: midagi ambitsioonikatele alustajatele
    EASi ärimentorprogramm on alustavate ettevõtjate toetamiseks mõeldud üheaastane arenguprogramm. EASi kõneisik Karina Loi ütleb, et programmi korraldavad nad juba ligi 10 aastat. “Programm on osutunud populaarseks ja tahtjaid on alati rohkem, kui programmi vastu võtta on võimalik,” märgib ta.
    Oodatakse ambitsioonikaid alustavaid ettevõtjaid, kelle ettevõte on tegutsenud soovitavalt 1–3 aastat. Kandideerimisel on eelistatud kasvupotentsiaaliga ettevõtjad, kes planeerivad eksporti, tegelevad tootearendusega või on innovaatilise ärimudeliga. Aastas pääseb programmi umbes 30 kandideerijat.
    Ärimentorprogrammi raames saab alustav ettevõtja (mentii) pidada nõu kogenud ettevõtjaga (mentoriga), osaleda ettevõtlusalastel koolitustel, samuti laiendada oma kontaktvõrgustikku. Programm on osalejatele tasuta ja selle raames ei saa taotleda rahalist toetust. Programm alustab uut hooaega sügisel ning kandideerida saab kuni 24. oktoobrini.
    Ikka edasi, ei sammukestki tagasi
    Ärinõustamisega tegeleva Cleverise OÜ juht Klaire Kuusk ütleb, et igal heal asjal on oma aega ja koht. Ta oli just palgatööst loobunud ning otsis äri alustamiseks võimalikke koostööpartnereid. “Kogu EASi mentorprogramm tervikuna, nii praktilised koolitused, vestlused suure kogemustepagasiga ja inspireeriva mentoriga kui ka kohtumised teiste samade murede ja rõõmudega äri alustanud ettevõtjatega, on aidanud mul paremini seada eesmärke ja mis kõige tähtsam, neid ellu viia,” sõnas ta ja lisas: “Praeguseks olen teenusega turul ja ikka edasi, ei sammukestki tagasi!”
    4. Inkubaator ootab ettevõtteid, kel siht kasvada
    Tallinna ettevõtlusinkubaatorite inkubatsiooniprogrammiga on oodatud liituma ettevõtted, kel on soov areneda ja jõuda uutele turgudele.
    Inkubatsioonist saavad kõige enam kasu kasvuettevõtted. Kasvukliendiks peetakse ettevõtet, mille käivitamisel on teise tegevusaasta müügitulu vähemalt 200 000 eurot, sealhulgas ekspordi osakaal vähemalt 25 protsenti.
    Loomevallas oodatakse liituma meeskondi, kes tegelevad eelkõige arhitektuuri, moe-, graafilise või tootedisaini või audiovisuaalse sisu loomise ja tootmisega. Liitunud ettevõtted saavad läbida individuaalse arenguprogrammi, mis kestab 24–36 kuud. Programm jaguneb kuuekuulisteks osadeks, mis lõpevad saavutatu üle vaatamise ja edasise sihi seadmisega. Kaheksa tegevusaasta jooksul on programmis osalenud 170 ettevõtet. Teenustasu algab 35 eurost kuus (lisandub käibemaks).
    Disainerid kohanduvad ärimaailmaga
    Tallinna Ettevõtlusinkubaatoriga liitus kevadel disainerite Merily Leisi ja Paula Pärnaste moebränd SWÄRK. Neidudel jätkub loomeoskust kuhjaga, kuid nad tahtsid ka ärimaailmas oskusi omandada. “Oleme eelkõige kaks disainerit, kellel on palju ideid ja tahet. Aga meil puuduvad vastavad teadmised ja kogemused, et ettevõtet arendada selles suunas, kuhu me soovime. Inkubaator oma ägeda keskkonnaga, on täpselt see koht, kus kasvada,” kirjeldab Leis praeguseks kogetut.
    5. Ajujahi uue hooaja esimesed tublimad teada
    Eesti suurim ettevõtluskonkurss Ajujaht on avatud nii suurtele kui ka väikestele äriideedele. Nii neile, mis hakkavad juba äriplaani kuju võtma, kui ka neile, mis alles algstaadiumis. Konkursi auhinnafond 50 000 eurot jaguneb esikolmiku, publiku lemmiku auhinna ning eripreemiate vahel. Lisaks saavad finaali pääsenud meeskonnad oma idee arendamiseks enne finaali arendusraha.
    Ajujahi järgmine hooaeg algab sügisel  ja lõpeb kevadel 2015. Sel korral sai ideid esitada juba kevadel. EASi pressiesindaja Karina Loi ütleb, et kevadel laekus 30 ideed, millest 10 pääsesid sügisel toimuvale 100 idee võistlusele. Lisaks on edasipääs kindlustatud seitsmele tiimile, kes edukalt sarnastel võistlustel osalenud.
    Lisainfo: www.ajujaht.ee
    Võit ei taga kohest edu
    Ajujahi võitis tänavu puidu mõõtmise rakendus Timber Dia­meter, publiku lemmiku tiitli sai takso tellimise äpp Taxify. Viimane on juba telefonikasutajate seas ka väga populaarne. Kui pealinnas taksot vaja, on sellest palju abi.
    Samas kolmerattalise tõukeratta Raybike’i näide tõestab, et pelgalt konkurssivõidust edu tagamiseks ei piisa. 2012. aastal võideti ning saadi idee edasiarendamiseks 20 000 eurot. Üks idee autoreid Märt Pikkani sõnab: “Oleme samas seisus kui Ajujahi lõpus. Ei saa öelda, et võistlusest kasu polnud, aga see hoidis ka asju elus, pärast selle lõppu kadus pinge ära.”
    Pikkani selgitab, et sel turul on keeruline pildil olla. Spordipoed on tõukerattaid täis ning nende toode on tavalistest kaherattalistest kallim. “Barjäärid on suured, aga üritame neid ületada. Kadunud pole me kuskile, võtsime just turundusinimese tööle. Paari aasta jooksul on müüdud veidi üle saja ratta.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Rasmus Pikkani: ärme investeeri nii, nagu homset ei oleks
Jätkusuutlikule investeerimisele ja pensionifondidele mõtlevad inimesed peaksid lähtuma ennekõike soovist aidata luua endale ning oma järeltulijatele paremat tulevikku, mitte üksnes ahvatlusest haarata kinni järjekordsest uuest ja tulusast investeerimistrendist, kirjutab Luminori Baltikumi pensioniüksuse juht Rasmus Pikkani.
Jätkusuutlikule investeerimisele ja pensionifondidele mõtlevad inimesed peaksid lähtuma ennekõike soovist aidata luua endale ning oma järeltulijatele paremat tulevikku, mitte üksnes ahvatlusest haarata kinni järjekordsest uuest ja tulusast investeerimistrendist, kirjutab Luminori Baltikumi pensioniüksuse juht Rasmus Pikkani.
Tulemuste ootus keris indekseid ülespoole
USA peamised indeksid lõpetasid päeva kergelt rohelises, kui investorid ootavad suure huviga suurte tehnoloogiaettevõtete teise kvartali tulemusi ning Föderaalreservi kohtumist, vahendab Bloomberg.
USA peamised indeksid lõpetasid päeva kergelt rohelises, kui investorid ootavad suure huviga suurte tehnoloogiaettevõtete teise kvartali tulemusi ning Föderaalreservi kohtumist, vahendab Bloomberg.
Raadiohommikus: Tesla teise kvartali tulemustest, Ööd Mirror Houses investeeringust ja e-kaubanduse rekordaastast
Peegelmaju tootev Ööd Grupp sai investeeringu rahvusvahelisest investeerimisfirmalt BBox, et oma tegevust laiendada. Stuudios on külas Öödi üks asutajatest Andreas Tiik, räägime temaga ettevõtte tulevikuplaanidest.
Peegelmaju tootev Ööd Grupp sai investeeringu rahvusvahelisest investeerimisfirmalt BBox, et oma tegevust laiendada. Stuudios on külas Öödi üks asutajatest Andreas Tiik, räägime temaga ettevõtte tulevikuplaanidest.
Nädala raadiohitid: edukate naiste õppetunnid ja muudatused ühisrahastuses
Eestis paljude investorite seas menukad ühisrahastusportaalid peavad selle aasta novembriks oma tegevust põhjalikult muutma. Äripäeva raadio selle nädala ühest kõige kuulatumast saatest saab teada, mis muutusi ühisrahastusportaale ees ootab ja kuidas need muudatused turgu mõjutavad.
Eestis paljude investorite seas menukad ühisrahastusportaalid peavad selle aasta novembriks oma tegevust põhjalikult muutma. Äripäeva raadio selle nädala ühest kõige kuulatumast saatest saab teada, mis muutusi ühisrahastusportaale ees ootab ja kuidas need muudatused turgu mõjutavad.