Varastas end Hiinas esimeseks

Fredy-Edwin Esse, California, Harry Tuul 13. august 2014, 18:04

Xiaomi on meeletu edulooga verinoor firma, mis oma koduturul Hiinas on saavutanud enneolematu edu ja tõmmanud mütsi üle silmade kõigil seal tegutsevatel telefonitootjatel.

Kõigest nelja lühikese aastaga on Xiaomi vallutanud maailma suurima nutitelefonide turu ning tõusnud üheks kuumimaks tehnoloogiafirmaks maailmas. Kui ma aasta tagasi Xiaomist Äripäeva veergudel kirjutasin, oli firma Hiina nutitelefonide turul äsja möödunud Apple'ist, kuid omas vaid 5% turuosa. Kõrgelt lennanud firmale ei osanud isegi veel siis keegi sellist edu prognoosida.

Uuringufirma Canalys andmeil tõusis "väike riis" teises kvartalis Hiina suurimaks nutitelefonide tarnijaks, hõivates 14% turust ning möödus Samsungist, kellele kuulus 12%. Pole enam kahtlust, et Xiaomi näol on nüüd tegu väga tõsise tegijaga, kes on valmis vallutama maailma.

Siin peab aga arvesse võtma, et Hiinas saavutatud edu on tulnud teadliku, kuid ebaeetilise tegevuse tulemusel, mida suures osas muus maailmas ei saa rakendada. Firma on "ammutanud" inspiratsiooni paljudelt tehnoloogiafirmadelt, kuid sarnasused Apple'iga on lihtsalt pahviks löövad.

Kopeerib Apple'it.

Alustame firma asutajast ning tegevjuhist Lei Junist. Augusti alguses avalikustas musta särki ja siniseid teksasid kandev Lei Jun firma värske lipulaeva Mi 4. Oma presentatsiooni ajal rääkis ta mitmel korral Apple'ist ning tunnistas, et nad pöördusid iPhone'i allhankijate poole, et teada saada, mida nad Xiaomile saaksid valmistada.

Kõige lõpus avalikustati üks slaid, kus oli kirjas "one more thing…" - Apple'i ning eelkõige Steve Jobsi üks kuulsamaid tunnuseid. 95minutilise presentatsiooni jooksul oli see ainus ingliskeelne slaid. Mõistagi pole läänemaailmas need "sarnasused" kaduma läinud. Businessweeki sõnul on Mi 4 "iPhone'i-pärane nutitelefon". Eelmisel aastal nimetas New York Times Lei Juni Steve Jobsi imitatsiooniks.

Heites pilgu Xiaomi seadmetele, pole kopeerimises isegi mitte mingit kahtlust ning iga huviline saab lihtsa guugeldamisega selles veenduda. Mi 4 on neil seni kõige õnnestunum iPhone'i koopia. Nende voogedastuse seade on kahtlaselt sarnane Apple TV-le. Tahvelarvuti MiPad on sümbioos iPad minist ja iPhone 5C-st. Xiaomi Mi Router Mini näeb välja täpselt nagu Apple Magic Trackpad. Mi Power Bank on jultunud koopia iPod minist. Kuid kõik selle trumpab üle nende eelmise lipulaeva telefoni Mi 3 tootelehel olnud pildid, kus kaameraobjektiivil oli selgelt Apple Aperture logo, ilma naljata.

Lisaks on üle võetud Apple'ilt n-ö kunstliku defitsiidi tekitamine, kuid see on viidud lausa kliente narriva ekstreemsuseni. Erinevalt teistest suurtest telefonitootjatest ei tooda Xiaomi valmis suurt laovaru telefone, vaid paljudel juhtudel laseb müüki vaid 5000 telefoni. Augusti alguses Indias müüdi 15 000 Mi 3 nutifoni kõigest 2 sekundiga. Sellist alapakkumist võib võtta kas juhtkonna totaalse möödapanekuna nõudluse hindamisel või lihtsalt klientide narrimisena. Pigem viimasena.

Laieneb Hiinast välja.

Xiaomi ei kopeeri vaid Apple'it. Näiteks Mi 3 esitlusel ning hiljem kodulehel olid väidetavalt telefoniga tehtud pildid tegelikult varastatud National Georgraphicust, Flickrist ning Getty Image'ist. Sama retoorika jätkub ka Mi 4 puhul, kus üks väidetavalt telefoniga tehtud foto on veebis juba 2006. aastast.

Apple'ile keskendumine on olnud aga kaval taktika, sest algusest peale on seostatud end kvaliteetbrändiga. Vahe tuleb sisse aga telefoni maksumuses. Mi 3 maksab näiteks pool Apple'i "säästu" iPhone'ist 5C ning firma odavama otsa nutifonid maksavad veidi üle 100 dollari.

Telefonide odavus tuleneb sellest, et nad müüvad neid põhimõtteliselt omahinnaga. Reklaamile ei kuluta Xiaomi peaaegu midagi ning poodides müügi asemel eelistab firma oma kanaleid. Lisaks ei arvestata hinna sisse tootearenduse ega tarnekulu. Riistvara antakse odavalt ära ning kasumit teenitakse tarkvara ja muu jaemüügi pealt.

Nüüd on firma valmis laienema teistele turgudele. Hiljuti siseneti Singapuri ja India turule ning sihikule on veel võetud Brasiilia, Mehhiko ja Venemaa. Google'ist ülemeelitatud asepresident Hugo Barra sõnul kavatseb firma jätkata sama ärimudeliga uutel turgudel.

Kui aga Xiaomi kavatseb jätkata oma praeguse strateegiaga varastada teiste töid, siis tasub hoida riikidesse, kus see on vähemal või suuremal määral aktsepteeritav. Lääne turgudele trügides peavad nad aga mõistma rikaste tehnoloogiafirmade mõjuvõimu ja tõeline võitlus võib alles ees seista.

Tuleb aga tunnistada, et ei Apple, Microsoft ega Samsung pole ilma oma kopeerimisskandaalideta ja kõik need firmad on teatud ajahetkel kasutanud teiste loominguid iseenda hüvanguks. Kui Xiaomi suudab lõpuks luua kliente köitvaid originaaldisaine, siis Apple'i impeeriumile võib olla täiesti vääriline konkurent juba sündinud.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. August 2014, 08:29
    Otsi:

    Ava täpsem otsing