Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Äripäeva edetabelid tunnustavad ettevõtjat
Eile avas Äripäev toidu- ja joogitootjate TOPi avaldamisega oma tänavuse edetabelite hooaja, mille tipphetkeks kujuneb septembri lõpus ilmavalgust nägev Rikaste TOP – väljaanne, mida lai avalikkus pikisilmi ootab, loeb ja kommenteerib.
Ent enne seda jõuab Äripäeva kaante vahel majandusest huvitatud lugeja lauale palju enamat. Äripäev, mis kogub regulaarselt ettevõtete majandusandmeid ja koostab nende põhjal edukamate reastusi 1993. aastast, seab tänavu ettevõtteid ritta ümmarguselt 70 edetabelis.
Tulemas on edetabelid käibe ja töötajate arvu poolest suuremate sektorite kohta, samuti 15 maakonna-TOPi, mis tõstavad esile ja tutvustavad maakondade parimaid. Novembri lõpus ilmub TOPi-aasta tuntumaid kaubamärke ja pikemaid ettevõtluse tunnustamise traditsioone – Eesti edukamate ettevõtete TOP ehk TOP 100.
Miks me seda teeme? Edetabelid on omamoodi autahvel ettevõtja tunnustamiseks. TOPid tõstavad esile oma ala parimaid – edukamaid, kiiremaid, nutikamaid, efektiivsemaid, kasumlikumaid jne.
See on oluline missioon, mis on Äripäevale alati südamelähedane olnud. Märkamine ja tunnustus on sageli see, millest ettevõtjal enim puudu on. Kontrollitud ja puhtalt arvulistele näitajatele tugineva – st subjektiivsuse välistava – info avaldamisega anname ka laiale avalikkusele võimaluse märgata ja tunnustada.
Nii mõnelgi juhul võib edetabelis heale kohale jõudmine olla üllatus ka ettevõtjale endale. Eestlasliku tagasihoidlikkusega vaikselt oma asja ajav ettevõtja võib äkki teada saada, et on turul märksa olulisem tegija, kui on seda seni arvanud. TOPide jälgimine paigutab majanduse arengu värskesse konteksti ja annab mõtteainet paljude elualade esindajatele, mitte vaid majandusest huvitatud lugejatele.
Kolm põhjust TOPe uurida. Ettevõtja saab Äripäeva TOPide jälgimisest mitmesugust kasu. Esiteks, ta saab süstematiseeritud ja objektiivse pildi oma tegutsemisvaldkonnast või -piirkonnast. Kasulik on teada, kes on tema valdkonna/piirkonna suuremad ja kiiremad, pisemad ja aeglasemad – kes on vedurid ja kes pidurid.
Teiseks koondavad TOPid väärtuslikku infot võimalike koostööpartnerite ja konkurentide ning nende käekäigu kohta.
Kolmandaks annavad TOPid hea võimaluse positsioneerida oma ettevõte turul ja prognoosida väljavaateid. Laiem pilt annab suurepärase aluse visiooni kujundamiseks, strateegia paikapanemiseks ning nii lähemate kui ka kaugemate eesmärkide sõnastamiseks.
Ettevõtjale on kindlasti kasulik tunda oma valdkonna arengut aja jooksul, sest olnu mõtestamine annab head eeldused tuleviku kujundamiseks. Mida rohkema info põhjal tulevikuplaan sünnib, seda parem see on.
Suurim ei pruugi olla parim. Oluline on märkida, et TOPi võitjaks ei pruugi alati osutuda käibelt suurim ettevõte. TOPide koostamise metoodika arvestab lisaks absoluutnäitajatele ka kasvu ja arengut: see tähendab seda, mis teeb rikkamaks.
Põhimõttelise tähtsusega TOPid väärtustavad läbipaistvat ja avatud ettevõtlust: mida rohkem on adekvaatset ja mõõdetavat infot Eesti ettevõtluse kohta, seda paremaks muutub ettevõtluskeskkond.
Läbipaistev ettevõtluskeskkond on väärtus, mille eest Äripäev seisab alates päevast, mil ilmuma hakkas.