Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lõpetame selle jama ükskord ära. Lahutame Leedost

    Sel nädalal nimetati endine peaminister Andrus Ansip Euroopa Komisjoni asepresidendi ja digivoliniku kandidaadiks. Täpselt kümme aastat varem, septembris 2004 sai aga Ansipist esimest korda minister, kui ta asus majandusministeeriumi etteotsa. Ansipile tegi teed lahkuv Meelis Atonen, kes ei suutnud murda Vjatšeslav Leedo praamimonopoli Väinamerel.

    Kui Ansip on kümnendiga teinud kõrget lendu, siis majandusministeerium seisab endiselt sellesama lõhkise küna ees. Mitu korda võivad ministrid ühte ja samasse väina astuda, tekkis toimetuses küsimus, kui kuulsime peaaegu korraga uudist sellest, et Tallinna ­Sadam ei saanud praamide hankega hakkama ning et praegune Vjatšeslav Leedole kuuluv operaator Saaremaa Laevakompanii nõuab sadamat haldavalt ministeeriumilt praamiliikluse hanketingimuste muutmist.
    Kuigi praamiliikluse hanke tingimused selguvad ametlikult alles esmaspäeval, on juba praegu kindel, et oma ametis jätkavad tandemina Tallinna Sadama juhtimist Ain Kaljurand ja Allan Kiil, kelle lepinguid pikendati. Sisuliselt vältimatu on lepingu pikendamine ka jõupositsiooni omava Leedo praamifirmaga, sest ühtegi alternatiivi lihtsalt pole, kui jätta kõrvale ühenduse katkemine.
    Mis toimub? Kuidas on võimalik, et ükski võim ei murra seda soovimatut kooselu? Ulatuvad ju probleemi juured veel aega, kui Eesti ei kuulunud ei Euroopa Liitu, NATOsse ega rikaste riikide klubisse OECD. Selle aja jooksul on toimunud kahed presidendi ja riigi­kogu valimised, kolmed kohalike omavalitsuste ja Euroopa Parlamendi valimised. Majandus­ministri koormat on kandnud viis poliitikut – pärast Atoneni Ansip, siis Edgar Savisaar, ­Juhan Parts ja Urve Palo. Ja mitte midagi pole muutunud. Kusjuures eeltoodud arvutus on pigem tagasihoidlik, sest ministri ametist lahkudes ütles Atonen juba kümme aastat tagasi, et probleem ei ole viimasel aastal tekkinud, vaid viimase kümne aasta jooksul. Mõlemal juhul on vabanduseks kõlanud, et hanke ettevalmistustega jäädi hiljaks.
    Lihtsamalt ja lühemalt: see on piinlik.
    Teeme Leedole Vichmanni. Ometi on olemas näide, et soovi olemasolul on võimalik olukorda muuta. Marcel Vichmannile kuuluvalt Edelaraudteelt võeti mullu raudteel opereerimine käest ära veel enne lepingu lõppu. Telliti rongid ära ja lõpetati koostöö. Miks me ei tee siis Leedolegi Vichmanni?
    Teisalt on keeruline ettevõtjaile midagi ette heita. Kui on võimalik tekitada pikaajaline ja kindla rahavooga (loe: dotatsioonidega) ärimudel, siis on loogiline, kui sellest kinni haaratakse. Inetu on aga see, et see kõik tuleb maksumaksja arvel. Äripäevale ei meeldi, et riik on sõlminud ärimeestega maksumaksjale kahjulikud lepingud.
    Esiteks on absurdne, et mitte öelda kuritegelik, et kuigi reisijate arv püstitab liinidel ­aina uusi rekordeid, siis piletitulu osakaal ­aina väheneb. Nii on teada, et kui 2011. aastal kaeti parvlaevaliikluse teenuse maksumusest 32% piletitulust ning ülejäänud riigieelarvelistest vahenditest, siis võrdluseks, 2008. aastal kattis piletitulu 48% teenuse maksumusest.
    Teiseks, pole normaalne, kui dotatsioone aina suurendatakse ning samas teenib praamide omanik Olav Miil kopsakat kasumit. Jah, üksikuna Väinamere Liinid on küll kahjumis, kuid Leedo ja Miili äriahela vahelülideks olevate ettevõtete rahavoog on suures plussis.
    Seepärast on Äripäeval valitsusele suur palve – lõpetame selle jama ükskord ära. Lahutame Leedost.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.