Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Suurpetturi kütusel nimekad turustajad

    Ulatusliku maksupettuse organiseerimises süüdi mõistetud Oleg Belokrõlovi skeemist läbi käinud kütuse turustasid mitmed tuntud ettevõtted eesotsas Jetoili, Olerexi, MK Kamioni, Letofini ja Mark Oiliga.

    Belokrõlovi skeemi tõttu jäi riigil veidi enam kui aastaga käibemaksu saamata üle 30 miljoni euro.
    "Tagantjärele on ebamugav ja pisut ka piinlik", nendib Mark Oili omanik Jaan Soomets, kes oli üks tosinast Oleg Belokrõlovi petuskeemi kliendist.
    Kuigi tehingud Belokrõloviga pole auasi, ei näe n-ö pesumasinast läbi käinud kütuse turustajad enesel süüd. "Ebaõiglane on süüdistada kodanikke selles, et riik ei suuda kütuseturul korda majja lüüa. Kõik tanklad otsivad võimalusi, kuidas ellu jääda ja ostetakse odavamat kütust sealt, kust saab," teatas näiteks Mokter OÜ omanik Aleksander Terep.
    Maksuameti juht Marek Helm ütles aga möödunud nädalal, et käibemaksupettusi soosivaks teguriks on näiliselt võrdseid konkurentsitingimusi hindavate ettevõtete teadlik käitumine, kus kaupa või teenust ostetakse vastloodud või tundmatult äriühingult. "Samas on kütuseettevõtjal võimalus osta kütust otse aktsiisilaost," toonitas Helm.
    Belokrõloviga on äri teinud üpris kitsas ehk valitud seltskond ettevõtjaid. Järgnevalt tutvustamisele tulevad ettevõtted on Belokrõlovi skeemist - osaühingutelt Adrian Arendus või INV T - eelmisel ja üle-eelmisel aastal regulaarselt kütust ostnud. Nende tehingute maht ulatus miljonite eurodeni kuus.
    AS Olerex
    Olerexi tehinguid Belokrõloviga tutvustasime Äripäevas juba möödunud reedel. Selgus, et Olerex oli Belokrõlovi skeemis samaaegselt nii kütusega varustaja kui ka ostja. Edasi-tagasi tehinguid tehti pea igapäevaselt. Mullu kolme kuu jooksul ostis Olerex Belokrõlovi skeemis olnud ettevõttelt kütust ligi 15 miljoni euro eest ja müüs ligi 13 miljoni euro eest.
    Olerex on Eesti üks suuremaid kütuse jaemüüjaid, kes omab üle-Eestilist tanklaketti.Ettevõtte omanikud on Tartu ärimehed Andres Linnas ja Antti Moppel.Olerexi käive ulatus mullu 184 miljoni euroni, kasum üle 2,1 miljoni euro.Ettevõte on uhkusega teatanud, et soovib kasvada Eesti suurimaks kütuse jaemüüjaks, investeerides ja laienedes jõuliselt. Kahjuks aga on Olerex korduvalt jäänud vahele maksuskeemitajatelt kütuse hankimisega.
    Olerexi tegevjuht Piret Miller väitis eelmisel nädalal Äripäevale, et teadlikult ei ole nad ostnud kütust, millelt on maksud maksmata.
    Kütusefirma 50% omanik Andres Linnas, kes on ka Oleg Belokrõlovi isiklik tuttav, väitis, et tema ei tea tarnijatest, sh tehingutest Belokrõloviga üldse mitte midagi.
    AS Jetoil
    Jetoil oli Belokrõlovi skeemi firmadega tehingutes isegi suuremas mahus kui Olerex. Näiteks mullu kolme kuuga veebruarist aprillini ostis Jetoil Belokrõlovi skeemi lülilt kütust enam kui 22 miljoni euro eest. Lisaks oli Jetoili aktsionäridele kuuluv Maardu Terminal skeemis ka kütuse tarnija rollis ehk sisuliselt toimusid sarnased edasi-tagasi tehingud nagu Olerexi puhul.
    Jetoili omanikud läbi ettevõtete on Virgo Arge, Hannes Kägu, Ando Raud, Sander Kopli, Lembit Eespäev ja Jaan Jõgi.Neist nelja - Raua, Kopli, Eespäeva ja Jõgi - ettevõttele JetCapital AS kuulub ka AS Maardu Terminal.Müügikäibelt kuulub Jetoil suuremate vedelkütuste müüjate hulka Eestis, hinnanguliselt oli 2013. aastal ettevõtte turuosa vedelkütuste müügis 14%, seisab ettevõtte mulluses majandusaasta aruandes.Ettevõtte käive mullu oli 144,3 miljonit eurot, kasum ligi 1,5 miljonit.Maardu Terminali käive oli mullu ligi 64 miljonit eurot, sellest 98,8% tuli kütuse hulgimüügist. Kasumit teenis Maardu Terminal üle poole miljoni euro.Väärib märkimist, et Jetoil kuulub Eesti õliühingusse, millel on kokku 13 liiget. Õliühing on olnud häälekas kütuseturul toimuvate maksupettuste vastu võitleja. Õliühingusse kuuluvad ka suuremad Eestis tegutsevad kütuse jaemüüjad, välja arvatud Olerex.
    Jetoili ühe omaniku Virgo Arge sõnul tuli Belokrõlovi süüdimõistmine maksupettuses loomulikult halva üllatusena. "Võime vastu küsida, kas ka Äripäevale tuli Belokrõlovi süüdimõistmine üllatusena, sest Äripäeva toppides figureerivad Adrian Arendus ja Oleg Belokrõlov küllaltki kõrgetel kohtadel," lisas Arge.
    MK Kamion OÜ
    Ettevõte kuulub Marina Jekimenkole. Jekimenko on ka AS Kroodi Terminali nõukogu liige ja Kroodi Terminal oli omakorda Belokrõlovi partner kütuse tarnimise või hoiustamise poolel.
    MK Kamion tegeleb vedelkütuse hulgimüügiga.Ettevõtte käive kasvas mullu, mil mh Belokrõlovi skeemist kütust kokku osteti, hüppeliselt - võrreldes 2012. aasta 37 miljonit eurose käibega oli mullune müügitulu 55 miljonit.Kasum hüppas seejuures üle viie korra - 46 000 eurolt 250 000 eurole.MK Kamioni puhul väärib tähelepanu, et üks tema kliente on Tallinnas Linnu teel asuv tankla 5+ Kütus, mille Äripäev on minevikus suurepäraste majandustulemuste tõttu imetanklaks ristinud.5+ Kütus tanklat pidava OÜ Kaubservi tarnija on ka teine Belokrõlovi skeemi suurklient Jetoil, ilmneb Kaubservi kodulehelt. Seega võis Belokrõlovi skeemis maksudest puhtaks pestud kütus taas jõuda jaemüüki.
    MK Kamioni juhatuse liige Kaido Renn tunnistas Oleg Belokrõlovi kliendiks olemist, ent küsis, et kui kütusemüüjal on tasutud miljoni eurone tagatis ja ta on tegutsenud juba pikemat aega, siis kuidas tema ostjana peab teadma, et müüja petab riiki?
    "Mul ei ole selliseid võimalusi ega ka volitusi, et kellegi taga uurida ja puurida," teatas Renn.
    MK Kamioni praeguseid tarnijaid Renn avalikustada ei soovinud. "Ega ikka ei ütle küll. Mitte, et midagi varjata oleks, aga pärast helistatakse ja öeldakse, et minu käest ostad ju ka või et miks sa ostad nende käest ja minult ei osta. Ma ei taha kedagi esile tõsta, võib-olla unustan kellegi ära," põhjendas Renn.
    Unipetrol OÜ
    Ettevõte kuulub Alexey Moiseenkole.Ettevõte tegeleb kütuse jaemüügiga kahes tanklas Pärnumaal ja Tartumaal ning kütuse hulgimüügiga.Mullu oli ettevõtte käive 49 miljonit eurot ja käive kasvas seejuures hüppeliselt võrreldes 28 miljoniga 2012. aastal.Kasum hüppas aastaga 206 000 eurolt 399 000 eurole.
    AS Tartu Terminaal
    Tartu Terminaal on Tartumaal tegutsev mootorikütuste hulgimüüja ja aktsiisiladu.Ettevõtte omanikud on Malle, Raido ja Rauno Raudsepp, Viljar Suviste ja Tanel Pürn. 56% ettevõttest kuulub Malle Raudsepale.Aktsiaseltsi käive oli mullu 36,5 miljonit eurot, millest ligi 90% moodustas mootorikütuste hulgimüük, veidi tegeleti ka jaemüügiga.Kasum ulatus ettevõttel ligi 402 000 euroni.
    AS Letofin
    Letofini 75% osalus on Citadele Banka esindajakontol ja 25% ettevõttest kuulub Larissa Eivinile.Enne suurosaluse pangakontole liikumist oli koos Larissa Eiviniga ettevõtte omanik Mark Eivin, ettevõtte juhatuse liige on Leonid Eivin.Ettevõte tegeleb peamiselt kütuse hulgimüügiga, mis moodustas mullu 70% kontserni käibest.Ettevõtte käive eelmisel aastal oli 24 miljonit eurot, ent kasum pea olematu (1552 eurot).
    Letofinil oli ka mullu pankrotistunud tütarfirma Letofin Trading, kus oli osalus ka Jüri Mõisal. Letofin Trading on ühtlasi praegu kohtu all maksupettuse süüdistusega koos hulga eraisikutega. Süüdistuse kohaselt esitas OÜ Letofin Trading septembrist 2010 kuni aprillini 2011 maksu- ja tolliametile käibedeklaratsioonides valeandmeid, mille tulemusel jäi maksudena laekumata kokku ligi 3,1 miljonit eurot. Prokuratuur on esitanud OÜ-le Letofin Trading ning selle juhatuse liikmetele Leonid Eivinile ja Sander Eivinile süüdistuse suure ulatusega maksukelmuses ja maksude maksmisest kõrvalehoidmises.
    AS Krooning
    Tegemist on väikse kütuse jaemüüjaga, millest 80% kuulub võrdsetes osades Tiivi Kassile ja Riho Rõukile, 20% ettevõttest kuulub aga Olerexi omanike Andres Linnase ja Antti Moppeli ettevõttele Aqua Marina AS.Seega, nii nagu Olerex oli üks Belokrõlovi skeemi suuremaid kliente, ostis Belokrõlovilt kütust ka Olerexi osalusega Krooning.Krooningu käive mullu ulatus üle 13 miljoni euro, kasumit teeniti üle 170 000 euro.Krooningu mulluses aastaaruandes seisab, et "riik suudab paremini kontrollida kütuselt makstavate maksude tasumist, mille tulemusena on jaemüügiturul konkurents ausam".Ettevõtte kodulehekülje andmeil tegutseb Krooningu kaubamärgi all 13 tanklat.
    AS Mokter
    Mokter kuulub Aleksander Terepile.Ettevõte tegeleb kütuse jaemüügiga ja mullu opereeris nelja tanklat.Käive oli ettevõttel 12,1 miljonit eurot, kasum ulatus üle 273 000 euro.
    Mokteri omanik Aleksander Terep nentis, et polnud põhjust Oleg Belokrõlovi kontrolli all olnud ettevõtetelt kütust mitte osta. "Ebaõiglane on süüdistada kodanikke selles, et riik ei suuda kütuseturul korda majja lüüa. Kõik tanklad otsivad võimalusi, kuidas ellu jääda ja ostetakse odavamat kütust sealt, kust saab," sõnas ta.
    Terepi arvates tuleks kütuse hulgimüüjad jaemüüjatest eraldada, et jaemüüjad oleksid võrdses seisus. "Seda, et näiteks Neste toob kütuse ise sisse ja müüb oma hulgikliendile hästi odavalt, ei tohiks olla. Praegu saavad peksa kõik Eesti kapitalil põhinevad ettevõtted," märkis Mokteri omanik.
    Terepi sõnul tegutseb praegugi kütusemüüjaid, kellelt saab kütust osta odavamalt kui maaletoojatelt. Hinnavahed polevat aga suured - kusagil paari sendi kandis liitrilt. "Ma saan need kaks senti kätte ja ongi kõik. Kui ma ostaksin praegu Nestelt või Orlenilt, ei teeniks ma midagi ja peaksin oma n-ö poe kinni panema," kirjeldas Terep olukorda oma vaatevinklist.
    Hulgi Oil OÜ
    Tänavu aprillikuuni nime OÜ Texor kandnud Viljandi ettevõtte omanik on Kaisa Orav, hulgimüüki juhib Mark Orav ning juhatuse liige on Arli Okas.Ettevõte tegeleb kütuse hulgimüügiga.Hulgi Oili käive oli mullu 11,2 miljonit eurot, kuid ettevõte teenis kahjumit üle 253 000 euro. Hulgi Oil oli kahjumis ka tunamullu.
    OÜ Slavil Oil
    Ettevõte kuulub Evail Oil OÜ-le, mille omanikud on Valeri Tetenov, Sergei Golubev, Ilja Mõštsõn, Juulia Lebedeva ja Andrei Artjomov.Ettevõtte käive oli mullu 10,6 miljonit eurot ja kasum üle 37 000 euro. Pea kogu käibe moodustas mootorikütuse hulgimüük.Evail Oil tegeleb valdavalt muu vedel- ja gaaskütuse hulgimüügiga, millega teeniti mullu müügitulu 93,6 miljonit eurot. Evail Oili kasum oli mullu üle 417 000 euro.
    Dio Oil OÜ
    Ettevõte on asutatud 2010. aastal ja selle omanik on Aare Kaur. Kaur on ka Euro Oil ASi juhatuse liige.Belokrõlovi skeemist ostis Dio Oil kütust 2012. aastal, mil Dio Oili käive oli 6,1 miljonit eurot, ent ettevõte jäi kahjumisse.Vahepeal on Dio Oil sattunud maksuameti huviorbiiti ja mulluses majandusaasta aruandes seisab, et ettevõttel puudus 2013. aastal aktiivne majandustegevus ning toimusid vaid konsultatsioonid juristidega, et vaidlustada maksuameti otsus. "Kahjumi põhjus on maksuotsus, millega me ei nõustu. Maksuotsus on vaidlustatud," teatab ettevõte mulluses aruandes.
    OÜ Mark Oil
    Tegemist on Tartu ettevõttega, mis kuulub Jaan Soometsale.Mark Oil on kütuse hulgimüüja ja mulluse majandusaasta aruande kohaselt oli ettevõttel 1700 klienti.Näiteks on Mark Oil 30 tanklat opereeriva Sevenoil Est OÜ peamine tarnija ehk varustab vähemalt üht jaeketti.Mark Oili käive oli mullu 141 miljonit eurot, mis tähendab, et tegemist on sarnaselt Jetoilile suure tegijaga vedelkütuste hulgiturul, omades üle 10% turuosa.Mark Oili kasum mullu oli 870 000 eurot. Seejuures ettevõtte puhaskasum mullu enam kui kolmekordistus, käive kasvas viiendiku võrra.
    Mark Oili omanik: on ebamugav ja pisut piinlik
    Järgneb intervjuu Mark Oili omaniku Jaan Soometsaga
    Kuidas tekkis Mark Oilil äripartnerlus Oleg Belokrõlovi kontrolli all olnud ettevõttega INV T OÜ?
    Minu mäletamist mööda oli INV T juhatuse liige keegi teine kodanik, mitte Oleg Belokrõlov (INV T juht oli keegi Vladimir Vasiliev, kuid ettevõte oli Belokrõlovi kontrolli all - toim). INV T pakkumised kütuste hindadega laekusid meilitsi, võimalik, et esmane kontakt tekkis ka telefonitsi terminalide vahendusel.
    Kas koostöö jooksul olite teadlik või kahtlustasite, et Belokrõlovi äri pole aus?
    Oleksin täpsem - INV T OÜ äri - aga vastus on ei. Ettevõte omas vastavaid tegutsemislubasid, oli käibemaksukohuslane, tema kaup oli sertifitseeritud, väljastus toimus sertifitseeritud terminalidest korrektselt dokumenteeritult.
    Millise hinnaga Belokrõlovi skeemist kütust ostsite, võrreldes laiemalt turul olnud pakkumistega?
    Ostuhind pidi olema konkurentsivõimeline teiste pakkumistega turul - kas võrdne või ka parem.
    Kuivõrd tunnete ettevõtjana vastutust selle eest, et turustasite suurpetturi kütust?
    Tagantjärele on ebamugav ja pisut ka piinlik. Lisaks tunnen huvi, kas ka riik tunneb kasvõi pisutki vastutust selle eest, et nn Belokrõlovi skeem võimalikuks sai. Turul tegutsemise volitused anti ju riigi poolt. Miskipärast tekib mul Teie küsimusi lugedes tunne, et soovite teraviku maksude tasumata jätmiselt suunata hoopis kütuse ostmisele, justkui oleks elav ostuhuvi maksude tasumata jätmise põhjus.
    Kes on Mark Oili tarnijad praegu?
    Reval-Oil, Eesti Energia Õlitööstus, Neste Eesti, Evail Oil, Slavil Oil, Orlen Eesti, Jetoil, N-Terminaal Hulgi (Nii Jetoil kui ka Slavil Oil olid Belokrõlovi klientide hulgas - toim).
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Vootele Päi: Eesti väike seitsmik võib olla Brüsselis suur kaalukeel
Euroopa lükkab jõulisema käigu sisse. Eesti kas osaleb ja teenib või vaatab ja imetleb, mistõttu eelseisvad eurovalimised on erakordselt tähtsad, kirjutab siseministri nõunik Vootele Päi.
Euroopa lükkab jõulisema käigu sisse. Eesti kas osaleb ja teenib või vaatab ja imetleb, mistõttu eelseisvad eurovalimised on erakordselt tähtsad, kirjutab siseministri nõunik Vootele Päi.
Värske tuul Tallinna börsil: Liven läheb raha küsima võlakirjadega
Kinnisvaraarendaja Liven valmistab ette Eesti esimeseks rohevõlakirjade avalikuks pakkumiseks, mille tingimused avaldatakse lähiajal. Võlakirjad jõuavad ka börsi nimekirja.
Kinnisvaraarendaja Liven valmistab ette Eesti esimeseks rohevõlakirjade avalikuks pakkumiseks, mille tingimused avaldatakse lähiajal. Võlakirjad jõuavad ka börsi nimekirja.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Advokaadibüroo Lextal muudab nime
Alates 16. aprillist on advokaadibüroo Lextal uus nimi Widen, koondades ühise nime alla kolm bürood.
Alates 16. aprillist on advokaadibüroo Lextal uus nimi Widen, koondades ühise nime alla kolm bürood.
Nädala lood: lennujaamas valitseb aastaid üks firma, linnaasutuses paljastati bardakk
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.