Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Fiat hakkab Ferrari turjal sõitma
Järgmisel kuul läheb New Yorgi börsile uus firma Fiat Chrysler Automobiles, mille kroonijuveeli Ferrari üle käinud tugev võitlus tõi kaasa ajastu lõpu autotööstuse ühele väljapaistvaimale firmale.
“Ferrari on nüüd ameeriklaste oma, mis tähendab ühe ajastu lõppu,” ütles 1973ndal aastal Enzo Ferrari alluvusse tööle läinud ja viimased 23 aastat Ferrari tegevjuhina töötanud Luca di Montezemolo. Ta teatas, et astub tagasi oma ametikohalt 13. oktoobril ehk samal päeval, kui peaks ootuste kohaselt toimuma Fiat Chrysler Automobilesi (FCA) börsidebüüt New Yorgis.
Tema asemel asub Ferrarit juhtima Fiati ja FCA tegevjuht Sergio Marchionne. “Inimesed ei tohiks alahinnata Ferrari tähtsust kontserni jaoks. Ferrari defineerib, kes me autotootjana oleme,” ütles Marchionne pressikonverentsil, kus di Montezemolo teatas enda tagasiastumisest. Pealiskaudsel vaatlusel pole tegu väga olulise muutusega, kuid see samm muudab tohutul määral olukorda nii Ferraris kui ka tema emafirmas FCAs.
Pikk ajalugu. Kuid enne, kui edasi vaadata, heidame pilgu tagasi. Di Montezemolo oli Enzo Ferrari isiklik abiline ning asus kõigest 27aastaselt juhtima Scuderia Ferrarit ehk Ferrari vormel 1 võistkonda. Pärast Enzo surma 1987. aastal oli Ferrari põhimõtteliselt varemetes. F1s polnud nad aastaid tiitleid võitnud, firma oli raskelt võlgades ning pankrot virvendas silme ees.
1991. aastal sai aga di Montezemolo Ferrari tegevjuhiks, restruktureeris kogu ettevõtte ja Scuderia. Vormel 1s saabus edu 2000. aastal, kui Michael Schumacheriga võideti esimest korda sõitja meistritiitel pärast 21 aastat. Sellele järgnes ühe sõitja ja võistkonna ilmselt kõige domineerivam periood terve vormel 1 64aastase ajaloo jooksul.
Ferrari tänavasõiduautode haru aga tuli di Montezemolo juhtimisel võlgadest välja ning praegu on firma Fiati kontserni kroonijuveel. Hoolika strateegiaga on Ferrarist saanud maailma üks kallemaid ja eksklusiivsemaid brände.
Kui kõik on nii imeline, miks siis lasta lahti mees, kes on kogu selle edu taga? Selleks on peaasjalikult kaks põhjust - vormel 1 ning visioonilised erinevused Marchionne ja di Montezemolo vahel.
Peamiseks põhjuseks toodi F1. Ferrari pole vormel 1s võitnud sõitjatetiitlit pärast Kimi Räikköneni triumfi 2007. aastal. Sellele järgnenud kuue ja poole hooaja jooksul on Ferrari jõudnud vaid paaril korral lähedale taas võitmisele, kuid sel aastal on Ferrari punased vormelid kaugel domineerivatest Mercedestest. Tuleb aru saada, et Ferrari jaoks on F1 kui mitte sama tähtis, siis veel tähtsamgi kui tänavasõiduautode tootmine.
Teine põhjus on aga veidi ratsionaalsem ja rahas mõõdetavam, kui see tifosi (Ferrari fännide) uhkus ja au, mida itaallased Ferrari üle tunnevad. Nimelt soovib Marchionne teenida Ferrarist rohkem raha emafirmale ehk FCA-le. 90% Ferrarist kuulub Fiatile, mille omandab FCA.
Di Montezemolo on hoidnud Ferrari tootmismahtu umbes 7000 auto juures, et säilitada eksklusiivsust ja erilisust. Marchionnel on aga teine nägemus, sest ta on öelnud, et Ferraril on nõudlust toota vähemalt 10 000 autot aastas. Arvestades, et Ferraride tootmine on Fiati kontserni kõige kasumlikum äri, siis soov tõsta tootmismahtu on mõistetav.
Näiteks 2013. aastal müüs Ferrari 396 autot vähem, kui aasta varem, ent käive kasvas 5% võrra. Kasv tuli lisade müümisest, pakkudes lisaraha eest igale kliendile võimalust luua tema soovidele vastav auto.
Probleem oli aga selles, et di Montezemolo tahtis hoida Ferrarit Fiatist autonoomse osana, mis otsustab ise oma tegemiste üle ega muutuks selliseks tütarfirmaks nagu Lamborghini on Volkswagenile. Marchionnel seevastu on kavas 55 miljardi eurone laienemisplaan, mis vajab rahastamist. Enne seda tahetakse 13. oktoobril tuua New Yorgi börsile uue ühendfirma Fiat Chrysler Automobiles NV aktsiad.
Suured plaanid. Raske on panna vastu ahvatlusele, kui sul seisab rahalehm nurgas ja sa tead, et sealt saab palju enam välja lüpsta. Eriti, kui sul on investorid ja nõukogu kukil, kes soovivad näha suuremaid numbreid.
FCA jaoks on Ferrari ülioluline osa, sest see on nende uks luksus- ja sportautode turule. Kuigi aastakäive jääb umbes kahe ja poole miljardi euro juurde, mille Chrysler teenib kahe nädalaga, pakub Ferrari pääsu luksus- ja sportautode turule. Väidetavalt tahab Marchionne avada ukse luksusautode madalamale otsale ehk hinnatundlikemale klientidele. BMW, Mercedes, Porsche jt on seda taktikat kasutamas ja nende müügid kasvavad jõudsalt.
Vaadates asja üldiselt, siis kahtlust ei ole, et Ferrari numbrid Marchionne juhtimisel hakkavad kasvama ja see tähendab head FCA-le, mis omakorda tähendab head firma aktsionäridele New Yorgi börsil. Ma julgen aga kahelda, et see tähendab head Ferrarile ja Enzo pärandile.
Autor: Fredy-Edwin Esse, California, Harry Tuul
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.