Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Fiat hakkab Ferrari turjal sõitma

    Järgmisel kuul läheb New Yorgi börsile uus firma Fiat Chrysler Automobiles, mille kroonijuveeli Ferrari üle käinud tugev võitlus tõi kaasa ajastu lõpu autotööstuse ühele väljapaistvaimale firmale.

    “Ferrari on nüüd ameeriklaste oma, mis tähendab ühe ajastu lõppu,” ütles 1973ndal aastal Enzo Ferrari alluvusse tööle läinud ja viimased 23 aastat Ferrari tegevjuhina töötanud Luca di Montezemolo. Ta teatas, et astub tagasi oma ametikohalt 13. oktoobril ehk samal päeval, kui peaks ootuste kohaselt toimuma Fiat Chrysler Automobilesi (FCA) börsidebüüt New Yorgis.
    Tema asemel asub Ferrarit juhtima Fiati ja FCA tegevjuht Sergio Marchionne. “Inimesed ei tohiks alahinnata Ferrari tähtsust kontserni jaoks. Ferrari defineerib, kes me autotootjana oleme,” ütles Marchionne pressikonverentsil, kus di Montezemolo teatas enda tagasiastumisest. Pealiskaudsel vaatlusel pole tegu väga olulise muutusega, kuid see samm muudab tohutul määral olukorda nii Ferraris kui ka tema emafirmas FCAs.
    Pikk ajalugu. Kuid enne, kui edasi vaadata, heidame pilgu tagasi. Di Montezemolo oli Enzo Ferrari isiklik abiline ning asus kõigest 27aastaselt juhtima Scuderia Ferrarit ehk Ferrari vormel 1 võistkonda. Pärast Enzo surma 1987. aastal oli Ferrari põhimõtteliselt varemetes. F1s polnud nad aastaid tiitleid võitnud, firma oli raskelt võlgades ning pankrot virvendas silme ees.
    1991. aastal sai aga di Montezemolo Ferrari tegevjuhiks, restruktureeris kogu ettevõtte ja Scuderia. Vormel 1s saabus edu 2000. aastal, kui Michael Schumacheriga võideti esimest korda sõitja meistritiitel pärast 21 aastat. Sellele järgnes ühe sõitja ja võistkonna ilmselt kõige domineerivam periood terve vormel 1 64aastase ajaloo jooksul.
    Ferrari tänavasõiduautode haru aga tuli di Montezemolo juhtimisel võlgadest välja ning praegu on firma Fiati kontserni kroonijuveel. Hoolika strateegiaga on Ferrarist saanud maailma üks kallemaid ja eksklusiivsemaid brände.
    Kui kõik on nii imeline, miks siis lasta lahti mees, kes on kogu selle edu taga? Selleks on peaasjalikult kaks põhjust - vormel 1 ning visioonilised erinevused Marchionne ja di Montezemolo vahel.
    Peamiseks põhjuseks toodi F1. Ferrari pole vormel 1s võitnud sõitjatetiitlit pärast Kimi Räikköneni triumfi 2007. aastal. Sellele järgnenud kuue ja poole hooaja jooksul on Ferrari jõudnud vaid paaril korral lähedale taas võitmisele, kuid sel aastal on Ferrari punased vormelid kaugel domineerivatest Mercedestest. Tuleb aru saada, et Ferrari jaoks on F1 kui mitte sama tähtis, siis veel tähtsamgi kui tänavasõiduautode tootmine.
    Teine põhjus on aga veidi ratsionaalsem ja rahas mõõdetavam, kui see tifosi (Ferrari fännide) uhkus ja au, mida itaallased Ferrari üle tunnevad. Nimelt soovib Marchionne teenida Ferrarist rohkem raha emafirmale ehk FCA-le. 90% Ferrarist kuulub Fiatile, mille omandab FCA.
    Di Montezemolo on hoidnud Ferrari tootmismahtu umbes 7000 auto juures, et säilitada eksklusiivsust ja erilisust. Marchionnel on aga teine nägemus, sest ta on öelnud, et Ferraril on nõudlust toota vähemalt 10 000 autot aastas. Arvestades, et Ferraride tootmine on Fiati kontserni kõige kasumlikum äri, siis soov tõsta tootmismahtu on mõistetav.
    Näiteks 2013. aastal müüs Ferrari 396 autot vähem, kui aasta varem, ent käive kasvas 5% võrra. Kasv tuli lisade müümisest, pakkudes lisaraha eest igale kliendile võimalust luua tema soovidele vastav auto.
    Probleem oli aga selles, et di Montezemolo tahtis hoida Ferrarit Fiatist autonoomse osana, mis otsustab ise oma tegemiste üle ega muutuks selliseks tütarfirmaks nagu Lamborghini on Volkswagenile. Marchionnel seevastu on kavas 55 miljardi eurone laienemisplaan, mis vajab rahastamist. Enne seda tahetakse 13. oktoobril tuua New Yorgi börsile uue ühendfirma Fiat Chrysler Automobiles NV aktsiad.
    Suured plaanid. Raske on panna vastu ahvatlusele, kui sul seisab rahalehm nurgas ja sa tead, et sealt saab palju enam välja lüpsta. Eriti, kui sul on investorid ja nõukogu kukil, kes soovivad näha suuremaid numbreid.
    FCA jaoks on Ferrari ülioluline osa, sest see on nende uks luksus- ja sportautode turule. Kuigi aastakäive jääb umbes kahe ja poole miljardi euro juurde, mille Chrysler teenib kahe nädalaga, pakub Ferrari pääsu luksus- ja sportautode turule. Väidetavalt tahab Marchionne avada ukse luksusautode madalamale otsale ehk hinnatundlikemale klientidele. BMW, Mercedes, Porsche jt on seda taktikat kasutamas ja nende müügid kasvavad jõudsalt.
    Vaadates asja üldiselt, siis kahtlust ei ole, et Ferrari numbrid Marchionne juhtimisel hakkavad kasvama ja see tähendab head FCA-le, mis omakorda tähendab head firma aktsionäridele New Yorgi börsil. Ma julgen aga kahelda, et see tähendab head Ferrarile ja Enzo pärandile.
    Autor: Fredy-Edwin Esse, California, Harry Tuul
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Nordeconi nõukogu tegi ettepaneku dividende mitte maksta
Nordeconi nõukogu kiitis reedel heaks konsolideeritud 2023. aasta auditeeritud majandusaasta aruande koos kasumi jaotamise ettepanekuga.
Nordeconi nõukogu kiitis reedel heaks konsolideeritud 2023. aasta auditeeritud majandusaasta aruande koos kasumi jaotamise ettepanekuga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.