Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elektriauto, millel pole rivaale

    Elektriautod tunduvad oma loomult olevat ehk pisut igavad ja tagasihoidlikud, kuid horvaatlaste loodud “superelajas” murrab nendest raamidest välja ning rebib end võimsuselt ja kiiruselt automaailma tippu.

    Rimac Concept One on maailma kiireim elektriauto, millel enda kategoorias seni konkurente pole. Tegemist on esimese tõelise elektrisuperautoga, selle võimsus on üle 1000 hobujõu ning tippkiirus üle 300 kilomeetri tunnis. Veel omapärasem on see, et auto tuleb Horvaatiast, kus autotööstuse ajalugu puudub. Rimaci loojaks on 26aastane Mate Rimac.
    Entusiastid on superautot nimetanud ka elektri-Bugattiks ning selle hind on miljon dollarit, kuid Mate Rimaci sõnul ei looda nad elektriautoga maailma päästa ning ettevõtte põhieesmärgiks ei ole kasum.
    Miks otsustasite luua superelektriauto? Minu kirg autode – eriti superautode vastu vastu – algas juba väga varajases nooruses. Juba väiksest peale tahtsin ehitada oma autot.
    Elektroonika on alati mu teine kirg olnud, kuid otsus ehitada elektrisuperauto tulenes eelkõige sellest, et minu arvates on elektrimootoriga sõidukid palju parema sooritusega. Idee oli luua erakordne superauto unikaalse jõuülekandega. Võime kontrollida igat ratast eraldi ning seda mõlemas suunas on suur eelis võrreldes traditsiooniliste sportautodega. Meil pole vaja käiguvahetust või sidurit, kuna reaktsiooniaeg on silmapilkne. Selleks, et saavutada väike raskuskese, on auto akud põhja sees koos kõikide teiste tõukejõu komponentidega.
    Ma tahtsin luua auto, mida polnud varem loodud ja mis ühendaks kõiki eeliseid. Ma usun endiselt, et elektrimootor on palju parem võrreldes sisepõlemismootoriga ja seda kõigis aspektides, eriti sportautodel. Miinus on kindlasti energiasalvestamine, aga kui ei pea autot odavaks tegema, on selle probleemiga palju lihtsam toime tulla.
    Mis on Teie auto eelis Tesla ees? Ma austan ja imetlen Elon Muski. Tesla Motori ambitsioon on saada suurtootjaks, kes valmistab üle 100 000 sõiduki aastas. Meil sellist ambitsiooni pole ja me ei pea ennast Tesla konkurendiks. Pigem tuleb meie edu kasuks Teslale ja vastupidi.
    Elektriautodele kuulub maailma autoturust alla 1%, seetõttu pole seal konkurentsiks palju ruumi. Me mõlemad Teslaga näitame, et elektriautod võivad olla midagi palju enamat, kui enamik inimesed arvab – põnevad, kiired, praktilised ja ilusad.
    Concept One on oma erilise jõuülekandega loodud olema parim superelektriauto. Tesla autod on suurepärased ja unikaalsed omal moel.
    Milline on elektriautode tulevik? Ma ei usu, et järgmise 15 aasta jooksul eriti midagi muutuks, kuna bensiini ja diisliga sõitvad autod jäävad peamisteks liiklusvahenditeks.Elektriautod on pikaajaline lahendus ja seda eriti isesõitvate autode näol. Selleks, et elektriautod võtaksid turu üle, kulub aastakümneid. Põhjus selleks on väga lihtne – autotööstus on väga aeglane uusi tehnoloogiaid kasutusele võtma ja seetõttu avaneb ka uks meiesugustele uutele innovaatilistele firmadele palju aeglasemalt. Kuna uks avaneb aeglaselt, on ka uued tehnoloogiad praegu kallid ja veel arenemisjärgus, näiteks aku sõiduulatus.
    Kas Te ei karda, et uued tehnoloogiad, näiteks vesinik, jõuavad turu enne elektriautode buumi vallutada?  Vesinikautod on oma olemuselt elektriautod, mis kasutavad vesinikku, tootmaks elektrienergiat, mida on vaja auto liikuma saamiseks. Vesiniku tootmiseks on vaja kasutada suurt kogust energiat. Otse elektri kasutamine on palju efektiivsem ja mida paremaks akud saavad, seda vähem mõistlikud on ka vesinikautod.
    Miks peaksid inimesed eelistama elektriautosid sisepõlemismootoriga autodele? Me ei loonud oma elektriautot selleks, et päästa maailma. Elektrimootori kasutamine annab autodele palju suurema jõudluse. Keskkonnasäästlikkus on lihtsalt tore kõrvalnähtus.
    Mis on Teie plaanid järgmiseks 5–10 aastaks? Eesmärk on nihutada tehnoloogia piire veel kaugemale ja avastada uusi võimalusi, mis muudaksid autod veel põnevamaks, kiiremaks ja targemaks. Me töötame pidevalt uute tehnoloogiate kallal ja arendame juba ka järgmist mudelit. Oleme teinud ka plaane, et toota autosid suurema turu jaoks, kuid need oleksid samuti superautod ja kuuluksid sportautode valdkonda, seega ärge meilt pereautosid oodake.
    Kui võrrelda sihtgruppi ja tootmismahte, siis on Pagani ja Koenigsegg meie praegusele ärimudelile kõige sarnasemad. Aga on üks erinevus – me oleme tehnoloogiafirma, kelle tootmine ning uuringu- ja arendustegevus on majasisesed. Uuringu- ja arendustegevuse osakond on meil suurem kui kõik tootmisüksused kokku.
    Me usume samuti, et vaid pühendumusega saab luua paremaid ja kvaliteetsemaid autosid.
    Härrad Horacio Pagani ja Christian Van Koenigsegg on mulle olnud suureks inspiratsiooniks. Ma vaatan neile alt üles lootuses äratada oma unistus ellu samamoodi, nagu nemad seda tegid.
    Kus näete end kümne aasta pärast? Üks minu isiklikke eesmärke on luua Horvaatias võimalikult palju kõrgtehnoloogilisi töökohti. Meie põhieesmärgiks ei ole kasum, vaid me tahame luua huvitavaid tooteid ning rajada Horvaatiasse kõrgtehnoloogiline autotööstus.
     
     
    Mis on mis
    Rimac Concept One
    Ettevõte alustas 2009. aastal Mate Rimaci garaažist. Praeguseks on ehitatud neli ­autot ning ehitusjärgus on viies. Kaks autot on ostnud Lähis-Ida naftamiljardärid. Mate Rimac on juba lapsest saati olnud suur Nikola Tesla fänn ning mitmeid Tesla leiutisi on kasutatud ka Concept One’i väljatöötamisel.Auto omadused. Neli mootorit. Võimsus: 1088 hobujõudu. Kiirendus 0–100 km/h 2,8 sekundit. Tippkiirus 305 km/h. Sõiduulatus 600 km. Hind 980 000 dollarit.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.