Kuigi mitmed Euroopa suured lennufirmad on tänavu vaevelnud töötajate streikide ja tugeva konkurentsi küüsis, ennustatakse lennundusele suurt tulevikku. Eriti hea on odavlennufirmade prognoos.
Enim ostusoovitusi on saanud Turkish Airlinesi aktsia
Ryanair
turuväärtus 10,44 mld eurot
aktsia tootlus tänavu 20,27%
aktsia tootlus 1 aastaga 19,54%
P/E suhe 16,59
analüütikute soovitused 76 osta, 12 hoia 12 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal 8,9%
International Airlines Group
turuväärtus 9,18 mld eurot
aktsia tootlus tänavu -11,36%
aktsia tootlus 1 aastaga 3,04%
P/E suhe 11,71
analüütikute soovitused: 67,7 osta; 19,4 hoia; 12,9 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal 31,1%
easyJet
turuväärtus 7,33 mld eurot
aktsia tootlus tänavu -3,27%
aktsia tootlus 1 aastaga 16,46%
P/E suhe 14,07
analüütikute soovitused: 69,2 osta; 19,2 hoia; 11,5 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal 18,3%
Lufthansa Group
turuväärtus 5,46 mld eurot
aktsia tootlus tänavu -23,25%
aktsia tootlus 1 aastaga -12,79%
P/E suhe 12,46
analüütikute soovitused: 30,3 osta; 57,6 hoia; 12,1 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal 28,1%
Turkish Airlines
turuväärtus 3,14 mld eurot
aktsia tootlus tänavu 1,24%
aktsia tootlus 1 aastaga -15,54%
P/E suhe 12,08
analüütikute soovitused: 86,2 osta; 10,3 hoia; 3,4 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal 30%
TUI Airlines
turuväärtus 3,28 mld eurot
aktsia tootlus tänavu -4,55%
aktsia tootlus 1 aastaga 23,18%
analüütikute soovitused: 64,7 osta; 29,4 hoia; 5,9 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal 24,1%
Air France-KLM
turuväärtus 2,13 mld eurot
aktsia tootlus tänavu -6,41%
aktsia tootlus 1 aastaga -4,06%
analüütikute soovitused: 37,5 osta; 43,8 hoia; 18,8 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal 33,9%
Air Berlin Group
turuväärtus 0,15 mld eurot
aktsia tootlus tänavu -23,08%
aktsia tootlus 1 aastaga -24,67%
analüütikute soovitused: 0 osta; 20 hoia; 80 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal -21,3%
Aeroflot Group
turuväärtus 0,95 mld eurot
aktsia tootlus tänavu -48,81%
aktsia tootlus 1 aastaga -19,02%
analüütikute soovitused: 44,4 osta; 50 hoia; 5,6 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal 52,3%
SAS Group
turuväärtus 0,76 mld eurot
aktsia tootlus tänavu -26,36%
aktsia tootlus 1 aastaga -50,81%
analüütikute soovitused: 14,3 osta; 14,3 hoia; 71,4 müü
aktsiahinna tõusupotentsiaal -9,8%
Allikas: Bloomberg
Nimelt kasvab lennukitootja Airbusi globaalse turuprognoosi järgi lennureisijate arv järgmise 20 aasta jooksul 4,7% aastas, mistõttu vajatakse kokku 31 400 uut suurt reisi- ja kaubalennukit kogusummaga pea 5 triljonit dollarit.“Lennundus kasvab muljetavaldava kiirusega ja meie äsjane globaalne prognoos kinnitab, et see trend jätkub pikka aega,” märkis Airbusi kliendiüksuse juht John Leahy.Kuigi peamine kasv peaks tulema Aasia ja Ladina-Ameerika kasvava keskklassi arvel, ei jää uutest lennureisijatest ilma ka Euroopa firmad. Samas käituvad targasti just need, kes suurendavad lennuliinide arvu arengumaadesse.EasyJet üllatas. Tänavu on Euroopa lennufirmadest kõige paremini läinud odavlende pakkuvatel Ryanairil ja EasyJetil, kes on mõlemad liinivõrku laiendanud ning sellega uusi reisijaid võitnud. Samuti on neil suur roll üldise hinnapoliitika kujundamisel, mis tekitab suurtele konkurentidele peavalu.Briti odavlennufirma EasyJet teatas möödunud nädala lõpus, et ootab tänavu vähemalt 20protsendist kasumi kasvu. 30. septembril lõppenud majandusaasta maksueelne kasum ulatus ettevõtte teatel 575–580 miljoni Briti naelani. Euroopa suuruselt teine odavlennufirma prognoosis ka hüpet kliendiarvus, kuna mitu suurt lennufirmat, näiteks Air France-KLM ja Lufthansa, on endiselt hädas streikivate töötajatega.EasyJeti aktsiale ostusoovituse andnud Panmure Gordoni analüütiku Gert Zonneveldi sõnul muutub ettevõte aina enam tavaliseks lennufirmaks. “See on aktsepteeritud valik ka äriinimestele ja firma kasvatab haaret. Kui inimesed nende teenuseid proovivad, siis nad jäävadki selle juurde,” märkis Zonneveld.Reedel tegi EasyJeti aktsia kasumiuudise peale 6,1protsendise hüppe, mis on viimaste kuude märgatavaim tõus. Seejuures näevad Bloombergi küsitletud analüütikud aktsiale veel umbes 18%-list tõusupotentsiaali.Viimastel aastatel kõige agressiivsemat kasvustrateegiat näidanud Turkish Airlines teatas hiljuti, et avab veel hulga lennuliine USA suurlinnadesse. Praegu lendab Türgi firma 216 liinil üle maailma.Nagu teisedki odavlennufirmad, näeb Turkish Airlines vaeva pikkadele lendudele äriklassi klientide leidmisega.Muljetavaldav kasv. Türgi firma kasvab keskmiselt kolme lennuki võrra kuus, tellides sel aastal Airbus Groupilt 117 ja Boeingult 95 uut lennukit. Ettevõtte juhi Temel Kotili kinnitusel on nende fookus suunatud tihedamatele lennuühendustele ja piisavale mahutavusele.Bloombergi küsitletud analüütikutest soovitab Türgi lennugigandi aktsiat osta lausa 86%, mis ületab teiste Euroopa lennufirmade soovitusi pika puuga. Aktsia hinnale nähakse veel 30protsendist kasvuruumi.Saksa firmad hädas. Kliendiarvu kasvatamisega on viimasel ajal olnud hädas mitu traditsioonilist lennuhiidu. Näiteks vaevavad nii Saksa Lufthansat kui ka Prantsuse Air France'i töötajate sagedased streigid ning odavlennufirmade hinnasurve. Nähakse vaeva, et pakkuda veelgi paremat teenust. Näiteks kavatseb Lufthansa tänavu kulutada 3 miljardit eurot salongide renoveerimiseks, et tõsta teenuse tase viiele tärnile prestiižsse Skytraxi reitingu järgi.Saksa lennufirma uus juht Carsten Spohr on lubanud tuleval aastal tegevuskasumi 2 miljardile eurole suurendada. Samas prognoosivad Bloombergi küsitletud analüütikud, et kasum jääb siiski 1,63 miljardi euro piiresse.Euroopas on juhi sõnul Lufthansa suurim konkurent EasyJet, kes kujundab oma odavate pakkumistega hindu, ning kõik teised lennufirmad peavad oma hindu EasyJeti hinnapoliitika järgi alandama.Kõige kehvemat tulevikku prognoosivad analüütikud Saksa suuruselt teisele lennufirmale Air Berlin, mille aktsiat ei soovita osta ükski Bloombergi küsitletud analüütik. Samuti arvatakse, et aktsia hind langeb 12 kuu perspektiivis viiendiku võrra.Hiljuti teatas firma, et loobub 33 uue Boeingu lennuki tellimisest, kuna vaevleb kahjumi ja kahaneva reisijate arvu pärast. Praegu töötab Air Berlin välja uut strateegiat, kuna firma on viimase kuue aastaga teeninud enam kui miljard dollarit kahjumit. Samas konkureerib firma oma odavlendudega nii Iiri Ryanairi kui ka Saksa suurima lennufirma Lufthansaga.